Rome 25 mei 2022

Vaticaanstad,

Hoewel ik voor vanochtend geen wekker had gezet was ik toch nog behoorlijk op tijd wakker.
Tsja, dat ben ik zo gewoon geraakt de afgelopen 3 weken. Maar dat ga ik éénmaal thuis snel afbouwen óf opbouwen, het is maar hoe je het bekijkt. Ik had het hotel geboekt zonder ontbijt, dit omdat ik daar morgenochtend toch niet aan toe kom want als ik vertrek zal dit nog klaar gemaakt moeten worden.
Voor hedenochtend heb ik echter cash bijbetaald en ben ik vrolijk aangeschoven, want ik had al gezien dat het er prima mee door kon. Toen ik door een mede gast eraan herinnert werd dat Roma vanavond tegen Feyenoord moest voetballen schrok ik me in 1e instantie het leplazerus. Het zal toch niet..... Ga ik morgenochtend vliegen zit straks dat hele vliegtuig vol met vrolijk dronken Feyenoord supporters of chagrijnig dronken Feyenoord supporters.
In beide gevallen zou ik daar klaar mee zijn. De laatste keer dat Feyenoord hier speelde was ook al niet echt een succes kan ik me herinneren. Rotterdam c.q. de club heeft toen met 1.000 maal excuses de herstelwerkzaamheden van het fontein bij de Spaanse Trappen moeten betalen..........
Maar ik bof, ze spelen in Tirana (Albanië). Omdat daar zo weinig supporters in het stadion kunnen begreep ik wel dat het stadion van AS Roma vanavond behoorlijk vol zit met Roma supporters die samen naar een groot scherm gaan zitten kijken.
Vanmorgen ben ik rond 9.30 uur uit mijn hotel vertrokken voor een groot rondje Rome. Eerst naar het vlakbij gelegen Termini station om alvast een ticket te kopen én om te kijken waar de trein (de Leonardo Express) naar Rome Fiumicino Airport precies vertrekt. Dat bleek niet veranderd ten opzichte van de vorige keren. Ik kwam er wel achter dat er dagelijks vanuit Rome minimaal 69 treinen naar deze luchthaven rijden. Niet te geloven toch?! En dan is er nóg een luchthaven. Daarna ben ik a.d.h.v. wat kruisjes die ik op een plattegrond van Rome had gezet lekker gaan kuieren. Is weer eens wat anders. Eerst naar de Basiliek van Santa Maria Maggiore. Had ik wel eerder van buiten gezien maar daar was ik nog nooit binnen geweest. Dit keer was hij wel open. Bezoekers waren hier wel (trouwens overal in openbare ruimtes en het O.V.) verplicht om een mondkapje te dragen. Ik ben gast dus pas me wel aan. Daarna op naar De Santuario Internazionale della Madonna del Perpetuo Soccorso, het Colosseum, het Forum Romanum, het Huis van de Vestaalse Maagden (deze maagden waren verantwoordelijk voor het brandend houden van het heilige vuur en dat moeten er aardig wat geweest zijn want het was een behoorlijk pandje), de Engelenburcht, en toen Vaticaanstad. Hier had ik een missie. Mijn laatste stempel halen in mijn credential en tevens mijn zogenaamde testimonium in ontvangst nemen. Er waren op papier 3 manieren. Mij melden bij de Zwitserse Garde die Vaticaanstad bewaakt. Het leger van de paus zogezegd. Die gaven aan dat de procedure was gewijzigd en dat ik mij in de Sint Pieter Basiliek moest melden, en daar stond een enorme rij voor....
Dus voor optie 2 gegaan, via de zogenaamde Friezenkerk (waar Antoine Bodar aan verbonden is). Hoewel deze kerk volgens het boekje op woensdag geopend zou moeten zijn zat de deur stijf dicht. Optie 3 dan maar, via de Opera Romana Pellegrinaggi, maar ook zij verwezen mij naar de Sint Pieter Basiliek. Men gaf echter wel aan dat, als ik aan de bewaking c.q. politie mijn credential liet zien, ik als het even mee zat niet in die lange rij (wachttijd 2 uur) hoefde te staan.
En zo geschiedde. In de sacristie van de Sint Pieter Basiliek kreeg ik uiteindelijk mijn testimonium uitgereikt. Was toch wel speciaal vond ik. Via het Monument Vittorio Emanuele II liep ik daarna langs de Via Internationale terug naar mijn hotel alwaar ik op het dakterras, met een lekker biertje, dit verslag zit te schrijven. Zo nog even een hapje bij Est Est Est doen en op tijd het mandje in. Morgen om deze tijd ben ik weer thuis als het goed is. In het vliegtuig ga ik lekker nog wat na beschouwen. Misschien krijgen jullie daar t.z.t. nog wel wat van mee. Laatste groet uit Italië. Ciao!

Een goed bestede dag. Even wennen: Hans zonder fiets.

Ton en Nel 2022-05-25 22:50:12

Beste Hans, Met veel belangstelling heb ik je verslagen gelezen heel mooi en boeiend geschreven. Een dubbele Proficiat! ik had een vraagje waar dar je credential heb gehaald. Ik ben met plannen bezig om met de Ebike ook deze tocht te ondernemen en weet niet goed waar het boekje te halen. Had je trouwens alle accommodaties van te voren geregeld? Groetjes, Anita

Anita 2023-06-22 22:34:20

Hoi Anita, Reuze bedankt voor je reactie hoor! Ik zou je graag willen adviseren om (tijdelijk) lid te worden van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome. Hier is veel informatie te halen en je krijgt er o.a. bij aanmelding een Credential gratis. Als je een van de Reitsma of Benjaminse routes gaat fietsen adviseer ik je tevens om de routegidsen aan te schaffen. Deze kosten wat maar zijn wat mij betreft onmisbaar. De route wordt er goed in beschreven (met (hoogte-) kaartjes e.d.) maar ook bezienswaardigheden, fietsenmakers, overnachtingsadressen etc. Nb. Als je voor het eerst naar Rome gaat zou ik als ik jou was voor Reitsma kiezen. Zelf heb ik alleen de 1e en 2e nacht vooruit geboekt, daarna wordt het moeilijker omdat je toch nooit weet wat je onderweg gaat tegenkomen. Denk aan het weer, pech met de fiets etc. Zelf plande (en boekte) ik altijd de avond van te voren mijn eerstvolgende slaapadres. E.e.a. haalde ik uit voornoemde boekjes, via plaatselijke VVV's van het internet, maar ook Booking.com is hiervoor uitermate geschikt. Daarnaast zou je ook voor adressen uit mijn 2 beschrijvingen op Pindat kunnen kiezen. De review staat er veelal bij !! Nb. Mocht je Rome halen dan moet je zeker je Testimonium in Rome bij de St. Pieter gaan afhalen. Je hoeft daarvoor niet in de lange toeristenrij op het Pietersplein aan te sluiten maar loop dan naar het eind van de rij en laat daar bij de beveiligingsbeambten je Credential zien. Je krijgt dan voorrang. Je moet je dan melden in de sacristie van de St. Pieter en krijgt daar dan je Testimonium netjes uitgereikt. Best een beleving. Mocht je onverhoopt nog vragen hebben dan mag je mij ook gerust mailen via j.h.vanbrecht@ziggo.nl Rest mij je heel veel plezier en succes toe te wensen. Gr. Hans

Hans.op.weg.naar.Rome 2023-06-23 13:43:09

Dag Hans, een heel dikke merci voor je geweldige informatie. Ik ben zo blij dat je me je email geeft en ga je & van deze mailen. Want heb nog wel wat vragen. Heel dikke merci en fijn weekend, Anita