Culinair uitspattinkje en pareltjes

Italië, Rovereto

Ik schreef het al eerder: Some days are better then others. Gisteren was al goed maar vandaag was nog beter. Liep zowaar zomaar tegen wat pareltjes aan vandaag. Van nature ben ik nogal zwaar op de hand en serieus maar Italia voelt licht en het doet wat met me. Heb me voor het schrijven van de blog lekker geïnstalleerd op een terras met een americano (martini met campari en gin), ja nu ik toch in Italia ben. De temperatuur is goed en de sfeer is gewoon uitgelaten. Rovereto waar ik nu ben is gewoon een pareltje en.... geen Chinees te zien.🤫🤫
Maar goed, normaal gesproken ga ik voor negenen slapen, soms wel gewoon om 20u, maar gisteravond had ik wat te lang zitten FaceTimen met Betty en de kids. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik pas om 21u ging eten. Ik had me wat restaurants laten adviseren door de tourist info. Ik werd er geholpen door zo’n leuke behulpzame jonge dame. Nou goed ik had m’n keuze gemaakt en ik loop dat restaurant in het voelde zo goed, zo enorm ontspannen. Ik heb er zo lekker gegeten, nee geen pizza (laat m’n zwager het niet horen), en gedronken, zie foodfoto’s. Het lekkerst was het eerste gerecht. Daar zaten een soort pannenkoekjes bij van milde zuurkool een en soort aardappeldeeg. Ik heb er erg van genoten en dat terwijl ik normaal gesproken al lang lag te slapen.
Vandaag was het weer weer hetzelfde en de weg vlak recht en saai maar eigenlijk is het nooit saai al loopt het pad aan 1 kant langs de Etsch en de andere kant de snelweg. Toen ik in Rovereto aankwam was er een sportevenement aan de gang. Ik dacht gelijk ohoh dat wordt nog wat met de slaapplek. Dus ik zocht de tourist info op en in eerste instantie wilde ik een hotel boeken van €106 ex ontbijt. Ja ik was gewoon moe en m’n hoefkens wilden rust. De jonge vrouw hier hielp me met een soort opgewekte tegenzin maar goed ze hielp me wel en gaf me 6 opties om uit te kiezen. Ik ben er even rustig voor gaan zitten om te kiezen en koos uiteindelijk een B&B en er was plek vrij. Ze legde me uit hoe ik we kon komen. Ja daar de brug over en dan rechts en dan bij het kerkje alle trappen omhoog en dan links. Maar voor m’n gevoel kwam ik uit in een labyrint, maar vond het wel. Mevrouw Rosario stond al op de uitkijk. En dat was dus pareltje twee. Wat een leuke B&B. Ze wees me m’n kamer en de badkamer. Ik kreeg een kopje koffie en alles was weer zo alleraardigst. Werd er helemaal blij van ben blij dat ik niet in het dure hotel gegaan ben. Ging badderen en er stond wat Armani parfum. Dus ik ruik weer eens naar iets anders.
De juf in de tourist info hielp me ook nog aan een slaapplek voor morgen in Ala (maar 14km) op de boerderie. Vandaag was het uiteindelijk 27Km maar ook die afstand voelde al relaxed. Heb ik nou echt 1600km moeten afleggen om m’n interne slavendrijver een beetje te beteugelen?? Maar goed als dat zo doorgaat met me in Italia, misschien wil ik er wel niet meer weg. Al die pareltjes.

Today it was al about discovering pearls. The weather was the same. The road was straight and dull but never boring. I start to get used to Italia. I have a kind of heavy, serious personality. Italia, I mean real Italia (not German Italia) feels light and I like it.
Destination today was Rovereto what a beautiful place and you know what: no Chinese in sight. I have a feeling I discovered a pearl what a place.
When arriving here and ch checking places to sleep with the tourist information me and my feet were so tired that I almost went into a €106 hotel. After relaxing a bit I chose to go into a €45 b&b. The what a lovely place. So that was pearl #2 today. I start to appreciate the azzuri very much. They make me feel light.
In the meantime the americano I was enjoying in the early evening on a terrace is finished. Need to go after some food now.

Aaaaaaaaaaaaah........ITALIE!! Volgens Margriet ben ik een beetje jaloers op je. Bij Albert Heijn kun je deze week reisjes kopen naar Milaan, retour-vlucht en 2 hotelovernachtingen voor 120 euro. Was best verleidelijk! Ik probeer me in jouw schoenen te verplaatsen. Virtueel gezien natuurlijk, want mijn voeten zouden aan de rand van Amstelveen al pijn doen, en niet alleen de linker ;-) Als ik in gedachten jouw reis tot nu toe volg dan realiseer ik me opeens dat je onderweg meerdere “culture shocks” zult ondergaan. - Starten in de volle en drukke Randstad en dan de rust en gemoedelijkheid van Zuid-Nederland - En opeens zit je in de Eifel, de heuvels en uitgestrekte bossen en vervolgens weer het “reisje langs de Rijn”, een route bezaaid met wijndorpjes - Dan de oude vakwerkhuis-stadjes langs de Romantische Strasse met burchten en kastelen, met als hoogtepunt van de Barok de Wieskirche en Neuschwanstein. - Kijk je nabij de grens opeens naar het geweld van de Zugspitze, en zo zit je midden in de Alpen. Ik had gedacht dat het oversteken van de Alpen ERG zwaar zou zijn, maar volgens mij heb je dat fluitend gedaan. Oostenrijk was in een vloek en een zucht overgestoken, had me nooit zo gerealiseerd als je dalen blijft volgen je niet OVER de Alpen-toppen hoeft. - Als je grens naar Italie oversteekt, blijft de omgeving en sfeer nog een tijdje “Oostenrijks” en 2-talig. Het mooiste contrast zag ik op 1 van jouw foto’s met een typisch Italiaans Romaanse kerk met zo’n “ui” op de top van de toren. Maar nu dan in het “echte” Italie. Wat ik leuk vind, is dat je in de ban van Italie en de Italianen aan het komen bent, en dat het je “van binnen” wat doet. En dat je het “dolce far niente” in de praktijk aan het brengen bent, met kortere afstanden per dag, vaker zondigen op een terrasje, en een laat diner. Net als “echte” Italianen eet je GEEN pizza in een restaurant, maar een lekker stukje vlees, met bij voorkeur een pasta-tje vooraf, en een tiramisu erna. Die gehaktballen zagen er overigens heerlijk uit. Als ik me voorstel wat je nog gaat tegenkomen, dan ga je ook in Italie nog een schitterende diversiteit tegemoet. Verona, Povlakte, Toscane en Umbrie met Florence, Siena en Assisi. En dan ...... Rome! Veel om van te genieten, met allemaal kansen voor je “innere Italiaan”. Dus ben ik beetje jaloers? Ja, een beetje wel ;-) Buona giornati, e buon appetito. Groetjes van Gerard en Margriet.