Eerste week

Zuid-Afrika, Port Alfred

Na een eerste nacht in Botmill ontwaakten we voor een drukke dag. De eerste dag hebben we vooral introductiecolleges gehad. Er werden verschillende dingen uitgelegd over onder andere de veiligheid, ICT en andere dingen die we moesten weten. Het was een intensieve dag door alle informatie die we kregen te verwerken, maar ook de lange reis van de vorige dag speelde zeker nog parten in de 'moeheid'. 'S avonds waren er allemaal kraampjes bij de dinerzaal met mensen die activiteiten en restaurantjes in de buurt. Vervolgens konden we in de eetzaal aanschuiven om van echte traditionele Zuid-Afrikaanse lekkernijen te genieten. Of nou ja genieten... Erg lekker was het niet. Zo is een echte delicatesse om een kippenpoot te eten waar echt de nagels en dergelijke nog aan zaten. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar door het vieze aanzicht moest ik al bijna kokhalzen.

De volgende dag moesten we erg vroeg ons nest uit voor onze les Xhosa. Xhosa is een taal die hier in de buurt veel gesproken wordt en naar mijn mening een onmogelijk taal om te leren. In de taal zitten allemaal klikken die ik echt niet uit kan spreken. De komende tijd dat we hier zitten zullen we nog elke vrijdag les krijgen in Xhosa en wie weet wanneer ik thuiskom ik met allemaal gekke tongvallen zal spreken. Na deze intensieve les van 10 minuten (ja het is hier heel normaal om niet hele lange colleges te geven?!?) hadden we even vrij en zijn we een simkaart gaan regelen in Port Alfred zelf. Vervolgens hadden we een les over mogelijk vrijwilligerswerk die we hier kunnen doen. Erg interessant, maar ik moet er nog wel even over nadenken en het moet wel te combineren zijn met mijn scriptie. Die heeft vanzelfsprekend voorrang. Op woensdagavond hebben we ook alvast een beetje het kroegleven ontdekt en zijn we naar de kroeg geweest. Het was een erg gezellige avond en zeker voor herhaling vatbaar.

Donderdag was één van de indrukwekkendste dagen die ik tot nu toe hier heb gehad. Eerst konden we lekker uitslapen na een avondje stappen in Port Alfred en rustig aan doen. De middag begon met een interessant geschiedeniscollege over Zuid-Afrika waar met name de Apartheid centraal stond. Vervolgens zijn we met een busje naar de townships gegaan en hebben we heftige dingen gezien. Het heftigste vond ik de vuilnisbelt waarop je veel mensen zag zoeken naar 'rotzooi'. Voor deze mensen was het geen rotzooi, zij gingen er namelijk op zoek naar eten of naar spullen die ze eventueel zouden kunnen verkopen. Naast mensen liepen er ook verschillende dieren rond en kwam er allemaal rook vanaf. Je zag de brandweer hier dan ook constant blussen. Ik werd hier wel even met de neus op de feiten gedrukt en realiseerde mij weer even extra hoe goed wij het in Nederlands eigenlijk hebben. Op woensdag was bijvoorbeeld het water er een dag af en we hebben er best wel over zitten klagen. We konden niet douchen, geen handen wassen, niet doortrekken. Niks! Terwijl die mensen misschien nog wel een langere tijd zonder wat zitten en zonder heel veel andere dingen waar wij wel gewoon over beschikten. Ons werd verteld dat de mensen die in de townships wel gewoon gelukkig waren. Dit is wel fijn om te horen, maar soms zo lastig voor te stellen als je de grote contrasten ziet. Sommige mensen die in de townships wonen hebben gewoon het uitzicht op de grote, mooie huizen. Toch vond ik het erg fijn om dit eerst gezien te hebben, want ja als we straks naar de school gaan waar wij onze scriptie moeten schrijven, zullen we ook door de townships moeten en leerlingen krijgen die daar wonen. We hebben er nog veel over nagepraat.

Nu staat het eerste weekend voor de deur. We hebben nog niet heel veel plannen gemaakt en laten het een beetje op ons afkomen.