Gili Trawangan/Kuta - dag 10

Indonesië, Bali

We vertrekken vandaag naar Kuta. Wat zal Britt de haan gaan missen! 😂
Gezien onze ervaring met de paardentaxi toen we aankwamen hebben we maar voor twee taxi's gevraagd!
De waterexpressboot brengt ons nu naar Serangan. Deze tocht duurt wat langer, ca. 2 uur. Vanuit Serangan worden we naar Kuta gebracht waar we de laatste dagen zullen verblijven in hotel Pullman.
Een behoorlijke cultuurschok wanneer je weer op Bali aankomt. Van de paardentaxi naar auto's en vooral heeeel veel scooters die je links en rechts voorbij schieten. Per auto is het in het drukke zuiden niet te doen, daarom gaat het vervoer veelal met de scooter. Bali heeft 4 miljoen inwoners waarvan er 3 miljoen een scooter hebben.
Je merkt veel verschil tussen het noorden en het zuiden. Het noorden is veel rustiger en werken in de hotels veel locals, die de Engelse taal niet beheersen. In het zuiden is het veel drukker. Hier zijn meer hotels en scholen. De jeugd trekt tegenwoordig naar de stad om hier te werken en te studeren. Bovendien werken in het zuiden veel mensen vanuit Java en Indonesië.
In het noorden en op Gili wonen veel moslims, je hoort door de dag regelmatig de moskee. In het zuiden zijn de mensen vooral Hindoestaans. Overal op straat zie je offers liggen (mandjes gemaakt van bamboe met hierin bloemen en eten). Mens denkt dat daardoor de slechte en kwade geesten weg blijven en hun geluk zal brengen.

Kuta is heel toeristisch. De hotels zijn goed beveiligd. Alle auto's worden gecheckt voordat je het terrein van het hotel opgaat. Het hotel ziet er goed uit!