Hoe Frans wil je 't hebben?

Frankrijk, Vallabrègues

Na een rustige nacht vertrekken we voor de laatste 400 km. Ons doel is een camperplek bij het dorp Vallabregues. Hier willen we tot maandag blijven. Om 15 uur arriveren we op deze mooie, rustige plek. Aan het einde van de middag lopen we even naar het dorp. Onder de platanen op het dorpsplein spelen oudere mannen Jeu-de-boules...
Bij de arena is activiteit, daar willen we meer van weten. We kunnen zo naar binnen lopen. Het is Iets met stieren, over een uur. We willen wel eens weten wat daar gaat gebeuren. En ja, om zes uur gebeurt het, er verschijnen acht mannen in het wit en een stier met een gekleurd plukje haar tussen de horens. De mannen hebben een metalen kam in hun hand en moeten daarmee de stier een paar gekleurde haren uit de kop halen. Daarmee lijken ze punten te verdienen. De stier wordt uitgedaagd, de toradoors moeten rennen voor hun leven en maken grote sprongen om zich achter houten schotten in veiligheid te brengen. Het is een spannend spektakel. Als ook de stier over de schotten springt en erg raar terechtkomt, vinden we het tijd om te gaan. Hier zijn dieren niet voor bedoeld. We lopen naar de uitgang, buiten de poort staat een ambulance...