Voorschoten-Groesbeek (150 km).

Nederland, Voorschoten

Na een relatief rustige nacht in huize van Brecht liep de wekker echter niet op de geplande tijd af. Gevalletje "dikke vingers" zullen we maar zeggen........ Wij waren echter allebei toch al wakker, net zoals je dat vroeger op je verjaardag ook al eerder was......
Al met al liepen we om even over 7 uur samen nog even gezellig samen naar de Blauwe brug toe (die inmiddels trouwens groen is geverfd) en namen daar innig afscheid. Da's altijd best wel even een dingetje......
Wat heet !?!
Maar gelukkig was het nog behoorlijk koud en reden er wel meer mensen met natte ogen langs de Vliet richting Leiden.....
De route leidde me allereerst via Zoeterwoude, Zoetermeer, Benthuizen en Boskoop door het Groene Hart. Allemaal bekende wekelijkse kost zullen we maar zeggen. Daarna ging het richting Bodegraven waar ik de onlangs geïntroduceerde Limes fietsroute oppakte en achtereenvolgens Woerden, Harmelen en Vleuten passeerde. In Nederland loopt de noordelijke grens (Limes) van het Romeinse rijk vanaf ongeveer 50 na Chr. langs de Rijn (nu de Oude Rijn, Kromme Rijn en Nederrijn). De grenslijn is in het Nederlandse gebied 120 kilometer lang en loopt van Katwijk aan Zee tot aan Nijmegen.
Omdat de wind uit het Oosten kwam was het trouwens wel flink doortrappen daar in die polders.
Via Utrecht centrum (waar ik op het Neude nog even naar mijn oude ABNAMRO kamer gezwaaid heb) ging de tocht verder naar De Bildt, Zeist, Driebergen, Doorn, Leersum en Amerongen.
Hier moest de Nederrijn worden overgestoken naar Eck van Wiel.
Had ik dat maar nooit gedaan. Je komt daar dan namelijk in het Rivierengebied terecht waar de wind op die lange, lange dijken vrij spel heeft. Pfffffff........... Hoger dan 12 a 13 km per uur kwam ik niet en in plaats van om de geplande 16.30 uur zat ik pas rond 18.00 uur aan een welverdiend biertje.
Over bier besproken, morgen passeer ik de Hertog Jan brouwerij las ik net in de beschrijving.....
Het wordt hier morgen 19 graden begreep ik, dus als het even kan........
Na Kesteren, Dodewaard, Slijk-Ewijk en Oosterhout kwam eindelijk Nijmegen in beeld.
Na de brug over de Waal ging het richting Berg en Dal. En na circa 140 km tegenwind ben je daar niet echt blij mee...... Ze noemen het dan wel Berg en Dal maar dat Dal mogen ze er best afhalen........
Om een lang verhaal kort te houden: om 17.50 uur kwam ik redelijk uitgewoond bij D'n Hoaf aan de Waldgraaf 3 te Groesbeek aan. Ik kon gelukkig met de uitbaters (Frans en Annet) mee eten (nasi en zo) zodat ik God zij dank de deur niet meer uit hoefde.
Kaarsje zal zo wel uitgaan. Morgen zien (en fietsen) we wel weer verder..............

Ha mooi, de eerte etappe wordt traditioneel 150 km! Goed bezig kerel enne..... maak het niet te laat! 22.00 uur is een mooie tijd om na een dergelijke inspanning te gaan maffen! Maar afijn... last van een snurker heb jij nu niet! Hahahahaaaaaa

Joost 2019-04-15 22:47:01

Leuk om je verslag weer te lezen en ja het was een pittig windje vandaag. Hopelijk is dat morgen beter

Cor en Marja 2019-04-15 22:48:11

Ondanks de hele weg tegenwind GROTE KLASSE. Maar, je groeit tijdens de rit.

Ton van B. 2019-04-15 22:51:08

Schat mooi verslag Veel tegenwind maar je was daar al een beetje op voorbereid Vandaag hopelijk minder windan 😘

Joke 2019-04-16 07:52:28

BAM! De benen zijn wakker geschud! Vandaag maar eerst rustig warm draaien en de rug van een bejaarde op een elektrische fiets opzoeken! Succes vandaag, PS:In Duitsland is er geen maximale snelheid, dus je kan lekker doortrappen;)

Johan 2019-04-16 08:46:24

Mooi verslag Hans en bijzonder knap dat je dit doet. Suggestie van Johan lijkt mij een goede. Succes en veel plezier.

Joop en An 2019-04-17 17:04:34

Bedankt voor alle opbeurende reacties allemaal. Maar kunnen jullie niet voor een groot windscherm rond Duitsland zorgen? Want ook dinsdag en woensdag stonden al die grote windmolens lekker te draaien. En allemaal de verkeerde kant op. Pfffffff............

Hans 2019-04-17 18:50:27

We hebben gisteren juist een nieuw windscherm gekocht. Wil jij de oude?