Lower Pisang naar Ngawal

Nepal, Ngawal

Vandaag was zondermeer de mooiste en meest indrukwekkende dag. Totaal 1100 en iets van 200-300 meter als acclimaterisering voor morgen. Zijn even tot 3910 meter geklommen en toen weer naar het dorp terug.

De uitzichten waren rondweg adembenemend. De foto’s spreken voor zich, maar kunnen toch niet dat weergeven wat we vandaag hebben mogen ervaren.

Om 08:00 zijn we gestart en in het begin zat een zware klim met 24 haarspeldbochten. Na 1,5 uur waren we boven en kwamen vrij snel in het dorpje Chyara. Een klein Tibetaans dorpje waar de tijd echt heeft stil gestaan. Stenen huisjes en de koeien en kippen lopen overal. Het zijn allemaal boeren en bewerken het land rond om.

Daarna een lange trek naar Ngawal, waarbij onderweg iets van 10 gieren hebben gezien. Tevens vergezichten van Annapurna 2, 3 en 4. Ik hoop dat jullie de panorama foto’s ook in zijn geheel kunnen zien.

De gehele dag opgelopen met 3 jonge Duitse vrouwen en 3 Fransozen, 2 mannen en een vrouw. Dit alles gevolgd door de Japanner maar die bleef op gepast afstand. Nog kennis gemaakt met een Engelsman die ook met een gids liep en samen geluncht.

Nu dus in Ngawal, ook een Tibetaans dorpje. De Tibetanen zijn allemaal China uitgevlucht toen hun geloof verboden werd.

Zitten nu in de keuken rond het vuur, in het donker, omdat er wederom geen stroom is. Wordt weer gezellig met de kaarsen en hoofdlamp.

Morgen naar Manang (3500 meter) en daar blijven we een extra nacht. Overdag gaan we omhoog en een extra nacht maken om te acclimateriseren. De wandeling van morgen is ca 5-6 uur, dus weer een leuk stukje.

Klinkt indrukwekkend. Zie je groot verschil tussen Tibetaanse en Nepalese dorpjes? Volgens mij is het uploaden van foto's niet goed gegaan (kan ook aan mijn telefoon liggen). Het is waarschijnlijk al heel wat dat je überhaupt nog verbinding hebt op die locatie.

Stefan 2018-02-17 18:07:47

Internet is een voortdurende uitdaging, maar we hebben nu weer even stroom en dus internet. De Tibetaanse dorpjes hebben allemaal stenen huizen en de lager gelegen Nepalese dorpjes waren hoofdzakelijk gemaakt van hout.

kees-winkel.annupurna.circuit.trek 2018-02-18 09:25:31

Wordt wel koud zo te zien! Maar prachtig