Toereeeen!

Zuid-Afrika, Port Alfred

Na weken van hard werken aan de scriptie is het eindelijk tijd voor onze welverdiende vakantie. Aangezien we richting Zuid-Afrika vertrokken in onze Nederlandse zomervakantie hebben we amper vakantie gehad en waren we er nu ook echt aan toe. We hebben veel leuke dingen op de planning staan, maar laten veel ook gewoon op ons afkomen. Hier voor iedere dag een kort dag verslag:

Vrijdag 15 september:
Vandaag zijn we eerst vertrokken richting Port Elizabeth met taxi Maurice die ons samen met twee andere meiden daar heeft afgezet. De meiden stonden vol verwachting op hun vriendje te wachten terwijl wij naar de autoverhuur gingen om onze auto op te halen. En ja hoor... Daar stond ze dan onze trouwe viervoeter Polientje. Het was nog een jonkie want ze had nog maar 9 kilometer op de teller staan. Als het goed zal zij ons de komende twee weken naar Kaapstad leiden door weer en wind. En dat was het zeker toen we in Jeffreysbay aankwamen. Wat een vies weer was het! Het was even zoeken maar al gauw hadden we ons hostel gevonden. Hier hebben we even kalm aan gedaan en zijn vervolgens naar een gezellig restaurant uit eten geweest.

Zaterdag 16 september:
De volgende dag zijn we in het vieze weer verder gereden richting Tsitsikamma na wat boodschappen gedaan te hebben. Op wat een mooie locatie zijn we aangekomen zeg! Een hostel met een mooi zwembad, een heerlijk kampvuur en super leuk barretje. We hebben vandaag eerst een beetje de buurt verkend door een korte wandeling in het bos. Het weer was ook niet super dus zoveel konden we ook niet doen.

Zondag 17 september:
Een spannende dag voor Marijke vandaag, want dit is de dag van de langverwachte bungeejump. Het is de hoogste bungeejump vanaf een brug. De Bloukrans is zo'n 216 meter hoog. Amarins en ik hadden besloten om wel mee de brug op te gaan om Marijke aan te moedigen en wat was dat leuk daar bovenop die brug. Allemaal enthousiaste mensen die daar aan het werk waren. Alle mensen sprongen zo gemakkelijk van de brug af en waren erg enthousiast toen ze weer terug kwamen, ook Marijke! Toen kwam het moment dat ze ook aan Amarins en mij vroegen of we van de brug af wilden springen en door al het enthousiasme van alle anderen heb ik ook nog ja gezegd met mijn domme kop. Ik wordt ook gereed gemaakt om te springen, maar wanneer ik daar dan toch echt op dat randje sta wil ik terug krabbelen. De mannen hebben we wel een paar minuten moed in proberen te praten, maar dat lukte niet zo goed. Op een gegeven moment zei die man ik tel van 5 tot 0 en als je dan nog niet wilt dan ga je gewoon terug. Dus ik denk prima... Ik laat die beste man aftellen en ga dan gewoon weer terug, maar die man telt. 5 - 4 - 3 ennnn daar wordt ik van de brug afgeduwd. Daar ga je dan aan een touwtje, maar wat een prachtige ervaring om dit een keer mee te maken. Al doe ik het nooit, maar dan ook nooit in mijn leven weer.

In de middag zijn we nog naar het Nationale park van Tsitsikamma geweest waar we een mooie wandeling hebben gemaakt. Prachtige uitzichten gezien en over de welbekende Stormsriverbrug gelopen. Het was allemaal zo mooi om te zien.

Maandag 18 september:
Ontwaken met prachtig weer is zeker geen straf. Het was prachtig weer om te kanoën, want dat stond er voor vandaag op menu. We waren helaas iets te laat van huis gegaan, want ook het kanoën was in het nationale park en daarvoor moest je betalen. Er waren veel mensen met hetzelfde idee om rond 11 uur het park in te gaan dus moesten we heel lang in de auto staan wachten. Gelukkig konden we wel gelijk mee doen met de kanotocht ondanks dat we dik een kwartier te laat waren. Samen met Amarins zat ik in een kano en we waren een erg goed team. Het ritme hadden we zo te pakken. Het eerste stukje was over de oceaan, wat best wel pittig was en waarbij we verplicht ook in een rijtje moesten varen. Op de stormsriver aangekomen konden we genieten van de mooie omgeving en het rustige water. De gidsen hebben een paar interessante verhalen verteld over wat er in en rond om de rivier leeft. Vervolgens gingen we onze kano aanleggen en konden we ons luchtbed ophalen. Helaas was dit geen luchtbed waarmee we lekker konden relaxen in de zon, maar moesten we met onze handen peddelen. Zo'n luchtbed wordt ook wel een lilo genoemd. We kregen onderweg ook nog de gelegenheid om van een klif te springen. En ook dat heb ik gedaan, maar tsjongejonge wat is het water toch koud! Hierna moesten we onze kano weer ophalen en gingen we terug aan wal.

Dinsdag 19 september:
Vijf uur opstaan is echt super vroeg, maar het was het zeker waard. Vanochtend heb ik mijn eerste kilometers gemaakt op de Zuid-Afrikaanse weg. Dat betekent aan de linkerkant rijden en met je linkerhand schakelen. Dit was zeker even wennen, maar ik heb geen ongelukken veroorzaakt dus het zal wel goed zijn geweest. Vanochtend gingen we om 7 uur op olifanten rijden. Wat was dit ook weer een prachtige ervaring! We hebben denk ik wel bijna een uur op de olifant gereden en onze gids heeft ons van alles verteld over de olifant en wat we wilden weten. Het olifantenritje was nog niet alles... We mochten de dieren ook nog voeren, wat prachtig was dat. Ook hebben we nog een soort kleine wandeling met de dieren gemaakt waarbij de olifant mochten aaien en waarbij allemaal informatie werd verteld. Zo'n prachtige ervaring.
Nog nagenietend reden we in de auto naar Knysna onze volgende stop. En ja hoor wie kwamen we daar tegen.... Een deel van onze paboooo! Rowena, Louise, Joyce en Jetske sliepen ook een nachtje in hetzelfde hostel. Het was super leuk om even bij te kletsen. Daarna zijn we de stad even in geweest en daar kwamen we erachter dat er nog drie anderen waren in Knysna en kwamen de mannen met het idee om een braai te houden bij ons hostel. Denk je eerst van iedereen afscheid genomen te hebben, kom je iedereen weer tegen haha! Maar het was echt een super gezellige, geslaagde avond.

Woensdag 20 september:
Vandaag gingen we een activiteit doen wat Kloofing heet. Toen we opstonden hadden we eigenlijk niet echt een idee bij deze activiteit maar het klonk wel heel erg leuk en hebben het daarom ook maar geboekt. We werden bij ons hostel opgehaald door een vet lieve vrouw en zijn naar de locatie gereden. Althans bijna dan want we moesten nog een heel stuk door een bos wandelen voordat we bij de rivier kwamen. Daar hebben we ons wetsuit aangetrokken en zijn we verwachtingsvol het (ijskoude) water in gesprongen. Tijdens het Kloofing moesten we zwemmen en moesten we watervallen opklimmen. Op de rotsen dan natuurlijk. Het was een pittige maar super leuke activiteit en we hadden ook ontzettend veel geluk met het weer. De terugreis wandelen was eigenlijk nog het zwaarste van alles haha! Wat een zware klim was dat zeg. We hebben echt wel een paar keer stil gestaan om even op adem te komen haha!

Donderdag 21 september:
We zijn vanochtend niet al te laat richting Oudshoorn vertrokken Dit is ook een plekje op de Garden Route, maar daar zouden we in eerste instantie niet heen. Toch nu wel even een dagje om in elk geval de struisvogels te bekijken. Hier zijn echt speciale boerderijen voor. We hebben een rondleiding gekregen en mochten de dieren ook voeren en knuffelen. Het blijven toch echt wel gekke dieren, maar het bezoek heeft zeker op onze lachspieren gewerkt. Daarna zijn we nog naar de Cango Caves geweest. Dit was ook erg mooi om te zien en interessant om te horen. Daarna stond er weer een lange reis terug te wachten, want het was wel meer dan twee uur rijden.

Vrijdag 22 september:
Vandaag is het dierenparken dag. We zijn eerst naar een park geweest waar allemaal prachtige vogels waren. Van duiven tot papegaaien en van lepelaars tot flamingo's. Het waren echt prachtige dieren, maar jammer genoeg vliegen ze altijd heel snel weg. Na de vogels zijn we naar Monkeyland geweest en de naam zegt het al... Daar zijn allemaal verschillende soorten apen. Hier hebben we een rondleiding gekregen en hebben we allemaal leuke verhalen over de dieren gehoord. Eigenlijk stond er nog een derde park op de planning maar helaas waren we hier te laat voor dus zijn we naar ons nieuwe hostel vertrokken wat in Wilderness is. En wat was het hier ook weer prachtig zeg! We hadden uitzicht op het strand... Echt zo mooi! Hier kunnen we echt wel de komende twee nachten vertoeven.

Zaterdag 23 september:
Omdat we gisteren niet aan Jukani, het leeuwenpark, toe waren gekomen, zijn we terug gereden om ook nog dat park te bezoeken. Ook hier hadden we een rondleiding gekregen en vertelde de man over alle dieren die in het park aanwezig waren. Ik vond persoonlijk de tijgers het indrukwekkendst om te zien, maar ook de leeuwen en de luipaarden waren super vet. 's Middags zijn we nog naar Knysna Heads het uitzicht geweest.
Op naar een nieuwe week!