Mihintale - Colombo airport

Sri Lanka, Alles Garden

Een laatste verslagje terwijl we wachten om in het vliegtuig te stappen. Vandaag (22 augustus) later dan gepland uit het hotel in Uppuveli vertrokken. Bernard - die altijd heel stip was - was er niet op het afgesproken uur. Hij was de voorbije dagen terug naar huis gegaan en zou ons met het busje tegen de middag komen oppikken, maar halverwege is hij in panne gevallen. Gelukkig heeft hij een andere chauffeur gevonden die ons is komen halen en ons naar Mihintale en Colombo gebracht heeft. Jammer voor Bernard, de herstelling zal ongetwijfeld geld kosten en sedert de aanslagen heeft hij bijna geen inkomen meer gehad. Wij waren de eerste toeristen sedert april waarmee hij een rondrit heeft gemaakt. Ook een beetje jammer dat we nu geen foto met hem meer hebben kunnen maken en hem nog eens persoonlijk hebben kunnen bedanken. We hebben wel nog een dankwoordje in zijn gids geschreven en hem nog even aan de lijn gehad bij aankomst in de luchthaven.
Onderweg hebben we nog Mihintale bezocht, de boeddhistische kloostersite waar volgens de overlevering de toenmalige koning zich in de derde eeuw v.C. tot het boeddhisme heeft bekeerd. Heel weinig toeristen hier, wel veel srilankese pelgrims.
En zo zijn we aan het einde gekomen van dit reisverhaal ... Veel gezien, beleefd, geproefd, ... Het was veel meer dan een vakantie ... een echte reis.
Yayawewa, Sri Lanka. We koesteren de herinneringen.