Dag 10: Clearwater, prachtige watervallen en het Dutch Lake

Canada, Thompson-Nicola Regional District

Vanmorgen werden we heel vroeg wakker van gigantische harde klappen. Dat was rond kwart voor zes. Maar nergens wat te zien. Dus weer in slaap gevallen, heerlijk wakker geworden van de hanen en om half negen mochten we bij Liz aanschuiven voor het ontbijt.

We hebben nog nooit zo'n goed ontbijt gehad. Zelfgemaakt cinnamon brood, yoghurt, vers fruit, cruesli, zelfgemaakt jam en honing, toast en eiersoufflé. Natuurlijk veel te veel maar oh zo heerlijk. We krijgen ook nog brood mee voor onderweg.

Na het ontbijt gaan we het Wells Gray Provincial Park in. Hier zijn ontzettend mooie watervallen te vinden. We rijden door de bergen. Spahats Creek Falls is de eerste waterval die je tegenkomt als je vanuit Clearwater Wells Gray Provincial Park binnen rijdt. Het uitzichtpunt over de waterval ligt bijna direct naast de parkeerplaats. De waterval is vrij smal, maar wel erg hoog (zo’n 75 meter). Het lijkt alsof de stroom water zo uit de rotsen komt.

Dawson Falls is in tegenstelling tot de andere watervallen in Wells Gray niet erg hoog (18 meter), maar wel heel breed (107 meter). Vanaf de parkeerplaats wandel je ongeveer 10 minuten over een gemakkelijk bospad totdat je de waterval voor het eerst ziet. Vervolgens kun je verder lopen totdat je bij het punt staat waar het water van de Murtle Rivier naar beneden valt. Wij vinden dit de mooiste waterval die we gezien hebben. Zoveel bulderend geweld en je kan bij deze waterval heel dichtbij komen.

Helmcken Falls, de vierde hoogste waterval van Canada. De waterval is enorm: maar liefst 141 meter hoog en 23 meter breed. Het water stroomt met zóveel kracht naar beneden dat het bijna lijkt alsof een grote hoeveelheid water alleen als waterdamp de grond bereikt.
Wat een hoogte, je kan hier verder lopen maar dat stuk is zonder hek. Wij laten zit voor wat het is en besluiten terug te gaan.

Op naar Dutch Lake. Dit is een leuk meertje met water op een aangename temperatuur en een strandje met speeltuin. Leuk dus voor de kinderen om een paar uur lekker te spelen en te zwemmen. We nemen allemaal (zelfs ik) dus een duik, genieten nog van het cinnamon brood en gaan rond half vier weer weg aangezien de regen toch telkens terug blijft komen.

Terug bij ons verblijf worden we begroet door Oak en Cooper. Omdat het gisteren zo relaxed was om lekker in de tuin te BBQ en, besluiten we dat nu weer te doen. Danique en Noah spelen lekker op de boerderij en wij drinken gezellig een drankje. Na weer een heerlijke avond gaan we vanavond een beetje op tijd erin. Morgen vertrekken we naar Whistler. Dit is een lange rit (ruim 450 km) en is enkel voor een nachtje zodat we de dag daarna door de inside passage gaan richting Vancouver Island. Ons avontuur duurt gelukkig nog even.

Oh, en het geluid vannacht? Dat blijkt dus de boerderij eekhoorn te zijn. Die gooit een soort dennenappels uit de boom op het dak. Wij dachten eerst dat dit een grapje was maar we hebben het vanavond met eigen ogen gezien. De eekhoorn doet het echt expres, hoe grappig. Ook nog een kolibri gespot, helaas te snel voor de foto. Misschien morgenochtend nog.

Wat genieten we toch steeds van jullie prachtige reisverhalen .. gr vanuit Zuid-Afrika

Sjoukje en Ruud 2018-08-05 09:30:13

Wat schrijf je gezellig Joyce, het leest zo lekker weg! Het is erg leuk om jullie zo, via verhalen en de prachtige foto's te kunnen volgen.