Appelsap

Italië, Laas - Lasa

Vandaag had ik een lekkere vroeg start want ik kom om 7u ontbijten. De mevrouw van de garni was erg aardig. Dus om 8u stond ik buiten. Het was lekker fris en rustig. Gedurende de zondag zou ik nog veel beierende klokken horen.
Ik vond de weg makkelijk maar verdwaalde toch. Toen ben ik maar een stuk dwars door het weiland gelopen om weer op het goede pas te komen. Achteraf bleek dat een goede beslissing want nu liep ik langs de zgn Waalwege eeen soort irrigatiesysteem voor in de bergen. Dacht ik dat wij Hollanders goed waren in waterbeheer. Nou hier kunnen ze er ook wat van alleen de vijand is anders. Bij ons is t de zee en de rivieren en hier is het de zwaartekracht en misschien hevige plensbuien. Nou ja het is indrukwekkend.
Gek te bedenken dat ik gisteren nog liep langs de Inn die uiteindelijk in de Zwarre zee loost en vandaag langs de Etsch of moet ik zeggen Aldo Adige die in de Adriatische zee uitmondt.
Bevalt Italië. Ja hoor het is net Oostenrijk hier in Süd Tirol. Dus ik kan nog lekker auf deutsch reden. Ik zie een beetje op tegen Italiaans reden. Niet m’n sterkste kant denk ik.
Vanmiddag vond ik het parcours niet zo fijn te veel klimmen en afdalen over van die nare steile, stoffige, stenig paadjes waarbij ik vaak niet goed weet waar en hoe ik m’n voet ga plaatsen. Maar ja uiteindelijk kom ik r wel, met moeite. Maar als niets zonder moeite zou gaan hoe zou de wereld er dan uitzien?
Als ik wil kan ik altijd uitwijken naar de fietsvariant van de via Claudia augusta. Om dje te lopen is vergeleken met het voetpad een eitje. Dat heb ik dan ook aan het eind van de dag gedaan. Had even geen zin meer en tijd voor dat gepruts op steile geitenpaadjes.
Ik heb weer verblijf gevonden op de bauernhof. En jawel dat is dan weer een heel appartement voor €35 met ontbijt.
De boer verbouwt appels. Het is alleen maar appelbouw zo ver je kan zien. Ik kan hier ook alleen maar appelsap te drinken bestellen. Ik vroeg of ik een dagje mee mocht helpen. Nee helaas dat gaat niet zomaar. Allerlei gedoe met de belasting vanwege zwart werk indien niet aangemeld. Jammer het had mij wel een leuke ervaring geleken.

Today I had an early start because I could have breakfast at 7am.
So at 8am I hit the road. It was nice quiet and cool. The track today went for long along the so called Waal ways. This is.an old time irrigation system and here aand there still in use.
How is Italia? Up till now same as Austria. Not surprising because this part of Italy where I am now used to be part of Austria till the end of WWI. Then italia captured Southern Tyrol. But the people in southern tyrol are more Austrian then the Austrians. And I think within Italy Tyrol must have certain big political freedom or autonomy.
After lunch the track got heavy with steep climb and descent. On these rocky type of goat paths where I have difficulty how and where to put my feet. It is just tough. When I want to take it easy I take the cycle path. That’s a piece of cake for wanderers. I did that end of today.

Je hebt vandaag je punt nog niet gemaakt, d.w.z. geen pin(dat) gezet...

Betty 2018-10-07 22:36:05

Ah, ik zie m nu wel! Leve Laas!