Van uit de lucht

Vietnam, Hanoi

Wat een avontuur! De laatste dagen waren gekken huis. Zo veel beleeft in het noorden van Vietnam. Zoals ik was geeindigd in mijn laatste verhaal was ik eigenlijk best wel ziek met koorts en met van alles er op en er aan. Maar de tour gaat door, en ik huurde in me eentje een scooter om van Hoian naar Hue te rijden. De tocht begon prachtig. Schitterende natuur en heerlijk rijden door de bergen. Tot halverwegen. Het begon met een beetje regen en vanaf de top van de berg kon ik een half uurtje schuilen tot het weer wat droger werd. De mensen daar vroegen nog of ik een ponsjo wilde kopen, maar nee ik dacht het is weer droog dat komt wel goed!

Nog geen 15 minuten later na vertrek begon het weer te regenen en het is niet meer gestopt. Het was zeker nog wel 70 km naar de plaats waar ik zou verblijven. Bibberend als een verzopen kat kwam ik aan het einde van de dag aan in mijn hostel. Waarna ik snel onder de douche sprong. Om vervolgends daarna pas te bedenken dat mijn grote backpack met een busje nagestuurd zou worden. Een goed idee omdat je hem dan niet mee hoef te zeulen. Maar minder handig als je toch wel echt droge kleding nodig hebt. Maar wachten gewikkeld in een deken kan natuurlijk ook. Een uurtje later kwam mijn tas gelukkig aan.

De volgende dag rustig aan gedaan. Nog steeds niet fit. Alleen uit het hostel geweest om een treinkaartje te kopen op het station. Savonds dan ook gelijk op de trein gestapt op naar Hanoi. Het was een wat duurdere trein rit dan dat een bus zou zijn geweest. Maar het was top! Heerlijk kunnen slapen, net wat ik nodig had.

Aangekomen in Hanoi kon ik een taxi delen met twee andere die in de zelfde staat moesten zijn. Dat scheelt toch weer wat geld :). Voor af had ik al besloten om in Hanoi wat langer dan 1 of 2 nachtjes te blijven. Flipside was het hostel waar ik in verbleef en letterlijk in het hostel er naast verbleven mijn reismaatjes Elana, Selene en Jacky. Super gezellig om elkaar weer te zien. De dagen in Hanoi hebben we dan ook weer veel samen gedaan. Lekker rond gekeken en het vrouwen museum bezocht. Een interessant museum over de vietnamese vrouw.

Hanoi was voor mij eigenlijk een beetje te thuis basis om vanuit daar de omgeving te bezoeken. We boekte een bus naar Cat Ba Island, en meer mensen uit het hostel sloten bij ons aan en met ze 5e gingen we die kant op. Cat Ba Island grootste eiland in de omgeving van Ha Longbay. Drie nachten geboekt in een tent, waar het ongelofelijk heet was! Maar wel op het strand waar je sochtends je tentje uitgebrand wordt om van een mooi uitzicht te genieten.

Na een dagje lekker niksen was het tijd voor wat avontuur. Samen met Jacky boekte we een dag om te kajacken door de prachtige omgeving en smiddags op een strandje te gaan klimmen. We hadden de luxe dat we alleen met ze 2 gingen klimmen met 3 instructuurs. Ik heb echt super genoten van de routes, het uitzicht en het prachtige weer. De volgende dag hadden we een tour geboekt op met een grotere boot door Ha Longbay waar we heerlijk hebben gechilled, weer gekajackt en gezwommen. Savonds tijdens de reis terug naar Hanoi zat ik me te bedenken wat wil ik hier na doen.

Sapa, dat was de plek wat hoog op mijn lijstje stond om te bezoeken. Maar de hostel waar ik eerder verbleef bood ook een motorbike tour aan door Ha Giang. Keuzes keuzes, dat blijft moeilijk! ;) Na meer mensen te hebben gesproken die de motorbike trip hebben gedaan was mijn keuze gemaakt. Op naar een drie dagen op een motor! En dit is de beste keuze die ik tijdens mijn reis heb kunnen maken. Met een top groepje van 6 begonnen we al knus met ze alle achter in de bus. Sochtends aan gekomen stapte we gelijk op de scooters. Na een koste les over hoe een semi automatische scooter werkt gingen we op pad. En wat een fantastische route! De guide, Jeff, bleef ons maar vertellen dat er mooiere, mooiere en mooiere plekken zouden komen. Op die momenten denk je, nee dan kan niet dit is fantastisch! En ja hoor je hoefde alleen maar de volgende bocht te nemen en je wilt weer stoppen voor een foto.

De tweede dag van de trip hebben we de minste km gereden maar wel de meest fantastische uitzichten gezien. Het is te veel om op te noemen. We zijn naar de chinese boarder geweest, even in china gestaan en weer terug in vietnam gelopen. Een markt bezocht wat op dat moment geen markt was en lekker veel km gemaakt. Ik vond het fantastische om rond te rijden door de bergen en dorpjes waar je het echte Vietnam tegen komt en niet alleen de touristische plekken. Met wat foto's hier en een aantal al op facebook zegt denk ik meer dan in woorden is te beschrijven.

Nu een dag na de trip, vanmorgen aankomen terug in Hanoi, zit ik in het vliegtuig naar Bangkok. Met een meer dan geweldige ervaring opzak vanuit Vietnam ga ik mijn laatste twee weken in. Vanmiddag en morgen eens bekijken op welke eilanden in het zuiden het weer het beste is om het laatste stukje van mijn trip door te brengen! ;)

Wou wat gaaf allemaal. Ben erg jaloers Maak er nog wat moois van de laatste weken

Kasper 2016-06-09 09:34:22

Wat fantastisch ! Wat een prachtige natuur ! Wat geniet je zeg ! Nog 2 weekjes en geniet er nog maar van ! Ik vind de verslagen fantastisch ! Groetjes en xx

Oma 2016-06-09 12:22:53

Hoi Marit Wat een mooie time out heb jij gehad geniet nog van de laatste weekjes en tot ziens

Irma wiersma 2016-06-09 17:54:02

Hoi Marit, Wat heb je onvoorstelbaar mooie avonturen beleefd ! We genieten erg van je verhalen. Nog 2 weken: geniet ervan en tot ziens !

Annemiek van Meene 2016-06-09 22:23:37

mooi verhaaltje weer! Dat scooter rijden vond ik ook zo prachtig :) Ga naar koh phiphi als je wil feesten of koh tao voor duiken. Als je nog wil klimmen ga dan naar ton sai dat ligt bij railay! En is goed te combineren met phiphi Enjoy!! Xx

Fab 2016-06-10 14:31:49

Wat heerlijk te lezen hoe je geniet van een prachtige reis! Wij genieten van je verhalen en ook van onze vakantie in Italië. En zijn we over 2 weken weer allemaal thuis. Daar zie ik ook naar uit! weer even samen op de bank hangen! liefs en dikke kus

mama Marlé 2016-06-10 20:43:13

Hallo Marit, Wat een indrukken allemaal op deze super reis. Geniet maar van de laatste weken en een goeie terugreis alvast Gr Frans en Suzan

Suzan 2016-06-12 23:18:49

he.. ik ben op kno pha ngan geweest...in thailand.. eilandje...erg fijn...en de grootste...te boeken met dat reisbureautje wat ik je eerder stuurde.. bus rit van 10 uur snaakst.. je vertrekt uur of 7 avonds.. ochtends 6 uur kom je aan en dan moet je nog 2 uur wachten of iets en dan 3 uur varen... maar dan ben je er wel..is goedkoopste manier...heerlijke bus met goede zitplekken,goed uit te houden... terug zijn we aan land met het vliegtuig gegaan, ging veel sneller, en ben je weer in bangkok in een uurtje.. maar je moet wel eerder aanwezig zijn enz.. maar kost wel geld.. ik geloof wat ik herinner...iets van 50 euro...

margo 2016-06-14 11:29:50

Hoi Marit. Ik heb erg genoten van je mooie reisverslagen . Het zit er alweer bijna voor je op,geniet nog lekker de laatste dagen en ik wens je een hele goede vlucht terug. Groetjes Ben en Tineke.