Good things happen when you meet strangers

Australië, Sydney Beachouse YHA

Here we are again! Het heeft even geduurd maar het is me eindelijk gelukt om de blog af te maken. Genoeg om te vertellen, alleen geen tijd (lees: energie) om het te schrijven. Na een hele dag zand, cement en betonstukken sjouwen van zeven tot drie waarbij ik soms om half zes op moet is het enige waar ik aan kan denken als ik thuis kom mijn bed. Dat is dan ook wat ik de afgelopen vier weken grotendeels gedaan heb. Maar ik heb ook zéker leuke dingen gedaan en vooral een hoop hele leuke mensen ontmoet! Denk niet dat ik alleen maar aan het werk ben (Dion en Joer!). Omdat ik de afgelopen vier weken zó veel verschillende dingen gedaan heb, maar ook dingen die het vermelden niet echt waard zijn, lijkt het me leuk om er een top vijf (of zes of zeven) van te maken. Here we go!

1. Boven aan het lijstje staat met stip toch wel de leuke mensen die ik ontmoet. Met de ene ga je een dagje de stad in of naar het strand en spreek je verder niet meer, en met de ander eet je elke avond of heb je goede gesprekken terwijl je elkaar net een week kent. Het valt me sowieso op dat mensen hier heel open zijn. Zo heb ik al verschillende verhalen van mensen gehoord over best heftige gebeurtenissen die je elkaar niet zomaar verteld in de kroeg in Nederland. Alsof men hier een stuk onbezorgder en onbevreesder is. Ik vind dat wel fijn. Normaal houdt iedereen een masker voor: we moeten maar vooral laten zien dat we gelukkig zijn en geen zorgen hebben, terwijl het tegendeel vaak juist het geval is. En wanneer iemand niet laat blijken dat er iets mis is, kun je hem of haar ook geen hulp bieden. Hier in het hostel heb ik het tegenovergestelde juist al een paar keer meegemaakt, en het is juist fijn om iemand zijn verhaal aan te horen om diegene wat lucht te geven of even te kunnen ouwehoeren als je ergens mee zit. Dat heb ik vooral met Tim en Sven, twee nuchtere brabanders die geen blad voor de mond nemen. Heerlijk om af en toe even lekker ongemeend op elkaar te kunnen schelden om stoom af te blazen. Ik merk nu ik hier wat langer zit dat vluchtige contacten over gaan in leuke banden óf dat ze verwateren. Je weet ook snel genoeg of iemand het waard is om energie in te steken of niet, maar dat is niet anders dan thuis. Zo eet ik nu eigenlijk elke avond met Mambo, een onvervalsde braboneger (schitterend, een soort van dyslect met een brabants accent) en Lotta, een heel lief en enthousiast meisje uit Hamburg. Van deze twee durf ik toch wel oprecht te zeggen dat het zo langzamerhand vrienden zijn en dat is fijn, fijn om te weten dat er mensen voor je klaar staan.

2. Het relaxe leven, oftewel "no worries" (ja pa, ik moet 'm toch gebruiken!). Vorige week maandag heb ik geen werk kunnen vinden, en omdat ik van uitslapen alleen maar chagrijnig word ben ik vroeg opgestaan om te gaan sporten. Na een heerlijk relaxed ontbijtje de sportschoentjes onder en de rugtas om, gas er op! Ik besloot om via Long Reef te lopen, omdat ik al van meerdere mensen had gehoord dat je daar een schitterend uitzicht hebt. En gelogen hebbben ze zeker niet! Wat het misschien nog wel drie keer zo mooi maakte was het ruige weer. Op het strand liggen met zon is lekker, maar de zee en het strand zijn het mooist met slecht(er) weer. Zo in de vroege ochtend lekker een rondje hardlopen (ja ik loop weer!! :D) en beloond worden met zo'n uizicht.. dat is geluk!

3. Het delen. In alle opzichten van het woord. Tips, kennis, maar vooral leuke momenten en plezier. Zo ben ik vorige week zondag met Lotte, Merel, Jasmijn en Mambo naar mijn favoriete strand, Palm Beach, geweest. Afgezien van het feit dat het sowieso al een hele relaxe middag was met fijne mensen, vond ik het heel mooi om te merken dat we, zittend op een stel rotsen in de baai, allemaal voor wel tien minuten stil vielen. Overdonderd door de mooie omgeving, denkend aan thuis, wie zal het zeggen. Mooi dat je soms geen woorden nodig hebt maar dat alleen een blik al genoeg is om te weten hoe een ander zich voelt. Momenten om te koesteren.

Zo heb ik na het werk ook even op het balkon de laatste zonnestralen op zitten pikken. Sowieso al een ultiem good vibe momentje, maar toen de duitser Max ontiegelijk goed gitaar begon te spelen was het standje relax en genieten!! Heer-lijk! Voor het geval het nog niet duidelijk was: ik zit hier helemaal op mijn plek. Als sociaal gezelligheidsdier geniet ik enorm van de nieuwe mensen die ik elke week wel ontmoet, maar ook zeker van de vriendschappen die ontstaan. Voorlopig heb ik het hier écht naar mijn zin, maar ik kan niet ontkennen dat ik uitkijk naar de vijf weken Nieuw Zeeland over anderhalve week. Ja jullie lezen het goed, Nieuw Zeeland. Samen met Sven doorkruisen we in vijf weken per touringcar heel Nieuw Zeeland. Niets of niemand is meer veilig! Zéker na alle veelbelovende verhalen kan ik niet wachten om door dit schitterende land te reizen. Toch even afwisseling van setting, het delen van de onbeschrijfelijk mooie uitzichten en vooral plezier maken en genieten. De échte reis moet voor mij nog beginnen, maar wat is het tot nu toe al mooi!

Een knuffel voor iedereen die dit leest, maar ook zeker voor alle andere familie-, vriend- buur- of kennisgevallen! Ik zal niet ontkennen dat ik jullie soms een beetje mis (behalve een vijftal gasten van wiē ik de naam niet ga noemen, mij een beetje voor lul zetten op mijn eigen feestje ;)).

Cheers!

Mooi verhaal weer Martijn en geweldig om te lezen dat je zo geniet!!! Groetjes en tot de volgende keer!

Marja Jacobi 2016-10-26 01:48:04

Top verhaal Martijn! Ik mis je niet maar wel je verhalen als er teveel tijd tussen zit. Ik kik er steeds naar uit. Groetjes van je bijna liefste tante 😘.

Ria van Megen 2016-10-26 08:45:03

Beste Martijn weer een fantastisch verslag en met plezier gelezen. Mooi dat het je zo goed bevalt. Ben al benieuwd naar de volgende verhalen. Rest mij niet anders dan je heel veel plezier en geluk toe te wensen op je verkennings tocht door Australië en Nieuw-Zeeland.

Hans Brandts 2016-10-26 09:50:47

Ha lieve Martijn, wat geniet ik van je verhalen, je ontmoetingen, je beschrijvingen en het feit dat jij zo aan het genieten bent daar! Ook je foto's op diverse social media zijn prachtig en geven weer hoe jij het daar naar je zin hebt. Het chillen na het werk en dan ook nog genieten van gitaarmuziek, het genieten van de ruige natuur en de zee, alsof ik Bouke hoor praten. Ga lekker door en wij wachten weer op de verhalen van je nieuwe belevenissen. Big hug from back home, fake auntie!

Neptante Irene 2016-10-26 09:54:49

Hey kerel. Het was weer genieten jouw verhaal te lezen. Ik schoot helemaal in een deuk van die laatste zin. Vraag mij alleen af wie dat zijn 😀😀😀. Veel plezier de komende tijd en nogmaals: Pas op voor je rug.

Papa Ton 2016-10-26 20:26:21

Inderdaad Martijn, nog niet alle fotoos gezien, echt gaaf om jou surfend te zien, echt gaaf..schitterende fotoos weer. Verheug me op je blog uit New Zeeland Dikke knuffel, mams

Mama Annelies 2016-10-28 09:26:46

Ik denk dat je die vijf nog t meest mist hahaha

Mama Annelies 2016-10-28 09:29:31

Ha Martijn, Leuk om al die verhalen van je te lezen. En vooral te horen hoe je daar aan het genieten bent, geweldig. En naast het harde werken ook nog surfen en allerlei andere leuke dingen zien en doen, wauw. Lijkt mij ook heerlijk. Veel plezier nog. Groetjes!

Birgit Schiebergen 2016-10-29 11:56:24

Geweldig Martijn dat je zo geniet en tevens ons ook allemaal mee laat genieten! Dat alleen al is deze reis waard! (scheelt ons enorm, dan hoeven wij geen reis te boeken!) En wat heerlijk,dat jij zo'n mensen-mens ben!! Top! ALvast een hele goede reis naar Nieuw-Zeeland. Opnieuw eèn en en al avontuur! Enjoy! Smakkers van ons.