21ste dag van Lourdes naar Oloron Saint-Marie

Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Het was me een dagje vandaag. Onophoudelijk heeft het geregend van bij ons vertrek in Lourdes tot bij aankomst in Oloron Sainte-Marie. Had ik vandaag maar eens een paar ruitenwissertjes op mijn bril gehad. Kletsnat en doorweekt van de kou kwamen we toe in de Relais de Bastet. Waar waren die hittegolven ook al weer?
Het dagje rust gisteren in Lourdes heeft me deugd gedaan. Dat hadden we verdiend vonden we. Immers met de rit van dinsdag hadden we onze beenspieren erg op proef gesteld.
Gisteravond in Lourdes om 21 h. naar het vertrek van de kaarsjesprocessie gaan kijken. Indrukwekkend wat een massa mensen zich dan groepje per groepje in beweging zet. Het eerste grote gedeelte werd volledig ingenomen door mensen met een fysische beperking, hopende dat hun deelname enige gemoedsrust of geluk zou brengen.
Enfin, de Relais de Bastet bleek over een wasmachine en droogkast te beschikken. Dat was een groot geluk want anders zouden we onze fietskleding zeker niet droog gekregen hebben tegen morgen. En morgen bij vertrek een natte broek en trui moeten aantrekken leek me niet zo ‘n leuk idee. Nu hopen dat ik Oloron Sainte-Marie ook nog met droge schoenen aan mijn voeten kan verlaten. Na een warme douche en een warme maaltijd was al het regenleed alweer vergeten en konden we in de keuken gesprekjes aanknopen met de aanwezige Nederlandse fietsers. Wij logeren vannacht In onze slaapkamer onder andere met Janusz Glabik, een Portugees van mijn leeftijd die ons vol trots zijn diploma’s toonde van de duizenden kilometers die hij de afgelopen jaren heeft gewandeld.
Voor Dirk en mij waren het 69 kilometers vandaag, deels langs de meanderende Gave de Pau. De 572 hoogtemeters eisten niet te veel caloriën. Ondanks de regen ging het vlotjes vooruit. De beklimmingen beginnen te gewennen. Je zou haast zeggen dat we vandaag een vrij vlakke rit gereden hebben.
Morgen pedaleren we naar Saint-Jean-Pied-de-Port, de laatste rit in Frankrijk. Zaterdag, na een doortocht over de Pyreneëen komen we al toe in Spanje. Het zal heftig worden zaterdag. Ben benieuwd.

Theo, Dirk Saint Jean Pied… is het begin van een aantal mooie beklimmingen. Vlak na het stadje in een mooie klim naar boven enzo richting Pamplona. Stuur zeker een foto van het prachtige standbeeld van de straatstieren

Johan Vliegen 2022-06-30 21:10:53

Inderdaad volgen er mooie beklimmingen maar wel hoger Dan wat er al gepasseerd is Met jullie klimmers benen geen probleem suces

Tony 2022-06-30 22:31:26

Hopelijk krijgen jullie nu goed weer wij hebben toen 3dagen regen gehad niet zo fijn en veel platte banden ik wens jullie veel zon maar ook weer niet te warm. Succes.

Jans Ronnie 2022-06-30 23:29:34

Na regen komt zonneschijn!

Jacques 2022-07-01 07:18:31

De weergoden zijn u blijkbaar niet gunstig. Hebben jullie wel genoeg eieren naar de Clarissen gebracht? Volharden is de boodschap. Succes!!