Cambodja en Vietnam

Vietnam, tp. Hội An

Goedemorgen allemaal,

In de afgelopen maand hebben we veel gezien van de twee prachtige landen Cambodja en Vietnam. Eerst hebben we een week gereisd door Cambodja en inmiddels zitten vier weken Vietnam er ook alweer op. Op het moment vertoeven we op Ko Tao, een Thais eilandje en over twee weken heb ik al voet op Hollandse bodem gezet. Zover is het (gelukkig) nog niet en ik geniet nog volop van alles wat Levi en ik meemaken. Cambodja en Vietnam hebben beide hun charmes en het reizen door deze landen was dan ook een geweldige ervaring.

Vele springrolls, goedkope biertjes (voor Levi), overheerlijke smoothies, noodlegerechten en natuurlijk rijstgerechten hebben we genuttigd. Altijd op zoek naar de niet toeristische plekken om zo (letterlijk) de echte cultuur te proeven. Soms is enkel wandelen door straten genoeg om een geweldige ervaring te hebben. Misschien moet ik dat in Heel ook eens proberen...

Ruim een maand geleden verlieten we Indonesië om vervolgens via Bangkok naar Cambodja te reizen. Dit deden we per bus en dat was op zijn zachtst gezegd een bijzondere ervaring. Om Cambodja in te mogen heb je namelijk een visum nodig. Deze kun je kopen bij de grensovergang tussen Thailand en Cambodja. Heel eenvoudig zul je nu vast denken. Niets is minder waar! Het probleem bij deze grensovergang is dat het hier alles, maar dan ook alles behalve gestructureerd en professioneel eraan toe gaat. Het is eigenlijk een corrupte bende. Er zijn veel nep kantoortjes waar toeristen heen worden gelokt. Je betaalt dan voor ofwel een nep visum of je betaalt veel meer. Gelukkig waren we goed voorbereid en na wat research op het internet wisten we aan de hand van foto's waar we heen moesten. Gelukkig hadden we een betrouwbare busmaatschappij gekozen die de passagiers hielp bij dit vreemde proces. Vele maatschappijen zijn echter net zo corrupt als de criminelen bij de grens die toeristen belazeren. Het was zo onwerkelijk dat het bijna grappig was.

De week in Cambodja kon na deze ervaring echt beginnen. We arriveerden even later in Siem Reap. Dit is een klein, maar levendig plaatsje dat steeds meer toeristen verwelkomt. Men komt hierheen omdat deze plaats vele tempels rijk is. Deze liggen allemaal bij elkaar in een gigantisch natuurpark. De bekendste tempel is Angkor Wat. Deze tempel komt het best tot zijn recht bij zonsopkomst of zonsondergang. Na al meerdere malen tijdens onze reis midden in de nacht te zijn opgestaan voor dit soort bijzonderheden, besloten we dit nog een keer tijdens onze reis te doen. Veel toeristen nemen een tuktuk om bij de tempels te komen, maar zo sportief als we zijn, gingen we liever voor een nachtelijke fietstocht die om 4:00 uur van start ging. We hadden voor 5:30 uur dan ook al de nodige kilometers gemaakt. Gelzadels en versnellingen waren best fijn geweest,maar ach luxe is wel het laatste wat je moet verwachten tijdens zo'n reis. We waren natuurlijk niet de enige die vroeg uit de veren waren gekropen, maar het aanzicht was daarom niet minder mooi bij Angkor Wat. De foto in de bijlage spreekt voor zich denk ik. Na een hele dag te hebben rondgefietst en vele tempels te hebben bewonderd, hebben we die avond dit leuke en levendige plaatsje verlaten. De nachtbus bracht ons naar de hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh.

Eigenlijk hadden we geen hele hoge verwachtingen van deze stad, maar juist dan maak je de leukste dingen mee. Zo bleek er precies tijdens ons verblijf de verjaardag van de koning de worden gevierd. Op deze manier hebben Koningsdag nog even ingehaald. In tegenstelling tot Nederland zul je niemand dronken tegenkomen, maar ook in Cambodja komen mensen samen om het te vieren en zorgt het voor verbroedering tussen landgenoten. Via via hoorden we dat er misschien een vuurwerkshow bij het paleis zou zijn, maar misschien ook niet. Toevallig waren we dichtbij deze plek toen we eerste knallen hoorden. Even later zaten we tussen de monniken te kijken naar het mooiste vuurwerk dat we ooit gezien hebben.
Het meest indrukwekkende dat we in deze stad hebben gezien is een oude school die heeft gediend als gevangenis. Daarna hebben we nog de killing fields bezocht. Dit zijn plekken die laten zien hoe de burgeroorlog van nog niet al te lang geleden op vreselijke wijze heel veel mensen het leven heeft gekost. Het land heeft vele oorlogen gekend en is dan ook erg arm. In tegenstelling tot de Tweede Wereldoorlog wist ik vrij weinig over deze oorlog. Erg genoeg hebben beide oorlogen best veel walgelijke overeenkomsten.
We hebben niet zoveel gezien als van de andere landen van ons reis, maar ik kan wel stellen dat het land nog minder aangetast is door toeristen en dat de mensen er bijzonder vriendelijk zijn.

Na het zien van de highlights van Cambodja passeerden we de grens tussen Cambodja en Vietnam. We moesten onze paspoorten inleveren bij iemand van de busmaatschappij. Dit alleen al was vreemd, maar zo werkte dit nu eenmaal. Vervolgens stonden we lang te wachten in een ruimte die nog veel heter was dan buitentemperatuur. Gedurende de wachttijd in de rij zagen we waarom het zo ontzettend lang duurde. Vietnamezen kregen continu voorrang en kregen het zelfs klaar om horloges te verkopen aan het douane personeel. Die zich rustig de tijd namen om de verschillende horloges te bekijken. Gelukkig had hij erna tijd om onze paspoorten te controleren. Even later arriveerden we op onze eerste van de vele bestemmingen in Vietnam, genaamd Ho Chi Minh City (Saigon).

Wederom een land waar nog heel lang geleden nog een vreselijke oorlog heeft gewoed. Op onze eerste dag bezochten we oude schuiltunnels die de Vietnamezen tijdens de oorlog gebruikten om te schuilen voor de Amerikanen. Wederom erg indrukwekkend. Helaas werd ik kort hierna ziek waardoor ik eigenlijk niet veel kon. Het ging na een paar dagen nog steeds niet beter, dus besloten we onze planning aan te passen zodat ik rust kreeg om te herstellen.
Zo gezegd zo gedaan en voor we het wisten lagen we te zonnebaden in Mui Ne met een view waar je u tegen zegt. Het was een soort van genieten met mate zal ik maar zeggen. Na vele dagen rust besloten we naar de zandduinen te gaan. Hier staat Mui Ne bekend om. Ze hebben rode en gele zandduinen en op sommige plaatsen komen deze bij elkaar. Een mooi stukje natuur dus. Wanneer je je in de tropen begeeft is een trropische bui op zijn tijd niet gek. We waren net vertrokken bij de zandduinen toen de donkergrijze wolken onze kant op kwamen. Gelukkig zaten we in een jeep. Toen de regen begon besefte ik dat er geen ramen in deze jeep zitten op de voorruit na. Deze had echter geen ruiterswissers. Het ritje was dus allesbevalve veilig in deze enorme stortbui.

Ook de week erna hebben we vooral rustig aan moeten doen, maar genoten op de verschillende bestemmingen deden we zeker. Gelukkig was ik volledig hersteld toen we in de stad Hoi An waren. Inmiddels waren al van het zuiden naar het midden van Vietnam gereisd. In Hoi An is het centrumpje ongeschaad gebleven tijdens de oorlog met de VS. Het is een knus stadje dat in de avond wordt opgelicht door lampionnen. Om het af te maken loopt er ook nog eens een rivier door de stad. Romantiek ten top! Deze stad is naast gezellig en knus ook nog eens heel goed in het maken van pakken, schoenen, tassen en weet ik het allemaal. Een plaatje is al genoeg en voor je het weet is je pak of wat je maar wilt klaar. Zelf heb ik leuke schoentjes laten maken. Na drie passessies waren ze eindelijk in orde. Achja wederom een hele belevenis.
Ook hebben we hier heerlijke Vietnamese gerechten leren koken tijdens een kookworkshop. We waren die dag de enige cursisten, dus we hadden een privé klas. Dat was smikkelen geblazen! We wandelen ons doorgaans suf tijdens onze reis, maar tijd voor rust lassen we zeker in. Zo hebben we een dag de fiets gepakt en zijn we naar het strand gegaan. Hier hadden we het witte strand voor onszelf, de blauwe zee bijna voor onszelf en konden we heerlijk in het zand lunchen. Best wel idyllisch dus.

Na een aantal dagen vervolgden we onze reis naar Hue. Vanuit daar hebben we prachtige paradijsgrotten bezocht en vooral hele lekkere typische gerechten uit deze stad gegeten. Waar we in het zuiden van Vietnam nog moeite hadden met het typische vietnamese eten te beschrijven, werd naarmate we noordelijker kwamen steeds duidelijker waarom iedereen zo lovend is over de vietnamese keuken. Na een aantal dagen vol bezienswaardigheden hebben we de nachtbus (waarbij je bijna horizontaal kunt liggen) genomen naar Hanoi.

De eerste dagen hebben we de stad verkend en net als de inwoners van deze stad enkel op straat geleefd. Het leven speelt zich daar namelijk buiten af. Bijna iedereen heeft het voorste deel van het huis omgebouwd tot restaurant, winkeltje, beautysalon of als verkooppunt voor bamboostengels. Wat verkopen ze er niet vroeg ik me af. Het is heerlijk om jezelf door de chaos van deze stad voort te bewegen. Je kunt uren naar het verkeer blijven kijken en je afvragen waarom er niet veel gewonden zijn. Het lijkt wel alsof er geen verkeersregels zijn en iedereen te pas en te onpas de weg oprijdt met hun scootertje. Auto's zie je in deze stad niet veel. Dat zou ook zeer onpraktisch zijn gezien de drukte. Daarnaast zijn de hoge belastingen die geheven worden op auto's een reden waarom de scooter aantrekkelijker is om te kopen.

Vanuit Hanoi zijn we twee dagen naar Halong Bay gegaan. Hier begaven we ons twee dagen in een prachtig filmdecor. Limestone bergen komen hier uit het water en daar hebben we twee dagen doorheen mogen cruisen op een mooie boot. Dit was een van de mooiste stukjes natuur die we in Vietnam tot dan hadden gezien. Dit natuurwonder heeft ook nog eens mooie grotten en uiteraard wilden we die ook bezoeken. Met een gemengde groep van jong tot oud en vanuit alle windrichtingen in combinatie met al het moois, was het een geweldige ervaring.
Vanuit hier bracht de reisorganisatie ons weer terug naar het levendige Hanoi om vervolgens de dag erna weer door te reizen naar Sapa. Het noordelijkste puntje dat we bereikten in Vietnam en ook nog eens het hoogst gelegen. Deze plek staat bekend om de mooie rijstvelden tegen de berghellingen aan en alle stammen die hier leven met ieder hun eigen kledij. Hier hebben we veel gewandeld tussen al het moois. In de winterperiode kan het hier flink vriezen, maar gelukkig was het nu zomer en was het enkel iets frisser dan in de warme stad Hanoi. De tweede dag hebben we deelgenomen aan een georganiseerde trekking. Tot de lunch was dit een alleen een beetje klauteren, maar erna begon het echte zwoegen. Het leek wel alsof we in de jungle terecht waren gekomen en was het een hele glibberige beproeving. Spierpijn en modder all over the place was het gevolg, maar wat was dat een gave ervaring! Sapa lijkt wel een combinatie van de alpen met de rijstvelden zoals we die gezien hebben in Indonesië en Vietnam.
Na deze avontuurlijke dagen keerden we voor onze laatste twee dagen in Vietnam terug naar Hanoi. Het leek wel ons thuis te zijn geworden, maar dit is een veel gebruikte uitvalsbasis voor backpackers in het noorden van Vietnam. Het bijzondere was dat mijn vriendinnetje Sharon en haar vriend Bart ook in Hanoi waren. Samen hebben we een dagtrip gemaakt naar Tam Coc en dat was dikke pret. Twee avonden hebben we ons begeven in het nachtleven van de hoofdstad, maar dit feestje stopt stipt 00:00 uur. Politiemannen wijzen dan met hun vingertje en binnen enkele minuten zijn alle straten en kroegen leeg. Dat het land communistisch is bleek wel weer.

De dag erna was het na vier weken tijd om Vietnam te verlaten en naar ons laatste land van onze reis te gaan: Thailand. Veelzijdig Vietnam hebben we van zuid tot noord op en top beleefd, maar nu is het tijd om vooral te relaxen op het strand en te genieten van de bijzondere onderwaterwereld in de Golf van Thailand. We eindigen onze reis in Bangkok en dan vliegen we 26 juni naar Amsterdam. Hopelijk wordt het daar dan ook een keer zomer.

Het mooie aan zo'n reis is dat je iedere dag opnieuw verrast wordt. Elke dag ontdek je in een land weer een (voor ons) frapante gewoonte van de mensen van hier of wordt je verrast door de vriendelijkheid van mensen. We zien de mooiste natuurlandschappen en soms lijken we ons in een paradijs te begeven. De keerzijde van het reizen is dat al je dierbaren niet bij je zijn om dit alles mee te delen. Ik kan nog niet bevatten dat het avontuur wat eerst heel ver weg leek alweer bijna aan zijn eind komt. Stiekem dacht ik de afgelopen week steeds meer aan het terug zijn in Nederland, maar nu de terugkomst dichterbij komt besef ik dat ik moet genieten van het huidige paradijs waarin Levi en ik ons begeven. Ik blijf dus nog een dikke week zweven op deze wolk als jullie het niet erg vinden!

Liefs en tot snel.

Wederom n mooi verhaal. Goed dat jullie genieten tot het laatste moment. Alvast fijne terugreis gewenst!

Marion 2016-06-17 11:28:33

Wow geweldig, die landen, Vietnam ben ik nog nooit geweest, nu moet toch eens nadenken hierover. Geweldig jullie reis avonturen, maar ik (en Gaby natuurlijk) verheug me erop jullie weer eens in levenden lijve te zien. Geneit nog van het mooie Thailand en een veilige terugreis naar het dan hopelijk "warme"Nederland. Liefs, Gaby en Rob

Rob van de Kerkhof 2016-06-17 11:53:50

Heel mooi weer! Maar heel blij, als we jullie weer in het echt zien, volgende week! 😘

Erica 2016-06-17 13:00:13

Prachtig Joëlle! Geniet samen van jullie laatste week. Goede reis en tot ziens thuis!

Ludwien 2016-06-17 19:43:02

Absoluut nog even verder zweven! Wat een mooie ervaringen! Toffe fietsfoto :) Geniet van Thailand! Kus

Caroline 2016-06-17 21:58:57

Lieve Joelle en Levi, Wat een mooi reisverslag met heel veel ervaringen en avontuur. Blij als jullie weer terug zijn in Nederland. Geniet nog volop van jullie laatste week. We zien ons gauw. Liefs Rob Gaby xx

Gaby 2016-06-18 07:00:37

Joelle, je moet reisverslaggever worden! Geniet nog even en ik zie je snel weer XX

Marlou 2016-06-20 09:10:44

Wat weer een mooie beschrijving van jullie reis. Genie samen nog maar van de laatste dagen in Thailand en ik wens jullie een goede terugreis naar Amsterdam. En hopelijk breng je wat zon mee. 😊☀️😘

Connie 2016-06-21 22:40:09

Naast het prachtig verwoorden van al jullie persoonlijke avonturen, weet je dit ook nog bijzonder mooi te combineren met veel culturele informatie. Alsof je achterop jouw fiets of in de bus zat! Wens jullie een bijzondere afsluiting en een veilige terugreis overmorgen. XXX

Monique 2016-06-24 23:26:21

Nou Joëlle, heb in een ruk je verhalen tot me genomen. Meerdere malen raakte ik geroerd. Zo indringend en pakkend heb je eea neergezet. Iets geweldigs dat je je hele leven mee zult dragen samen met Levi. Toch ook heel blij dat je vanavond weer een vorkje bij ons hebt meegeprikt!! Groetjes Jan