11e etappe 12 mei 2022 van Roggwill naar Rhäzüns (125 km).

Zwitserland, Roggwil

Omdat ik in een appartement verbleef, had ik zelf een dag eerder al rekening gehouden met het feit dat ik het ontbijt zelf moest regelen. Een mens wordt er op den duur handig in... Ik had tijdens het inchecken de tip gekregen dat er dichtbij een goede bakker zat die vroeg open was. Dus toen ik om 7.45 uur vertrok was ook mijn lunch voor die middag geregeld.
Na ook nog wat Zwitserse Francs te hebben opgenomen (op het volgende slaapadres, afkomstig van de B&B website van Graubünden, moest ik namelijk cash betalen) bereikte ik om 8.15 uur bij het plaatsje Arbon de Bodensee. Weer een ijkpuntje! Ook lekker om langs te rijden, want alles is vlak natuurlijk. Ik was gewaarschuwd voor toeristische drukte maar dat viel (gezien het vroege tijdstip) gelukkig 100% mee. Alleen wat locals met hun hondje liepen mij in de weg.
Grappig is dat mijn routeboekje aangeeft dat de Bodenseeradweg zomers erg druk kan zijn, zeer commercieel geëxploiteerd wordt en zeer in trek is bij een wat minder avontuurlijk publiek. Eigenlijk is het niet anders dan een rondje Vlietlanden, net zo vlak, alleen het uitzicht is wat anders. Daarom heeft Benjaminse voor deze route het aantal Bodensee kilometers naar zeggen maar zoveel mogelijk beperkt.
Na 20 kilometer was het na Rorschach en Staad dan ook snel over en ging ik na totaal 50 kilometer weer voor de rest van de dag over op de Rheinroute 2. Best prettig zo'n ter plaatse uitgepijlde fietsroute, dat scheelt een hoop zoeken. Ik heb vandaag dan ook voor het eerst helemaal niet verkeerd gereden.
In grote lijnen volgde ik deze route via St. Margarethen, Lustenau, Diepoldsau, Wildnau, Oberriet, Nofels, Benders, Buchs, Triesen, Bad Pagaz, Landquart, Chur, Domat/EMS tot aan Rhazüns waar ik zou overnachten bij Ricca's Villa Artistica (Via Nova 1, 7403 Rhazüns). Ik deed vandaag via de Rheinroute 2 een drietal verschillende landen aan. Zwitserland uiteraard, maar ook Oostenrijk en Liechtenstein. Want ik zwabberde van de ene naar de andere kant van de Rijn. Maar aan beide kanten had ik windje mee. En dat scheelde natuurlijk enorm, en dat was mooi, want optimist die ik ben, had ik voor vandaag maar liefst 125 kilometer ingepland. En naast de wind deed de zon ook zijn best. Je kunt maar boffen. En laat niemand nu gaan roepen dat je krijgt wat je toe komt, want anders rij ik de rest van mijn fietstocht in de zeikregen. Maar al met al was het best een lange dag van 7.45 tot 18.00 uur.
Pfffffff......... zou Joop Z. zeggen, Rome is nog ver.
Onderweg had ik al het een en ander te eten voor deze avond verzameld. Ik had namelijk al gezien dat er hier niet veel (lees; géén) horeca zit. Achteraf was ik gezien het late tijdstip van aankomst, daar dan ook helemaal niet rouwig om. De ontvangst op mijn logeeradres was heel hartelijk. Officieel had ik een kamer met gedeelde badkamer. Af en toe gaat dat namelijk gewoon effe niet anders. Maar er waren verder geen gasten dus hoefde ik met niemand rekening te houden.
Morgen staat de Splügenpas op het programma. Er wordt regen en onweer voorzien. Eerst maar wat pitten dan kijken we morgen wel verder.

Boven op de Splügenpas hebben we met de camper gekampeerd. Het betekent niets vergeleken met jouw fietstocht Maar het is niet minder mooi.