Scandinavië, laatste hoofdstuk

Denemarken, Bogø By

De afsprong van Scandinavië nadert. Na de overweldigend knoertige van bergen van Noorwegen en de eeuwig zingende bossen van heuvelachtig Zweden belanden we in het vlakke land van zuid-Zweden. Lekker plat, net als thuis. We bezoeken nog Karlskrona, de vlootbasis van de Zweedse marine sinds eind zeventiende eeuw, een combinatie van aantrekkelijke oude bakstenen arsenalen, kerken en woonhuizen, plus een mooi maritiem museum, afgewisseld met lelijke bouwsels van de laatste veertig jaar. We lopen nog even snel door Kristianstad, waar de Heliga Trefaldighetskyrkan (Kerk van de Heilige Drieëenheid) een aandoenlijk grafschrift heeft, opgericht door een liefhebbende echtgenote, die afgebeeld staat met haar overleden echtgenoot en haar elf kinderen, van wie de tweeling in het midden en de drie kinderen met de kronen voortijdig ‘naar het hemelse koninkrijk’ zijn gebracht. Ook staan er twee grafzerken, waarop een ouder echtpaar staat afgebeeld - die treffen we later ook in Denemarken aan. Jammer eigenlijk, dat die gewoonte in onbruik is geraakt (maar ja, waar vind je tegenwoordig nog een fatsoenlijke steenhouwer).

We blijven een paar dagen in de buurt van Ystad (IJstad, zeggen ze), waar je niet struikelt over de lijken, zoals je zou verwachten als je Henning Mankells Wallander leest. Het is een heel mooi stadje aan de Zweedse zuidkust, waar de redding voor Nico’s kapsel nog net op tijd komt in de persoon van een Iraakse ‘walk in’-kapper.

We hebben op het eiland Bogø - vlakbij Møn in Denemarken - afgesproken met vriendin Juliette, die Deens spreekt en de eilanden kent als haar broekzak. En, niet geheel onbelangrijk, ze neemt een lading vergeten/op haar adres bestelde spullen mee vanuit Nederland. We nemen ‘The Bridge’ van Zweden naar Denemarken - en zijn meteen weer 150 euro lichter - en arriveren eind augustus tegelijk met Juliette in ‘het huisje’. Samengevat zijn het eilanden met glinsterend water rondom, veel kerkjes zoals ze zijn moeten – klein, meestal van binnen beschilderd, en er hangen net als in zuid-Zweden altijd een of meerdere antieke scheepsmodellen in - en een megahoeveelheid tweedehands winkeltjes. Heel veel mensen kopen hier tweedehands, ook op kleding rust totaal geen taboe. Je kan gerust met je Rode Kruis-tas over straat, zeg maar. Ik typ dit dan ook in mijn tweedehands blouse, aangeschaft in de Rode Kruis-winkel in Stege, we burgeren al lekker in.

Ik ga met Juliette mee naar slot Frederiksborg (1620) in Hillerød vlakbij Kopenhagen, waar ze moet zijn voor een bespreking. Ik bezoek ondertussen het voormalige paleis, nu nationaal historisch museum, waar het waanzinnig rijke interieur van de bewonende vorsten staat tentoongesteld. Kosten noch moeite werden vroeger gespaard om de beste kunstvoorwerpen te verzamelen om het slot in te richten. Wat wel opvalt is de zorgwekkende parade van inteeltachtige hoofden op dikke lijven in bizarre kleding, vereeuwigd op de adellijke portretten waar de wanden mee zijn behangen, en waar je na verloop van tijd een beetje onpasselijk van wordt. Het slot is indrukwekkend, dat zeker.

We hebben geluk, in Stege op Møn is nog een Zwarte Haringfeest, een paar eettentjes en Middeleeuws zanggroepje en dito schip. Maar het gaat om de haring. Ze worden in de vlammen van brandend stro gelegd en blakeren geheel zwart. Aan de gezichten van sommige bezoekers te zien is dat niet bevorderlijk voor de smaak, en we slaan voortijdig af naar het terras van Stege’s brouwerij, waarvan Nico bij het eten het gehele assortiment proeft.

Na een leuke week vertrekt Juliette weer naar Nederland om zich in de eerstejaars-activiteiten te storten. Ze is nog niet koud vertrokken of het begint weer te regenen. Het ligt toch echt aan ons...

Mooi verslag weer. Genoten. Mooie laatste foto van Nico. Wij mannen zijn toch maar knap blij met vier biertjes rondom ons heen! Nu maar snel naar het zuiden waar het warme weer van de mediterrane jullie al staat op te wachten.

Ben Hilgers 2016-09-04 09:12:21

Wat genieten wij wederom van deze prachtige foto's. Begin nu te begrijpen waarom jullie dit avontuur zijn begonnen. Wat zien jullie er ontspannen uit en Nico een stuk knapper nu de kapper er een stuk heeft afgeknipt.

Wim en Co 2016-09-04 12:08:03

Geweldig verslag weer, de foto's spreken voor zich! Leuk stel ook, ze zeggen altijd: samen op een prentje, gauw aan z'n entje! Gelukkig gaat dat voor jullie niet op en proost ik op de volgende 25 jaar! XX

dikkie 2016-09-04 14:06:32

Ik ben enorm onder indruk zo mooi schitterend prachtige foto,s en verhalen veel liefs ma en doei

cees 2016-09-04 18:02:14

Wat een mooi verslag weer en wat een kleurrijke foto's van mooie huizen, gebouwen en interieurs en een leuke foto van jullie tweeën aan de dis. Het is werkelijk een genot om te lezen en naar te kijken.

mutti Gradie 2016-09-05 00:01:39

Wat een heerlijk leesvoer weer. Het verhaal met de foto's hebben iets weg van een ontspannen therapeutische werking.

Walter Ravensberg 2016-09-05 09:27:35

Het huisje met authentiek Ikea design, locaties uit Wallander, the Bridge en Borgen. Hoe Scandinavisch wil je het hebben? Fijn dat het weer nu eens meewerkte. Komen jullie niet voor een tussenstop naar Nederland? Zeg jaaa, ik mis jullie erg. Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben.

Annette 2016-09-05 11:09:23

En wat een leuke foto's van jou Lia!

Marieke 2016-09-05 19:27:33

Lia en Nico we staan er iedere keer weer verstelt van, wat een prachtige foto's en verslagen jullie maken.We volgen jullie al vanaf het begin en vinden het geweldig. We hebben jullie wel gemist op het straatfeest hoor. Verder wensen wij jullie nog veel reisplezier Jos ,Conny en Kids.

Conny 2016-09-06 16:44:10

Hoi Lia en Niek, Ik hoorde van Annette van jullie groot avontuur en je blog. Het ziet er allemaal heel ontspannen uit. Prachtige foto's van het Europa dat ik alleen van tv ken. Je blog is leuk om te lezen. Driving towards the daylight

Chris 2016-09-11 11:33:31

Hoi Lia & Niek, heerlijk om jullie reisblog te volgen ! Groetjes uit Zeeland (neef) Roel en Esther