Een dagje Kathmandu

Nepal, Kathmandu

Vandaag tijd gehad om Kathmandu te verkennen. Ik heb diverse foto’s bijgevoegd en inmiddels uitgevonden hoe ik er commentaar bij kan zetten.

Wat een chaotische stad. Alles rijdt kris kras door elkaar en dan nog heb ik geen ongelukken gezien. In NL heb je 1000 km file als er 1 cm sneeuw valt. Hier ontwijkt de chauffeur duizenden gaten, fietsers, motoren, wandelaars en af en toe een hond en nog gaat alles goed.

Nepal heeft al vele jaren een onstabiele regering en weinig andere inkomsten dan het toerisme en dat is te zien. De schade veroorzaakt door de aardbeving in 2015 wordt gefinancieerd door vele buitenlandse overheden.

Tegelijkertijd heb ik vele indrukken opgedaan en uitsluitend lachende gezichten gezien. (kunnen we in NL iets van leren?)

Ben lopend de stad rond geweest en begonnen met een poging lokaal geld te verkrijgen. Dan loop je uiteraard een bank binnen en vraag je of je geld kunt opnemen met je creditcard en krijg je een vriendelijk “neen”. Gelukkig deden de ATM machines op straat het wel.

Ben begonnen in Thamel, de “backpackers” wijk. Grote voordeel is dat het auto, brommer vrij is, dus je kunt zonder gevaar voor eigen leven rondwandelen. In deze wijk heb je veel winkels met “original copies” van alle merkkleding die je kunt vinden, maar dan voor een tiende van de prijs.

Toen naar Asun square met de diverse groente en kruiden winkeltjes.

Daarna naar Durbar Square en helaas is hier de schade veroorzaakt door de aardbeving enorm. De meeste gebouwen zijn uit de 12de of 14de eeuw en een aantal is totaal ingestort. Op de foto’s zie je de scheuren en stutten om instorten te voorkomen. Ze hebben hier geen aardgas baten en een regering die alle schade vergoed.

Hebben jullie het alternatief voor onze cementmixer gevonden en bestudeerd?

Daarna naar Swoyambhu Stupa, of wel monkey moutain. Naar ik begreep is Buddha hier geweest en is een stupa een soort tempel. Het Nepalse engels is niet altijd goed te volgen, maar de gids zat vol humor en maakte van elk detail wel een grapje.

Kwam nog langs een winkel waar je hand- en volautomatische melk centrifuges kunt kopen. Bij GEA staan dit type machines in het museum.

Morgen met de jeep naar Jagat, via Besissehar. Naar ik begrijp iets van 8 uur rijden, dus een dagje oncomfortabel in een jeep. De trekking start in Jagat.

Mooi Kees! Wen er maar vast aan. Je komt GEA overal tegen, ook al zou je anders willen.

Joost V 2018-02-11 18:22:53

GEA is oveal, geen ontkomen aan! Morgen lekker hobbeldebobbel in de jeep. Verplaatsen is ook een activiteit!

Joost B 2018-02-11 18:49:53

Mooie indruk van de stad!

Kim 2018-02-11 18:51:21

Gave indruk. En mooie foto's! Naast die centrifuge stonden trouwens ook vlees wolfjes. Ook GEA 😀. Goeie reis morgen !! Oke, zag ze staan. Geen e motor van 280 kw.

Stefan 2018-02-11 20:28:17

Oh...! En mocht je ooit trek krijgen onderweg, probeer de momo's eens. Super lekkere dumplings. En als je ze neemt van een drukke kraam, dan zijn ze veilig. Absoluut de moeite.

Stefan 2018-02-11 20:30:54

Dank jullie wel. Zal de momo’s ook eens proberen.

kees-winkel.annupurna.circuit.trek 2018-02-12 01:48:34

Leuk dat jouw reis begonnen is :-). Geweldig om te zien. De plaatjes maken weer mooi reisgevoel los hier in de 1 cm sneeuw chaos. Wat een kluitjes volk zijn we toch....