Een afsluiting van een mooie reis...

Verenigde Staten, New York

Hallo allemaal,

Dit wordt al weer het laatste bericht van dit reisverslag. 34 dagen verder en wat is het toch snel gegaan zeg. Ik ben weer een mooie ervaring rijker en kan terugkijken op een mooi Zuid-Amerikaans avontuur.

Dinsdag:
Na 4 verschillende transportmiddelen (motor, bus, taxi, vliegtuig en weer een taxi) en een prima vluchtje van iets meer dan een uur, ben ik aangekomen in Bogotá. Ome Frans en Alicia hebben de voordeur al open staan en zijn benieuwd naar hetgeen ik allemaal gezien en gedaan heb. Ondertussen draait er een wasje dat we vanavond meenemen naar Diana, omdat zij een droger heeft. Kunnen die kleren een keer droog in m'n tas tenminste ;).

Na een lekkere maaltijd met een goed stuk vlees gaan we op de koffie, of beter gezegd 'op een wijntje', bij Diana. Ook zij woont in een modern en leuk appartement in Bogotá. Open haardje aan, Ayla (de hond) die enthousiast rondloopt en een glas wijn... Welkom terug in de beschaving. Toch wel even anders dan tussen de muggen in de bush bush. Na een gezellige avondje ga ik rond 23.30uur naar bed, omdat ik rond 4.30uur weer uit bed moet om naar het vliegveld te gaan.

Woensdag:
'S ochtends ben ik met de taxi naar het vliegveld gegaan. Eigenlijk wilde Alicia me wegbrengen naar het vliegveld maar het ABS controlelampje van de auto brandde. Mogelijk was er volgens het boekje dan iets mis met het remsysteem dus voor de zekerheid maar de taxi gepakt. Op het vliegveld ging het ook vrij vlot. Vergeet als je in Colombia komt alleen niet je 'vaarwelstempel' te halen als je het land uitgaat. Ik stond daardoor dus 20 minuten extra in de (andere) rij.

Aangekomen op JFK Airport, blijkt al snel weer dat ze in de VS ALLES willen sturen. Heel wat anders dan in Colombia dus. Er hangen 1.000 borden en 2.000 mensen op datzelfde stukje luchthaven wijzen je de weg. " Hi Sir welcome in the US. Can I help you?". Bla bla bal. Één ding...als ik hier een bus, metro of lift wil pakken, weet ik in ieder geval wel zeker dat ie komt. En ook nog eens op welk tijdstip. Dat is weer eens wat anders dan aan de kant van een drukke weg wuiven naar alle bussen die voorbij komen in de hoop dat er 1 stopt én plaats heeft.

Hierna kwam ik natuurlijk bij de US Custom Border Security. Ik had wel verwacht dat ik apart geroepen zou worden. Even een 'onderzoekje' in een afgelegen kamertje. Een jonge vent, alleen op reis, komend vanuit Colombia, paar dagen in New York, reizend naar Brussel terwijl hij in NL woont. Toch niet. Ik beantwoord netjes de vragen van Bubba (Shrimp?). Wat voor werk ik doe, hoe lang ik in Colombia ben geweest, of ik met die Duits/Colombiaanse dame reis waar ik net mee stond te praten. Nee, was het maar waar, hahaha... Bubba Gump wenst me een fijne dag en woppa, op naar de skytrain. Subwaykaartje kopen overstappen op Jamaica Station naar de blauwe E lijn. Dan nog een stukje met de groene 6 naar 33rd Street en dan ben ik er. Scheelt toch weer zo'n 50 dollar met een taxi en qua tijd ben je net zo veel kwijt.

Hotel 31 is nog steeds hetzelfde als in 2010. Schoon, gunstig gelegen, geen hele grote kamers maar voor 1 persoon meer dan voldoende. Ik kwak m'n tas in de kamer, pak er wat spullen uit en ga op pad. Alles is dichtbij. De metro op 5 minuten (Downtown), 10 minuutjes naar 5th Avenue, 15 minuutjes naar Madison Square Garden, 20 minuutjes naar Times Square. Ik loop wat door de straten en kijk in wat winkels. Aangezien het zo'n 40 graden Fahrenheit is (rond de 4/5graden Celsius) is wat winterkleding kopen een must. Die avond kom ik thuis met een muts, een broek, een blouse, 2 shirts en schoenen. Ik kom de komende dagen hier wel door zo denk ik.

In 46th Street loop ik langs Sparks Restaurant. Vroeger een hangout/restaurant voor de maffia in New York. Nog steeds staan er grote auto's voor de deur geparkeerd. Voor dezelfde deur werd Paul Castellano doodgeschoten door de groep van John Gotti (van de Gambino familie).

In Grand Central Terminal zit tegenwoordig een restaurant/bar van waaruit je de duizenden reizigers gade kunt slaan die er per uur doorheen komen. Buiten hangen de wolken als een sluier over The Chrysler Building. Natuurlijk schijnt het felle licht van de reclameborden altijd op Times Square. Gratis Wifi, drankje erbij en ook hier weer duizenden mensen met hun camera. Schitterend om te zien, elke keer weer opnieuw. De grote M&M Store verkoopt helaas (voor M&M: Mark en Marjolein) geen rubberen sleutelbeschermers meer, de Toys 'r Us heeft nog steeds het reuzenrad binnen staan en het levensgrote Barbie huis Studio 54 is gesloten in afwachting van een nieuwe theatervoorstelling en David Letterman's talkshow kan nog steeds bezocht worden.

Het enige wat me echt opvalt is dat Times Square een groter voetgangersgebied heeft gekregen. Maar verder is er niet superveel veranderd.

Rond 22.30u. loop ik terug naar 31st Street. Nog steeds veel mensen op straat en je kunt hier bij wijze van spreken gewoon met je camera op je buik rondlopen. Het blijft een geweldige stad, zelfs na de 3e keer.

Donderdag:
Om 10uur ben ik weer op pad. Ik wil een ontbijt je scoren in de Chelsea market. Bij 3 op reis zei Floortje dat dit een leuke plek is. En daar is niks aan gelogen. Deze overdekte markt is gevestigd in een oude fabriek. Vol met eettentjes en kookwinkels. Eigenlijk vergeet ik gewoon om te eten doordat ik er rondloop. Ach ja, genoeg eettentjes in NY dus ik pak wel ergens anders wat. Echter valt het vervolgens tegen om in The Meatpackingdistrict, Little Italy, Chinatown en Greenwich Village wat leuks te vinden. Dus maar ergens wat eten voordat ik bij Broadway uitkom. Om 14uur moet ik namelijk bij het 9/11 Memorial Museum zijn. Aan het einde van Broadway staat de Bull of Wall Street. Dan ook maar even langs Wall Street. Natuurlijk mag een bezoek aan St.Paul's Chapel niet ontbreken. Tijdens 9/11 en de dagen erna was dit de uitvalsbasis voor de hulpdiensten. Dit oudste publieke gebouw van NY bleef wonderwel ongedeerd tijdens deze zwarte dag, terwijl de afstand tot de torens slechts een paar honderd meter was. George Washinton, oud president, was hier na zijn inauguratie waarvan je nog afbeeldingen ziet. Blijft een indrukwekkende plaats.

In Trinity's church is een mis gaande. Een bekende kerk die ergens in 1.700+ afgebrand is. Later zijn hier enkele celebrities getrouwd.

Om 14uur ga ik bij het Memorial Museum naar binnen. Rondom 'Ground Zero' kun je eigenlijk nergens (meer) goede foto's nemen van de plaats. Het terrein is opnieuw aangelegd. De 2 bassins op de plek waar de twin towers stonden worden omringd door een koperen rand met alle namen van de slachtoffers. Op een interactieve zuil kun je namen of geboortelanden vinden. Als ik op NL zoek, vind ik 2 slachtoffers geboren in Zeist en Den Haag. Beide een Amerikaanse achternaam. De nieuwe Freedom Tower torent al hoog boven de plaats uit. Het hoogste punt is bereikt maar hij is nog niet open. Ook het museum is nog niet open. Hierin staan 2 metalen palen van de originele torens. Tussen de 400 aangeplante bomen staat de Survivor Tree. Deze boom is de enige overlende boom op Ground Zero. Na 9/11 is deze boom verplant, gered, en teruggeplant op deze plek. Het symbool voor het leven wat verder gaat en groeit. Ik vraag me af of deze plek besloten blijft (wel gratis toegang maar toch) als alles af is. Ik kan het me niet voorstellen.

Door de kou beginnen m'n lenzen 's avonds te plakken en ik zie vrij weinig meer als ik Knipper. Nog even langs Times Square en rond 21uur loop ik terug een lange dag.

Vrijdag:
Vandaag is Central Park en omgeving aan de beurt. Even bij de Applestore kijken. Binnen kijken bij het Park Plaza hotel en dan in het zonnetje door het Central Park lopen. Eigenlijk wilde ik de High Line morgen doen. Deze oude, bovengrondse spoorlijn loopt tussen Gansevoort Street en 34st Street en is ingericht als waking tour tegenwoordig. Je ziet de stad maar toch vanuit een rustige omgeving. Omdat ik om 18uur bij Madison Square Garden moet zijn voor de basketbalwedstrijd van de NY Knicks tegen de LA Clippers.

Een groot spektakel. In de rust tussen de 4 play times worden er T-shirts het publiek ik geschoten, kunnen geselecteerde mensen ballen werpen voor geld en worden de aanwezige celebrities vol in beeld gebracht. John McEnroe, Little Bow Wow (Een Amerikaanse rapper), de zanger van Soundgarden, een actrice uit Gossip girl en een speler van de NY Mets en de NY Giants mogen zich de trotse medesupporter van Paul Jacobs noemen deze avond. Ook wel bekend als Donnie van de Band voor intimi.

Na de wedstrijd drink ik nog een pilsje, loop even langs Times Square en dan is het bedtijd.

Zaterdag:
Vandaag maar wat uitgeslapen. Ik heb weinig meer op de planning staan vandaag. Zo ontbijtje halen, uitchecken en rond 16uur naar JFK.
Inmiddels regent het ook met wat onweer. Tijd om NYC te verlaten dus en lekker thuis in de regen en kou te gaan zitten :(.

That's all folks...
Ik wil iedereen bedanken voor de belangstelling en de reacties. Als er weer een nieuwe reis gepland is, horen jullie van me!

Gr. Paul

Hoi Paul, dat was een mooi afscheid van je reis! inmiddels ben je al (bijna) thuis en kun je op je gemak je ervaringen in "geuren en kleuren" vertellen en laten zien, ha ha ha. Temp. in NY valt mee?? Ik dacht dat er een flink pak sneeuw lag?? Hier zul je wel weer gauw wennen, de temperatuur is nog steeds veel te hoog voor de tijd van het jaar, wat ik overigens niet zo heel erg vind. Nou joh, even goed uitrusten, lekker in je eigen bed en dan kan je er weer volop tegenaan! Heel veel groetjes en ik hoop je snel weer eens te zien. doeiiiii.

Annelies 2014-01-19 08:09:30

Paul, wat leuk dat je dit helemaal in je eentje hebt ondernomen. Als je naar oma gaat om je foto's te laten zien dan belt ze mij. Als ik dan tijd heb,kom ik ook langs. Groetjes Els Boemaars.

Els Boemaars 2014-01-19 09:34:28

He paul, Nou je zult inmiddels wel weer in Ned. beland zijn. Je hebt je reis mooi afgesloten al moet ik ( Ton) zeggen dat NY me echt niet trekt. Ik ben meer van het bos en platte land zal ik maar zeggen. Nou we zullen zeker een keer afspreken en je verhalen aanhoren onder het genot van een echt hollands pilske. Groetjes van ons en tot kijk

Ton en Lisette 2014-01-19 11:27:44

Hoi Paul. Fijn om je verslagen te kunnen volgen. Je bent inmiddels weer enkele uren gelukkig heelhuids thuis en een grote ervaring rijker. Je wilde kennelijk vlug naar huis want je vlucht duurde 3 kwartier korter dan gepland. Aankomst 08.58 uur Belgische tijd. Werk ze morgen. Groetjes.

Kees 2014-01-19 13:56:35

Wauw vette avonturen in nyc, wederom ook ik erg jaloers, en ook op je medesupporters ;). Aan de andere kant , good to have you back :)