Dag 3, 28 juli: Canmore, blauwe meren en gelukkig geen beren

Canada, Canmore

Vandaag is iedereen gelukkig weer in het ritme. Het is een uur of zeven als we allemaal wakker zijn. Ons appartement ligt in Canmore tussen de bergen waardoor we een prachtig uitzicht hebben, zeker nu de lucht stralend blauw is.

We eten tosti's als ontbijt en gaan eerst even naar de mini sportschool naast onze kamer want Danique wilt graag sporten. Die is het na al een paar weken zonder handbal en een knie blessure zat om niks te doen 😂.

Daarna gaan we eerst even in de jacuzzi. Deze ligt op het dakterras met uitzicht op de bergen. Wel heel bijzonder om in een warm bad te zitten met zo'n uitzicht.

Na een lange start van de ochtend besluiten we vandaag naar grassi lakes te hiken. Dit is een meer op een berg en ligt niet ver van ons appartement. Hoewel de kans klein is, hebben we Danique en Noah toch even geïnstrueerd wat te doen mochten we toch een beer tegen komen. In het kort is dat niet wegrennen aangezien een beer je dan als prooi ziet. Sneller dan de beer ben je trouwens ook niet. Ik vraag mij af of ik daar zelf toe in staat ben als we die pech hebben😂. Het schijnt dat beren onder de indruk zijn als je je groot maakt en je rustig terug trekt. We zetten dus Koen vooraan met de bearspray.

Aangekomen bij het begin van de trail staat de parkeerplaats ramvol met auto's, dus we zijn niet alleen. We krijgen eerst uitleg van de parkwachters die er staan. Zij hebben mooie plaatjes van alle dieren die hier leven waaronder dus beren maar ook cougars, vossen, wolven etc. De angst om een beer tegen te komen is best reëel want vorige week is er op dit stuk een mountainbiker letterlijk opgeknald tegen een beer 😱. Beide niet gewond en de beer ging er snel vandoor. Mensen zonder bearspray worden dus terug gestuurd, wij vragen ons af waarom je überhaupt zonder van plan was te gaan lopen.

Maar goed, het is dus druk en geluid maken helpt om beren te waarschuwen dat er mensen in de buurt zijn. Wij vermoeden dat dat wel gaat lukken met Danique ene Noah. De route door het bos is best pittig. Stijl omhoog maar prachtige uitzichten over Canmore. Noah vindt het ook nu irritant dat er zoveel bomen staan want hij wilt die beer toch wel graag zien. Boven aan gekomen ligt er inderdaad een ontzettend mooi groen/blauw meertje. Zo helder dat je de bodem kan zien.

Hoe krijgen die meren hun prachtige kleuren? Allereerst is de typisch (azuur)blauwe kleur, en alle afgeleide tinten daarvan, afkomstig van het gruis dat onder grote druk van een gletsjer van de rotswanden wordt afgeslepen. Dit ‘rotsbloem’ wordt met het smeltwater afgevoerd naar de gletsjermeren.

Aangezien het stof zeer licht is van gewicht blijft het gedurende lange tijd zweven in het water. Gecombineerd met de inval van de zon geeft dit het water de typische turquoise, azuurblauwe of blauwgroene kleur. Het is fascinerend om hetzelfde meer onder verschillende weersomstandigheden te bekijken, aangezien de tint steeds verandert met de lichtinval.

Uiteraard worden veel foto's door mensen nog gephotoshopt maar de kleuren zijn dus wel echt zo mooi, je krijgt het gewoon bijnab niet op de foto. Het uitzicht hier is spectaculair, ook dit is bijna niet op de foto te vangen.

De weg naar beneden is een eitje vergeleken met omhoog. We hebben het overleefd, geen beer gezien. Koen verklaart mij natuurlijk voor gek maar ik heb wel vaker wat ongelukkig toeval dus het is al snel spannend 😂. We besluiten nog even naar een parkje te rijden met een speeltuin maar daar staan alleen een schommel, wip en mini glijbaan en dat vinden ze toch kinderachtig 😂.

Het is inmiddels half vijf dus het is ook mooi geweest. We besluiten vanavond zelf te BBQ en want iedere keer twee kinderen slapend op een amper aangeraakt bord met eten is ook zo wat. De supermarkt is om de hoek dus we halen wat vlees en stokbrood. Gek genoeg is de trek ' s avonds ook een stuk minder. Overigens is boodschappen doen best prijzig is Canada. Een simpel biefstukje is zo 10 euro, mayonaise 6 euro en een potje vleeskruiden 8 euro.

Net als we de BBQ willen aansteken begint het keihard te regenen en onweren. Het weer kan hier echt snel omslaan. Canmore ligt natuurlijk ook tussen de bergen dus alles valt over de berg hier het dorpje in. Het vlees smaakt niet minder uit de pan, Danique en Noah overleven gewoon de maaltijd en een spelletje kaarten daarna. We spelen fase 10, een kaartspel. Gevat als ze zijn merken Danique en Noah na een foutje aan mijn kant op dat zij misschien door de bomen de beren niet zien maar ik door de wijn de kaarten niet meer. Mij kan je afdragen om half tien en twee wijn 😂. We gaan er dus allemaal weer op tijd in en aangezien ik over het algemeen niet heel veel slaap nodig heb, lig ik om vier uur ' s nachts een reisverslag te maken 🤣.

Morgen willen we naar Banff om alle mooie meren te bezoeken, daarna misschien nog even klimmen. We zien wel hoe het loopt. Canada is zo mooi, wij vermaken ons!