Magogoni school

Kenia, Thika

Vandaag op bezoek bij de Magogoni Secondary School en ik heb er weer zin in. De weg ernaar toe is minder extreem dan naar de Kamenu school. Het ligt praktisch direct naast de snelweg. We worden begroet met tal van borden waarop allerlei goede bedoelingen staan. Het bord met 'this is an corruption free zone' valt het meest op.

Met bijna 50 leerlingen is de klas enorm groot. Maar als de docent begint met lesgeven, en de tablets komen tevoorschijn, dan wordt er hard gewerkt. Er is discipline en er wordt netjes in groepjes gewerkt omdat het aantal tablets, 10 stuks om precies te zijn, moet worden verdeeld over de hele klas. Als de 30-minuten les voorbij is, begint het pas. Uiteraard levert niemand de tablets direct in en worden er tal van selfie's gemaakt. En de filters hebben ze ook al meteen gevonden, dus hilariteit alom. Ik vermoed dat de klas een beetje misbruikt maakt van onze aanwezigheid om 'te muiten'. De lerares kan natuurlijk niet al te streng zijn met ons erbij. Gelukkig is niets menselijks deze kids vreemd.

Over de effecten van tablets in de klas is iedereen het roerend met elkaar eens. Het is een stuk leuker om op deze manier te leren, je kan meer in je eigen tempo werken want je hoeft niet te wachten tot 50 leerlingen het snappen, de resultaten zijn beter en iedereen wil 'meer'. Op de vraag 'meer of minder lesuren met tablets' komt een unaniem 'meer, meer, meer'. Nou, dan gaan we kijken of we dat kunnen regelen :-).

Het schoolhoofd is een progressieve vrouw als het om digitaal onderwijs gaat. Op haar vorige school had zij alle faciliteiten (computers, laptops en internet). Ze schroomt niet om leerlingen groepsgewijs gedurende een weekend een tablet mee naar huis te geven om vervolgens op maandag naar hun ervaringen te vragen. Zelf heeft ze een iPhone en tijdens ons gesprek demonstreert ze hoe ze een document scant en upload.

Nou, het was weer een leerzame dag. De indrukken zijn anders dan op de Kamenu school maar dragen perfect bij aan alle observaties en beschouwingen.