12e etappe 13 mei 2022 Van Rhäzüns naar Chiavenna (86 km).

Zwitserland, Rhäzüns

Dit was zo'n dag om (ruim) voor de wekker wakker te worden. Ik had vandaag de oversteek van Zwitserland naar Italië via de Splügenpas op het programma staan. Naar 2.117 meter, voorwaar geen kattenpis. Men had in Graubünden (de streek waar Rhäzüns onder valt) regen, en enger, onweer voorspeld. En dan is het natuurlijk niet echt handig om bijna een hele dag het hooggebergte in te gaan. Maar wat is wijsheid? Om onderweg in een reguliere bus te stappen was geen optie want de betreffende lijn neemt geen fietsen mee. En hoe kom ik zonder fiets dan in Rome? De trein (vanuit Chur) was een mogelijkheid maar dan word je op een totaal andere plek (dan ik had gepland) in Italië afgezet. Kortom dilemma's ten over. Toen ben ik nog eens gaan zoeken naar specifiekere weerberichten. Lees; de buienradar van Zwitserland c.q. Graubünden. Die gaf aan dat het gedurende de nacht in het noorden stevig geregend had maar liet ook zien dat de regen van West naar Oost trok en net boven Chur langs ging. En dat dat vandaag overdag ook zou gebeuren. Voor de duidelijkheid Chur ligt slechts zo'n 20 kilometer noordelijk van Rhäzüns, de plek waar ik de nacht had doorgebracht.
Ik logeerde boven een bakkerswinkel (die lucht; héérlijk) en informeerde daarom maar eens bij de bakker (die al vanaf 4 uur bezig was) hoe ik e.e.a. moest interpreteren. Want het zat me toch niet echt helemaal lekker. Of moet ik zeggen; helemaal niet! Volgens hem kwam deze situatie wel vaker voor en zou het, hoe hij het zag, bij hooguit wat verdwaalde spetters blijven.
Omdat ik nog even op het ontbijt moest wachten, dit zou namelijk "pas" om 7.45 uur geserveerd worden, heb ik mijn fiets nog een beetje stofvrij gemaakt (hij zag er niet meer uit) en de ketting nog even schoongemaakt en gesmeerd want die zou vandaag een hoop voor zijn kiezen gaan krijgen.
Toen was het tijd voor het ontbijt. Het beste dat ik tot nu toe heb gehad. Met veel liefde en passie klaargemaakt door de dames die ook voor winkel verantwoordelijk waren. Ik kreeg een extra appeltje mee voor onderweg en het beleg dat ik over had gehouden werd tussen twee vers gebakken broodjes gedaan en kreeg ik eveneens mee voor onderweg. De bakker zelf kwam nog even langs toen ik de laatste zaken aan mijn fiets aan het hangen was en gaf aan dat als er iets onderweg mis mocht gaan ik hem maar moest bellen dan wist hij wel wie en wat hij moest inschakelen. Ook drukte hij mij nog een flesje mineraalwater in mijn handen omdat ik niet zonder drinken moest komen te zitten. Sympathiek toch? Bij vertrek werd ik zelfs nog door een van de dames uitgezwaaid. Je snapt, mijn dag kon met deze start niet meer stuk.
Over de dag zelf kan ik kort zijn. Die was in een woord GEWELDIG.
Vanuit Rhäzüns (op 600 meter hoogte gelegen) steeg ik via Thusis continue richting de Via Mala kloof. Hier is de machtige Rijn nog slechts een metertje breed en dendert als een razende diep tussen de smalle rotsen door.
Daarna ging het verder hoger en hoger via Zillis, Andeer richting Splügen-Dorf dat op circa 1.400 meter ligt.
Daar begon ik rond 13.00 uur mijn klim naar de Splügenpas. Voor de goede orde; de route die ik vandaag gereden heb is een oude en gelukkig betrekkelijk rustige weg. Het massa verkeer gaat tegenwoordig namelijk over de San Bernardinopas. De klim naar de pas betrof vanuit Splügen-Dorf ruim 700 hoogtemeters. Gekkenwerk maar wel gaaf. Gelukkig was het niet zo warm als gisteren. Vele haarspeldbochten en zweetdruppels later was ik om 15.15 uur boven. Gelukkig als een klein kind. Dat heeft die ouwe toch maar effe gedaan. Na het thuisfront van dit heugelijk feit op de hoogte te hebben gebracht moest ik nog een ruime 40 kilometer naar beneden. Via 48 (!!) haarspeldbochten én met zere handen van het remmen bereikte ik Chiavenna waar het gelukkig qua temperatuur een stuk behagelijker was dan onderweg. Na te hebben ingecheckt in Hotel Crimea (Viale Pratogiano 16, 23022 Chiavenna) heb ik bij een restaurant buiten op een terras boven een bord spaghetti carbonara met daarnaast een grote bier nog even heerlijk zitten nagenieten.
En tevens de route voor morgen gepland.

Goed gedaan "Ouwuh"!

Joost 2022-05-15 07:54:13

Respect man!

Frank 2022-05-15 08:08:02

Topper Trots op je!!!

Joke 2022-05-15 08:42:34

Prachtig Hans. Veel schouderklopjes verdiend. Die benen moeten het toch maar weer doen.

ton en Nel 2022-05-15 08:54:06

Wij doen het jouw niet na, maar geweldig deze verslagen !

An en Joop 2022-05-15 09:57:21

Wat een prachtige verhalen, en dat geldt ook voor de foto's. Wat ook erg fijn is dat je maatje niet snurkt, een goede nachtrust is het begin van de dag. Voor de volgende dag veel succes.

Hannie enHerman 2022-05-15 16:25:01

Goed gedaan Hans en gelukkig lag er geen sneeuw meer op de weg

Cor en Marja 2022-05-15 17:35:52

Er klopt iets niet met uw datums denk ik . Maar prachtige verhalen.

staf 2022-05-16 02:48:00

Dank voor je reactie Staf. Ik heb bij de start inderdaad wat zitten hannesen met Pindat. Gebruik nu de App i p.v. het zoals eerder via de website te doen. Ik brei het t.z.t. thuis wel weer recht.