Dag 8: Jasper - Raften

Canada, Jasper

Vandaag lekker uitgeslapen en rustig ontbeten. Het is weer kan hier echt zo snel veranderen. Waar het de voorgaande dagen nog heet was, is het nu een graad of zestien. Niet koud, wel wat anders dan 28 graden.

We hebben de middag geboekt om te raften op de Athabasca rivier. Dit is een categorie II tour wat betekent dat het goed en makkelijk te bevaren is. Leuk dus met de kinderen.

We hebben de tour geboekt bij Jasper rafting adventures en verzamelen om kwart voor één op een parkeerplaats. Eerst moeten we een waiver tekenen. Ze zijn dus niet verantwoordelijk bij ongelukken. Maar die gaan we ook niet maken 😂. Daarna in een soort schoolbus en op naar de rivier.

Daar krijgen we eerst instructie wat te doen met peddelen, vasthouden en als we toch onverhoopt over boord slaan. Daarna komt het leukste deel, een wetsuit aan. Nadat we alle vier op ons mooist in de wetsuit zijn gepropt, mogen we met instructeur in de raft. Noah en Danique wilde eerst ook peddelen maar als ze horen dat ze voorin mogen willen ze natuurlijk liever water vangen. Daar krijgen ze later nog een beetje spijt van.

De watertemperatuur is nl 4 graden. Dat betekent dat die kleine handjes die het touw moeten vasthouden al snel best koud zijn. Aan de andere kant vinden ze de golven ook wel weer heel gaaf.
Erin vallen wil je dus niet. Je houdt het als volwassenen ongeveer 10 minuten vol tot onderkoeling.

We hebben gelukkig een geweldige tocht met leuke versnellingen, veel wind, wat regen en lekker peddel werk. Om drie uur staan we weer aan de kant. Danique en Noah hebben het echt wel koud, dus thuis lekker onder de hete douche.

Nog even buiten spelen en dan lekker uit eten. We gaan naar Earl's, een druk maar goed aangeschreven restaurant in Jasper waar ze een wat uitgebreidere kaart hebben.
Danique en Noah eten fish & chips. Wij eten een sirlion steak en een Angus steak. Ik neem ook nog een lekkere cocktail.

We zitten heerlijk, spelen een spelletje fase 10 tot het eten klaar is en hebben daarna echt een lekkere maaltijd. We besluiten hierna bij de ijssalon nog een ijsje te halen. Die heeft ruim 60 smaken en echte grote bollen. Als we terug lopen naar de auto verandert de lucht boven de bergen (zie foto) en valt er een mooie bui.

In de avond is de kans op wildlife groter dus we maken nog een ritje naar marmot road. Voordat we daar zijn is er al een kleine file langs de kant van de weg. Iets verderop loopt een grizzly bear. Overigens is dat niet heel ver van ons huisje. Helaas is de beer te snel voor de foto. Ook op marmot road geen geluk. Maar wel weer een beer gezien dus het totaal staat nu op zeven.

Morgen gaan we op wel naar Clearwater. Dit ligt vlakbij Wells Gray national Park. Hier verblijven we twee nachten op een boerderij/b&b met dieren. Voor de afwisseling is dit ook weer leuk.