Van Cartagena naar Taganga

Colombia, Taganga

Hallo allemaal,

Voor degene die ik vergeten ben allereerst de beste wensen voor 2014!!

Inmiddels ben ik in Taganga aangekomen. Een kustplaatsje niet ver van Santa Marta.

Maandag:
Na een gezellige avond met Manuel en Cristina hadden we voor de volgende ochtend afgesproken om samen te ontbijten/lunchen en daarna zouden wij naar Taganga vertrekken. Ik ben de rest van de middag door het koloniale stadscentrum gaan lopen. Je ziet de Spaanse invloeden goed. Terrasjes, mooie gebouwen, een stadswal om de stad te beschermen tegen piraten en een goede sfeer. Het is hier een stuk warmer dan in de voorgaande plaatsen. Overdag loopt het kwik op tot een graad of 35 à 40. Snikheet dus maar dat mag de pret niet drukken. Op tijd een terrasje zoeken en dan is het wel vol te houden.

'S avonds heb ik bij Argentijns restaurant gegeten. Doordat de Colombianen nu zelf ook vakantie hebben, loopt het vol met opgedirkte mensen. De dames in mooie jurken, de heren is nette kleding. Je valt hier eigenlijk op in je korte broek en slippers. Leuk om te kijken maar voor mij ook de reden om morgen Manuel en Cristina achterna te reizen naar Tanganga ondanks dat het mijn plan was om in Cartagena oud en nieuw te vieren.

Dinsdag (Oudjaarsdag):
Na een rit van 5 uur met de taxi, een busje en weer een taxi ben ik aangekomen bij Taganga Guesthouse. Het ligt wat hoger op de berg en is vrij nieuw dus de taxichauffeur had wat moeite om het te vinden. Manuel en Cristina hadden al met Victor, de Venezulaanse eigenaar van hostel, afgesproken dat ik mee kon barbecueën die avond. Mogelijk dat we daarna naar het strand zouden gaan om te feesten. In het hostel zitten op dit moment 2 Engelse stellen, 2 Australische meiden en wij drieën. De Australische dames hadden een groep van 8 Australische mannen uitgenodigd dus het was volle bak.

Manuel en ik gingen even inkopen doen, met als gevolg een grote fles aguardiente (Colombiaanse anijsdrank) en een grote fles Ron (rum) de Medellín. Nog 3 Liter cola erbij dus we zouden de avond wel doorkomen tot twaalf uur.

Rond 23.30u. zijn we met Matt en Becky (een stel uit Engeland), Victor en Betty (de eigenaar van het hostel en zijn vrouw en hun hond Slinky), 2 Australische meiden naar de kleine boulevard gelopen waar een podium stond. En dan is het twaalf uur. Geen vuurwerk, maar wel feestende Colombianen en veel, veel drank. Na onze fles aguardiente in het hostel hadden we een gemixte 1.5L fles rum-cola meegenomen. Tsja, je zou eens wat tekort komen hè. Om een uur of 1.30u. zijn we naar een club gegaan ergens bovenop een berg aan het einde van het strand. Op de terugweg kwamen we langs Hostel Jamaica. Even een kijken nemen...en zo stond ik om 5uur in m'n boxershort in hun zwembad te dansen terwijl Manuel moeite had om rechtop te blijven staan en mij probeerde bier aan te geven. Was super!

In het hostel aangekomen was er geen kamer voor mij, dus ik moest in een hangmat slapen. Geen probleem! Slaapt heerlijk! Zelfs toen Victor de volgende dag aan het klussen was (tegels slijpen en bedden timmeren) en mij 3 keer aangetikt had blijkbaar, werd ik niet wakker. Rond 13uur kwam zijn vrouw me wekken om te zeggen dat mijn kamer klaar was. Geen idee hoe ik daar gekomen ben maar rond 17uur werd ik wakker in die kamer. Was me het nachtje dus wel...

Woensdag:
Vandaag, zoals hiervoor al gezegd, helemaal NIETS gedaan. Iedereen voelde zich brak en was te duf om het ene been voor het andere te zetten.

Donderdag:
Vandaag hebben we boodschappen gehaald in Santa Marta. Meteen even een hangmat voor thuis gekocht. Straks, als we zon hebben en m'n tuin is klaar, lekker schommelen dus.

Daarbij hebben we vandaag ook onze duiken voor morgen geregeld. Een Zwisterse vriend van Victor, Reto, werkt al Duikinstructeur hier. Morgen gaan we met een collegaatje van hem in Tayrona National Park duiken. Ben benieuwd! Er zitten blijkbaar geen grote vissen zoals aan de Pacific Coast maar goed...altijd leuk om weer te duiken. 'S avonds gaan we met hem eten in een BBQ restaurant hier in het dorp.

Ook hebben we de Ciudad Perdida Trek geregeld. Overmorgen gaan we vijf dagen de jungle in. 20 keer de rivier oversteken, hitte, vocht en muggen en ook daar slapen we in hangmatten. Het schijnt wel echt de moeite waard te zijn :).

Een soort deel 2 van de reis is aangebroken. Manuel en Cristina gaan waarschijnlijk tot het eind van m'n reis mee en zullen daarna mijn beginroute doen (Bogota, Medellín, Cali). Daarna zullen ze naar Cuba gaan om in maart vanuit daar terug te vliegen naar Bern in Zwitserland. Mooi wat die allemaal gezien hebben hoor. Blijft leuk om naar hun verhalen te luisteren.

Ik ga er mee kappen. Jullie krijgen weer een update na Ciudad Perdida!

Tot dan!

Pablo

Voor jou ook de allerbeste wensen voor 2014 Paul! Goeie reis verder!

Annelies 2014-01-03 07:02:24

Paulus, ook in Colombia kun jij het begaaien lees ik wel !! Niet over je nek gegaan ?! Dat zal toch wel zeker, jou kennende .......... hahahahaha Je geniet met volle teugen volgens mij. Leuk hoor ! Ben benieuwd om alle verhalen van jou te horen, dit lezen is natuurlijk leuk maar live vertellen lijkt mij leuker. Je kunt ook niet alles opschrijven natuurlijk. Wij hebben met een klein groepje ou en nieuw gevierd erg gezellig geweest ! Nu weer aan het werk dus ....... Tot over twee weken ! Groet, Patrick en Evelien

Patrick & Evelien 2014-01-03 09:35:36

Hoi Paul. Allereerst de beste wensen voor 2014, maar dat wist je natuurlijk al. Je vermaakt je prima lees ik met al die buitenlandse vrienden. Je bent het jaar weer zoals vanouds begonnen met een kater. Gelukkig niet ziek geweest of je verzwijgt het. Ga zo door en geniet er van, maar blijf voorzichtig. Ook in de jungle opletten natuurlijk met al die enge beesten of zitten die er niet. Ik hoorde vandaag overigens dat men zeer veel sneeuw verwacht in New York, maar daar ben je voorlopig nog niet. Kennelijk sneeuwt het in Boston al 3 dagen aan een stuk door. Laat nog even wat horen voor je de jungle in trekt, zonder Internet. Groetjes Pa.

Kees 2014-01-03 11:12:55

He ouwe kotskip (het staat wel niet beschreven, maar ben er van OVERTUIGD dat je vanuit je hangmat hebt lopen nekken daar :)), de allerbeste wensen he! Mooie reis zo te lezen! Veel plezier nog!!

Jeroen 2014-01-03 13:30:29

Dat is me het feestje wel geweest. Leuk joh! Op naar een top 2014! Ik ben benieuwd naar de duiken die je gaat maken en de Ciudad Perdida Trek! Leuk om het laatste deel van je reis met Manuel en Cristina door te brengen. Hang in there ;-) X

Kim 2014-01-03 22:33:04

@allemaal: ik ben in die hangmat gaan liggen en even later, toen Manuel en Cristina hun tanden gingen poetsen hing ik er niet in en hoorde ze iemand hard tuffen/hoesten vanuit het toiletgebouw :/. Zou ik zo maar geweest kunnen zijn maar weet het echt niet meer. Oeps....

paulonthisglobe 2014-01-03 23:21:41

Hallo Paul, jij vermaakt je wel daar. Geniet er lekker van. De beste wensen voor het nieuwe jaar . Ik krijg de mails van jullie pa toegestuurd. Groetjes Els Boemaars

Els Boemaars 2014-01-06 09:51:41

Paultje!! Jij hebt O en N goed gevierd en niet gespuugd hoop ik hihi. Het mag officieel niet meer maar natuurlijk alle goeds voor 2014! Dat het maar weer een mooi jaar mag worden he pop. Veel plezier in the jungle, cool, ik ben jaloers. Goed oppassen he, anders moet tante Stel zich weer zorgen maken. Tot het volgende verhaaltje! Enne koop maar een dikke jas of deken voor NY. Daar wordt het heel koud. XX

Stella 2014-01-08 12:23:40

mijn maatje Dino en ik heb niet meer van je mogen vernemen, alles geregeld met de jongens daar ? En de beste wensen nog !