De eerste dagen in Bogotá

Colombia, Bogotá

Beste volgers en andere nieuwsgierigen,

Aangezien ik nu enkele dagen in Bogotá ben heb ik de verhalen in één bericht geplaatst. Veel leesplezier!

Dinsdag:
Na twee prima vluchten vanuit Brussel via Atlanta naar Bogotá en een ontplofte deoroller, ben ik dinsdagavond aangekomen op El Dorado Airport. Bij de uitgang van de aankomsthal werd ik, naast de salsamuziek, verwelkomd door ome Frans en tante Alicia. Ome Frans is een broer van mijn opa en Alicia is zijn (colombiaanse) vrouw. Natuurlijk kan ik me geen beter welkom wensen: Familieleden die Colombia al decennia kennen, een slaapplaats aangeboden hebben en vloeiend Spaans spreken!

Aangekomen bij hun appartement ten noorden van het centrum was de sfeer al snel informeel en relaxed. Beide zijn erg behulpzaam en doen er alles aan om mij het bezoek aan hen en Colombia zo gastvrij mogelijk te laten ervaren. Super dus!!

Woensdag:
Woensdagochtend heb ik met hulp van Alicia een hostel in Cali geregeld. Zaterdag a.s. zal ik de twaalf uur durende busrit naar Cali overdag maken vanuit Bogotá. Er zou nog plek in de bus moeten zijn...

Hierna zijn we met drieën op pad gegaan naar de wijk Candelaria. Dit is de wijk met de meeste bezienswaardigheden.
Zoals in elke grote stad, is de verkeersdrukte een groot probleem. We namen een taxi die na een half uur filerijden aan de kant gezet moest worden wegens problemen met de versnellingsbak. Op zoek naar de volgende dus. Het schijnt hier normaal te zijn dat de vrije taxi(chauffeur) je negeert als je al zwaaiend midden op de weg staat te roepen. Volgens ome Frans zijn deze taxichauffeur zelfs op het nieuws vanwege hun gebrek aan klantvriendelijkheid. Maar een goed alternatief voor de taxi is er niet in de stad. De grond schijnt niet geschikt te zijn voor de aanleg van een metro. Het vreemde is dan wel dat de (inmiddels wegens wanbeleid uit zijn ambt gezette) burgemeester van Bogotá, al jaren geld pompt in schimmige projecten voor de aanleg van een metrostelsel. Hmmmm..Het toeval wil daarnaast dat ook de vorige burgemeester uit zijn ambt gezet is wegens corruptie. Hier wat centen schrapen, daar wat centen graaien. Ja, zo gaat dat hier...

Omdat ik donderdag graag de stad op een mountainbike wil gaan verkennen, zijn we even langs Bogotá Bike Tours gelopen (www.bogotabiketours.com/tours/ ). Morgen om 10.15u. een mooie 'bicicleta' uitzoeken en hop, 4.5uur onder leiding van 'Mike with his Bike', de stad doorcrossen. Ben benieuwd!

Vervolgens zijn we naar El Museo Botero van de Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero geweest. Grappige schilderijen van veelal mollige mensen (zie de bijgevoegde foto's). En ja heren, ik zal 'm zelf maar maken: Ik voelde me daar dus wel thuis ja!

Natuurlijk moet er ook gegeten worden dus hebben we een warme lunch op in het restaurant van het Museo del Oro. Twee warme maaltijden per dag is hier schijnbaar gebruikelijker dan in Nederland. Met een gevulde maag kon ik daarna het Goud museum zelf in. De guided tour startte precies om die tijd, dus kreeg je uitleg over de wijze waarop de Colombiaanse indianen goud zochten, verwerkten en wat de gemaakte versiersels voor diepere betekenis hadden (zie bijgevoegde foto). Grappig om te horen dat de gouden pijpjes dienden om coca bladeren te roken en deze bladeren dan ook als kennisblad aangeduid worden. Ik denk bij die term meer aan de Quest in de schappen bij de boekhandel. De Colombiaanse Shaman Dr. Dré denkt daar dus heel anders over: Smoke coca every daaaaay...

Op de terugweg hadden we opnieuw moeite om na de busrit een taxi te vinden. Het gevolg was dat we al wandelend een uur en een kwartier door de regen op zoek waren naar een taxi. Ach ja, gelukkig is het hier op circa 2.500meter hoogte in de uitloop van het Andesgebergte niet zo koud. Voor ons Nederlanders niet tenminste...

Donderdag:
Alicia had voor mij een taxi geregeld naar Candelaria. De lucht was blauw dus voorlopig nog geen problemen voor de fietstocht. Aangekomen bij de bikeshop heb ik even in m'n beste Spaans met de fietsenmaker staan praten. Vriendelijke mensen zijn het.

De fietsgroep bestond enkel uit jonge mensen uit Londen, Noorwegen, Australië, de VS, Colombia en natuurlijk Nederland. We waren nog geen minuut van huis en mijn ketting lag er al af. De Noorse jongen wachtte tot ik 'm er weer op had liggen zodat wij tweeën vervolgens binnen twee minuten ook de groep kwijt waren. Gelukkig kwam Californian Mike on his Bike ons even later al weer oppikken.

De rest van deze tocht/dag zal ik in een nieuw bericht plaatsen aangezien ik dit bericht er op wil zetten maar het inmiddels weer 0.00uur is.

Tot gauw!

Paolo

Je hebt het er maar druk mee. En wat die molligheid betreft, je bent niet de enige. Wat een troost hè.

Adri 2013-12-20 09:22:46

Hoi Paul. Fijn te horen dat je het naar je zin hebt en dat je goed geholpen wordt door Alicia en Ome Frans. Slaap lekker en ben benieuwd naar je volgende bevindingen. Groetjes.

Kees 2013-12-20 09:32:46

Paolo, het is weer leuk om te lezen, enne... in je beste spaans........dat mag ik toch hopen!!

Petra 2013-12-20 14:51:52

'Bij ons thuis' is twee warme maaltijden per dag ook heel gebruikelijk! ; )

Marian 2013-12-20 22:33:27

Klinkt allemaal super! Hopelijk is de busreis naar Cali goed te doen.... En tsja... jij en een fiets: dat kan ook niet goed gaan ;-) Hou je haaks en enjoy! X

Kim 2013-12-21 12:06:23

Beste Paul, zit na de drukte rondom de feestdagen jouw berichten te lezen; met veel interesse hoor ;-). Als het zo doorgaat kun je misschien ook nog eens met Erica T. op pad over de wereld. Ben weer benieuwd naar jouw verhalen en fotoreportage. Veel plezier nog. Groetjes Marcel