De kruisweg

Italië, Vetralla

Ik had vannacht lekker gesnurkt in de B&B. Vanmorgen was er een prima ontbijtje met zowaar vers wit brood. Meestal krijg je hier in Italia oud droog brood. Maar vanmorgen was het vers, dat had ik al een tijd niet gehad en dat maakte het extra lekker met dik boter en jam. Heerlijk.
Je hebt van die zaken die uit noodzaak gedreven worden maar deze B&B zaak had er echt aardigheid in en werd meer uit liefde gedreven dat kon ik gewoon aan alles merken en dat maakt toch een heel verschil.
Kon lekker marcheren zonder m’n Italiaanse vrinden.
1 2 in de maat anders wordt de juffrouw kwaad. Repeat. Etc.
De route vandaag was maar 19km.
Ik hou het etappeschema van het routeboekje maar gewoon aan. Dat is eigenlijk niks voor mij natuurlijk maar de etappes gaan gewoon van pleisterplaats naar pleisterplaats zoals die er al eeuwen zijn, net als voor de pelgrims in de middeleeuwen. Het heet natuurlijk niet voor niets pleisterplaats, je moet er gewoon blijven plakken en er zit niets tussenin dus anders op.
Ik zag vandaag nog Montefiascone in de verte liggen op 30km afstand of zo. De pleisterplaatsen, veelal hoog op de heuvel, zijn van heinde en verre zichtbaar. Dat moet een geweldig focuspunt zijn geweest voor de oude pelgrims. Je ziet het doel al van heel ver liggen, het komt steeds dichterbij, het water loopt je al door de mond, voor zover daarvoor nog genoeg water in het lijf zit, bij het idee van wat te eten en te drinken. En dan als extra beproeving op het einde van de zware tocht nog even de steile heuvel naar de poort van de stad op. Maar pleister op de wonde is dat je er dan wel bent en kan aanvalluh.
De route vandaag was mooi. Het begon door de Cava (zie foto’s) gevolgd door de olijfboomgaarden. De landweggetjes waren goed te belopen. Overigens mijn pad over het pad gaat een beetje als de rivier. Maar het volgt natuurlijk niet de wetten van de rivier. Mijn pad zoekt de minste wegverkanting op het pad en probeert vanwege de hoefkens wegverkanting naar links te vermijden. Zo slinger ik dus een beetje over de weg, of niet, op zoek naar plat.
De zon scheen weer volop maar de temperatuur begint toch eindelijk eens een beetje winters aan te voelen. Ik loop overigens nog steeds in het goed waar ik de hele tijd al in loop.
In Vetrella moest ik nog even wat tijd stukslaan want ik kon in de monasterio pas om 15u terecht. Ik ben maar lekker gaan eten in een restaurant wijn erbij want zo doe je dat in Italia.
Ik lig nu op m’n bed. Er is geen beddengoed en handdoek. Ik had gelukkig ergens nog een setje disposable lakens gesmurft en bewaard dus dat gebruik ik nu. Voor de komende 3 nachten heb ik zoeven hotelletjes geboekt. Dus geen gezeur meer over lakens, basta!
Ik ben op m’n tocht drie keer een kruisweg tegengekomen in Heimbach, Montegenario en Bologna. Het begint aan de voet van de heuvel met statie nummer een van de kruisweg en dan volgen heuvel opwaarts de rest van de 14 statiën. Boven op de heuvel staat de kerk. Ik vraag me af waarom dat zo gebouwd is. Het is net alsof de processie, als die er is op gezette tijden, langs een dergelijke kruisweg, net als Jezus, heuvel Golgotha opmoet om een beetje, een heel klein pietsie beetje maar de passie van Jezus mee te beleven.
De kruisweg in Bologna naar St Luca basiliek was wel de meest luxe. Helemaal overdekt, lekker droog danwel in de schaduw.

Today I was walking on my own again. So I could do a good march tempo. The sun was out again but winter temperature is finally kicking in a bit. The distance was just 19km over a good road.
I follow the scheme of the VFR book. That is nothing for me of course but just need to go with a century’s old flow. The book’s scheme goes from place (city, fortress, monastery) to place as it has been for ages. So that is why no distance of 30km or so.
Slept well last night and the B&B had a very lovely breakfast. I am in a monastery tonight again no linen. I got and kept some disposable sheets fortunately. But I am finished with that. So for the rest of the journey booked hotels.

Buon giorno Adriano! Leuk dat je die gezellige kerels ontmoet hebt. En zoals Betty al schreef: hè hè eindelijk! Hou het gevoel vast, ook al kun je nu weer in je eigen ritme lopen. De Waarheid ligt ergens in het midden. Heb je al een plan voor de terugreis? Voor de laatste dagen wens ik je aanhoudend goed weer, lekkere bedjes, goed eten en drinken en bovenal een fijn weerzien met Betty in ROME!