Kandy

Sri Lanka,

De dag gestart met een stevig sri lankian breakfast : string hoppers (een soort vogelnestjes van rijstnoedels) met curry. Thijs is niet echt een fan en zag er zo zielig uit met een halve string hopper op zijn bord dat ze hem spontaan een bord toasts met confituur hebben gebracht. Wegenwerken nog steeds niet klaar, dus valiezen met de tuktuk naar het busje, daarna Thijs achter op de brommer en tenslotte wij met 4 (+ kruk) in de tuktuk. Vandaag bezoeken we in Dambula de rotstempel en rijden we vervolgens door naar Kandy, de tweede grootste stad van Sri Lanka gelegen op ca. 800 m hoogte tussen de heuvels. Kandy is ook de thuisstad van Bernard en Michelle, de dame voor wie Bernard werkt. Zij heeft ons in de namiddag bij haar thuis uitgenodigd voor 'tea and refreshments'. De rotstempel bezoeken lukt nog niet voor Bart : het verband zit er nog steeds rond maar de zwelling lijkt al wat minder en hij heeft de voorbije nacht ook niet echt pijn gehad, dus das alvast een goed teken. De honderden treden naar de tempel beklimmen zit er wel nog niet in. De rotstempel is heel mooi gelegen en bevat meer dan 150 boeddhabeelden. Onderweg naar Kandy hebben we ook een spice garden bezocht: uitleg over de specerijen die in Sri Lanka groeien en een massage met kruidenolie. Die massage hadden we niet echt zien aankomen : plots zaten we elk op een bankje onder een rieten afdak en kregen we een hoofd-, nek-, armen-, rug- en voetenmassage door studenten aan de ayurvedische school (free of charge but donations are welcome 😉). Thijs was ook onze proefpersoon voor het uittesten van een ayurvedische ontharingscreme op basis van kurkuma (en ja het werkt: hij heeft nu geen haar meer op zijn linkervoet 🙂). Het bezoekje aan Michelle was ook de moeite : een inkijkje in hoe een - katholieke - srilankese familie leeft. In Kandy vind je trouwens alle religies : hindoes, moslims, boeddhisten, katholieken en dat is ook aan het straatbeeld te merken. Morgen verkennen we Kandy verder en gaan we 's avonds naar de Perahera kijken. Wordt vervolgd.

Wij hier in Tervuren voor een typisch Italiaans gerecht (lasagna). Mama en Bieke vragen om vanillestokken mee te brengen. Groetjes en hopelijk morgenvroeg geen hoppers meer.

Gert 2019-08-11 17:47:55

Bedankt voor de update! Het is bijna alsof we er ook bij zijn! Wat een geweldige avonturen ‘het leven zoals het is’ 😉. Zoals ik op instagram aan Bart reeds aanraadde: nu ff focus op lekker eten en drinken en dan komt dat allemaal goed met die voet! Tot... het volgende verhaal ! X

Bernice 2019-08-11 20:51:41

Weer een heel progamma afgewerkt en ziet er allemaal erg de moeite uit. Oma kan Thijs goed begrijpen... s’morgens al noedels met curry !!! Blij te horen dat het met Bart de goeie kant op gaat. In afwachting van jullie verdere belevenissen veeel Grtjes van oma en opa aan iedereen xxx