8e etappe 9 mei 2022 van Chatenois naar Kembs (98 km).

Frankrijk, Chatenois

Na gisterenavond 1,3 liter bier achterover te hebben geslagen (let wel waarvan 0,8 alcoholvrij) heb ik toch de hele nacht achter elkaar door geslapen. Gebeurt mij eigenlijk nooit. Ik hoor Joke denken; "je zal het wel nodig gehad hebben". Daaraan merk je toch dat hoewel ik overdag gemiddeld drie bidons naar binnen giet, dat dit toch niet genoeg blijkt te zijn. Je verdampt blijkbaar meer dan je voor mogelijk houd. Maar in de avond haal ik de schade dan wel weer in. Mijn ervaring van de vorige Rome reis is dat als je hiervoor alleen gewoon bier neemt je de ochtend daarna toch een beetje brak wakker word. En neem van mij aan dat je dat echt niet kunt hebben als je daarna weer een hele dag op de fiets zit. En omdat, als je stevige dorst hebt, alles smaakt doe ik in de diverse winkels niet al te moeilijk over merken maar neem ik meestal de goedkoopste mee.
Over drank gesproken. Vanochtend stonden sinaasappels met daarbij van die kleine handpersjes op het ontbijtbuffetje. Prima geregeld, niets mis mee. De lunch was dientengevolge ook gelijk goed geregeld.....
Over het hotel als geheel en de kamer viel helemaal niets te klagen. En ook mijn stalen ros had het prima naar zijn zin gehad die nacht. Die stond in de garage samen met de E-bike van de waardin.
Rond 8.50 uur ging ik weer op pad om na een ruim kwartiertje in Bergheim al mijn 1e stop te houden. Dit om overtollige kleding uit te doen. Ik was gewoon dat het in de ochtend best koud kon zijn, maar nu warmde het wel heel snel op. Een kleine 10 kilometer verder zag ik in Bennwihr een leuk sort-off fietsuithangbord (zie foto) waar ik een plaatje van wilde schieten toen een man, die er in zijn tuin bezig was, mij aanbood om een foto van mij te maken. Normaliter vraag ik dat minimaal een keer per dag aan iemand, want van die selfies (hoofd met deel arm) ben ik niet zo gecharmeerd, maar zo'n spontane actie is ook wel leuk natuurlijk. Je raakt aan de praat, en als mijnheer laat weten dat hij ook lange fietsvakanties gemaakt heeft, en nog plannen heeft voor nieuwe dan ben je gauw een kwartier verder... Geen ramp want zo'n enorme afstand stond er vandaag niet op het programma. De route voerde die ochtend bijna alleen maar door wijngaarden en langs wijnhuizen. Wijn is hier core business. Wat meenemen op de fiets is natuurlijk geen optie maar thuis zal ik er toch maar eens eentje gaan halen, want je schijnt ook droge te hebben. Leuke streek trouwens de Elzas. Leuke kneuterige, schattige en vooral mooie dorpjes. Wel veel op en neer werk, maar je hebt ondertussen iets om naar te kijken zullen we maar zeggen.
Over meenemen gesproken, ik heb een aantal zaken bij me die ik eigenlijk wel kan missen, dus toen ik langs een postkantoor reed (die hebben ze hier nog) heb ik eens geïnformeerd wat het me zou kosten om het e.e.a. naar Nederland te versturen. EUR 12,50 de kilo plus de kosten van een doosje........
Dit zal in Zwitserland wel niet veel goedkoper zijn dus heb ik besloten om voor het zelfde geld zelf maar 4 kilo af te vallen, en ben bij de naast het postkantoor gevestigde bakker naar binnen gestapt ;-).
Na Turckheim (op de hoogte van Colmar) werd het langzaam maar zeker wat vlakker en werd het landschappelijk ook wat minder interessant. Grote en eentonige akkers waar met de wind "in de poeperd" lekker vlot doorheen was te fietsen. Daarna ging de tocht vanaf Munchhouse verder over een lange kaarsrechte weg door Foret Domaniale de la Hardt Nord én Süd. Een bos dus. Niet veel te zien maar kilometers maken. Idem dito voor het daaropvolgende stuk langs Canal du Rhone au Rhin.
Om 16.45 uur bereikte ik (lekker direct aan de route) Camping du Canal (Rue Paul Bader, 68680 Kembs) waar ik een huisje heb gehuurd.
Ik moest voor die avond wel zelf wat te eten regelen (ik had geen zin om te snacken in de kantine) evenals voor het ontbijt morgenochtend.
Maar met een Aldi in de buurt en een magnetron in het huisje kan een kind de was doen. En ik ook.
De dag eindigde met een enorme onweers- c.q. hoosbui.
En met dit verslag.

Een prachtige wijnstreek is de Elzas. Verschillende keren gekampeerd in Kaysersberg.

Ton en Nel 2022-05-12 23:21:40

Ik moet 's avonds vocht bijvullen Ton en Nel. Dus hou het bij een biertje.