17e etappe 18 mei 2022 van Modena naar Gaggio Montana (104 km).

Italië, Modena

Met de dame achter de receptie van hotel Astor in Modena, waar ik vannacht trouwens heerlijk geslapen heb, ga ik geen vrienden meer worden. Gisteren deed zij al ontzettend moeilijk over het stallen van mijn fiets in de parkeergarage (van het personeel) en vanmorgen deed zij weer vreemd toen ik hem er zelf uit wilde halen.
Maar afijn, het ontbijt had zij dan wel weer prima verzorgd. En voor de lunch hield ik er ook nog wat aan over dus zal ik haar vanwege deze calamiteit maar niet afbranden als mij om een beoordeling wordt verzocht.
Rond 7.45 uur vertrok ik terwijl de zon al weer hoog aan de hemel stond. Houd dat dan ook nooit op?!
Wielerbroek, wielershirt en sokken aan, verder niets (ja, schoenen natuurlijk) dat scheelt vanavond weer in de was. Omdat ik aan precies de goede kant van Modena zat was ik binnen een mum van tijd terug op de route. Da's altijd weer prettig. De eerste ruim 25 kilometers waren vlak. Ik volgde de plaatselijke fietsroute Modena - Vignola. Al binnen een kilometer passeerde ik de 1e supermarkt. En wat ik inmiddels wel geleerd heb is dat je niet moet denken dat er nog wel een paar zullen volgen. Nee, gelijk af- en naar binnen stappen, je kunt het maar beter in de fietstas(sen) hebben zitten. En het liefst heb ik de wat kleinere (buurt-) supers in de wat kleinere plaatsen. Die zijn ten eerste niet zo groot, hetgeen de keuzes en zoeken vergemakkelijkt, en ik heb het buikgevoel dat dan mijn volgepakte fiets wat veiliger staat. Uiteraard neem ik dan wel de stuurtas, waarin zich mijn meest waardevolle en belangrijke zaken bevinden, mee naar binnen. Wat ik altijd in ieder geval op mijn lijstje heb staan is een appel, banaan, sportdrank of iets dergelijks, yoghurt en wat bier. Dat is mijn "ijzeren voorraad" zeg maar. Zoals eerder gemeld waren de 1e 25 kilometers relatief makkelijk. Alhoewel makkelijk. Je moet altijd scherp blijven wat de kwaliteit van het wegdek betreft. Ik snap überhaupt niet dat men hier in groepen durft te wielrennen. Scheuren in de lengte (net als op natuurijs maar dan dieper en breder), hekjes, paaltjes, stoepranden, van een Fietsersbond hebben ze hier blijkbaar nog nooit gehoord. Nee, dan Zwitserland. Daar zijn bijvoorbeeld putdeksels zo strak in het wegdek verwerkt dat je ze niet eens voelt...
Vanaf Vignola ging het rond 11.00 uur omhoog, via Guiglia, Zocca, en Castel d'Alano naar de 800 meter. Wie zegt er dat de Apennijnen geen gebergte is! Eind van de dag was ik net zo versleten, misschien wel meer, dan tijdens de Splügenpas dag. Het was heet maar op hoogte met de wind erbij af en toe ook lekker koel en daarnaast was het uitzicht geweldig. Alleen dat vermaledijde klimmen......
Om 15.30 uur passeerde ik de officiële pas. De Passo Brasa op 895 meter.
Daarna ging het gelukkig bergafwaarts. Daarbij was ik iets te enthousiast c.q. zat ik te slapen en schoot ik de plaats waar ik een kamer had geregeld (in Gaggio Montano) voorbij. Ik had een andere naam in mij hoofd zitten namelijk die van het laatste plaatsje op de betreffende bladzijde in mijn routeboek. Toen ik voor de laatste plaatselijke kilometers het adres van mijn hotel in mijn telefoon tikte ging er een belletje af. Kon ik nondeju etc. etc.* 4,9 kilometer terug OMHOOG van Silla richting de voorbij gevlogen afslag en toen nog eens 1,9 kilometer extra OMHOOG naar mijn Hotel Antica Locanda La Posta (Via Roma 93, 40041 Gaggio Montana).
Kwam er zodoende nog eens een dik uur bij, bij een toch al zeer inspannende dag.
Achteraf kon ik er eigenlijk wel om lachen (wat stom...) maar op het moment zelf niet echt. Integendeel zelfs...
* Ik steek in de loop van de week wel ergens een kaarsje aan om het goed maken........

En dan zijn de extra 4,9 km. Toch wel erg zuur. Je worstelt en komt toch weer boven. Tsja, je moet wel. Anders moet je in de berm slapen. Én er stond op dit adres een prima bed voor me klaar.

Ton en Nel 2022-05-19 23:37:19

Weer mooi verhaal. Een vraagje Hans wanneer bel je voor overnachting of heb je dat allemaal al vast liggen Nee Staf om dat vantevoren te plannen is onbegonnen werk. Je zult e.e a. allemaal maar vast hebben gezet en bijvoorbeeld pech of heel slecht weer krijgen.... Ik kijk de avond ervoor. Hoe ziet de route eruit (hoogtemeters, benen etc.) en plan dan a.d.h.v. het routeboek een plaats in waar ik zou willen gaan pitten. En ga dan zoeken. Nu staan er in de gids van Benjaminse minder goede suggesties om te overnachten dan in de Reitsma gids. Dat vind ik wel een minpuntje (voor Benjaminse dus). Maar booking.com doet goede zaken met mij momenteel en af en toe heb ik ook via plaatselijke websites wel aardige adresjes gevonden. Tips inzake leuke en betaalbare adresjes zal ik in ieder geval aan Benjaminse doorgeven.

staf simons 2022-05-19 23:42:13

Prachtig verhaal en foto's weer. Je gaat snel Hans, voor je het weet ben je in Rome. Volgens mijn berekening in circa 290 kilometer. Het schiet dus al heel aardig op.

Cor en Marja 2022-05-19 23:49:37

Hallo Hans, ik had tot nu toe nog niets van me laten horen, maar ik geniet al vanaf je start bij je thuis van alle leuke verhalen met mooie foto's van je lange fietstocht naar Rome. Over tot fietspaden getransformeerde oude spoorlijnen (inclusief tunnels), dan door het, in alle opzichten, zeer schone Zwitserland en nu door het zonnige en warme Italië op weg naar die mooie stad aan de Tiber. Je bent er bijna, nog even en dan sta je, zelfs voor de tweede keer, met je fiets in de eeuwige stad. Wanneer je immers in een dag langs elf Friese steden kunt schaatsen, dan zal je dit zeker ook lukken. Veel succes met de laatste loodjes!

Johan Snijder 2022-05-20 14:16:32

Dank voor je reactie Johan. Nog maar een hele dikke Fietselfstedentocht en het zit erop. Ik had alleen niet verwacht dat het zo'n hete reis zou worden. Niet te geloven. Geen druppel regen onderweg gehad en nagenoeg alleen maar zon. Ik verlang alweer een beetje naar de winter ;-) Groeten, ook aan Anneke.