Back home

Nederland, Amsterdam

Na weken van aftellen was het dan eindelijk zover. Vandaag zouden we vertrekken richting Zuid-Afrika om daar onze scriptie te schrijven. Al dagen zenuwachtig over de reis, over het afscheid, maar vanzelfsprekend ook over wat er allemaal mee moest in de koffer. Want ja vijf maand is niet niks. Samen met Sil, heit & mem en Sytze Sjerp zijn we naar Schiphol gegaan. Als verrassing hadden Jantina, Rixt en Carina een heel mooi spandoek gemaakt en stonden daarmee op Schiphol. Ik had het totaal niet verwacht, maar vond het super lief van de meiden. We hebben nog gauw even wat gedronken, maar toen was echt het moment van afscheid nemen van iedereen.

Allereerst hadden Amarins en ik een erg gênant momentje, want wij gingen al door de poortjes om bij de douane te komen zonder dat we de koffers ingeleverd hadden. Amarins haar koffer paste er echt maar net doorheen en we zaten er al verbaasd naar te kijken. Want ja die koffers hadden allang in gecheckt moeten worden haha! Na het inchecken van de koffers moesten we door de douane en hebben we de gate opgezocht waar we al gauw de andere dames tegenkwamen van de groep. Hier hebben we gezellig een broodje mee gegeten. Toen kwam de volgende verbazing, want we waren allen onze kauwgum vergeten en die wilden we nog even gauw kopen op Schiphol. We dachten dat dit erg gemakkelijk te vinden was op Schiphol, maar dat viel ons even een partij tegen.

Toen eindelijk konden we boarden, want dit was al een half uur vertraagd. Eerst heb je er geen problemen mee, maar op een gegeven moment begin je wel aan je overstap te denken en of je die nog wel gaat halen ja of nee. Eerst maakten we er grapjes over, maar op een gegeven moment duurde het wel heel lang. En ja hoor... Om 18.15 kwam het bericht na al dik een uur in het vliegtuig gezeten te hebben. De vlucht werd geannuleerd en we moesten de koffers maar ophalen en in een lange rij wachten om maar geholpen te worden. Dit duurde maar en duurde maar en toen kwamen gelukkig onze reddende engelen. De ouders van Mirjam waren nog niet naar huis en kwamen naar ons toe op Schiphol. Haar vader heeft voor ons een vlucht geregeld voor de eerstkomende zondag. Helaas konden we niet met ons zevenen vliegen, maar we konden gelukkig naar de gewenste bestemming. Mirjam, Louise en Joëlle zouden over Ghana vliegen en samen met Amarins, Marijke en Jitske zou ik over Nigeria vliegen. Maar eerst lekker naar huis na een lange, vreemde (maar zeker ook gezellige) dag. Amarins en ik zijn opgehaald door Pieterharm en toen ben ik voor het eerst in mijn hele leven (ja dat is gewoon echt waar!) naar de KFC geweest. Hier hebben we heerlijk gegeten op onze lege maag. Vervolgens ben ik door Sil opgehaald uit Lemmer en ben ik in mijn eigen nest gekropen.