Naar Veghel de stad van jumbo,Mars en Sligro

Nederland, 's-Hertogenbosch

Vandaag om 08.00 vroeg van thuis vertrokken omdat in Den Bosch de 0 sluis om 11.00 uur gehaald moet worden. De accustand was 52,1 aan BB en 52,9 aan SB. Thijs heeft op zaterdag met twee vrienden nog een paar uurtjes gevaren en de CO2-ZERO weer teruggelegd in de haven van Den Bosch.
Om even voor tien waren Leonie en Rob aanwezig op de haven. De havenmeester had de boot verlegd en we lagen tegen een kruiser van een heel aardige en behulpzame man, die ook alles van de CO2-ZERO wilde weten. Overigens iedereen was zeer geïnteresseerd in ons verhaal en wilde alles weten over de bouw en de leveranciers.
De orders voor onze partners moeten wel binnenstromen!!
Even voor half elf vertrokken we naar Veghel en gingen precies om 11.00 uur door sluis 0, die maar 3 keer per week schut. Voor Veghel is er nog 1 sluis waar we vanwege de drukte 1 schutting moesten wachten. Dat kostte ruim 1 uur. De Zuidwillemsvaart is niet de meest aantrekkelijke vaarweg. De den Dungenbrug draait maar op vaste tijden voor de pleziervaart, maar we hadden geluk dat er een vrachtschip door moest en we konden meeliften.
Even over drieën arriveerden we bij het kanaaltje dat toegang geeft voor het haventje van Veghel. Een brug van 2.20 hoog, daar hadden we niet op gerekend. De windmolen moest eraf!! We kwamen er ook achter dat de draden in de stekker van de molen niet vast zaten. Dat hebben we natuurlijk herstelt.
Gerda de havenmeester van WS Veghel is van tevoren gebeld en zij zorgde voor een prima plaats in de haven waar we onze zonneboeken konden uitleggen. Weer uitgebreid gesproken met haar over ons project en over de duurzame situatie in de haven. dat valt tegen. Volgens haar heeft de gemeente Veghel daar niet veel aandacht voor. Ze repareren zelfs niet de oplaadpalen. In de haven kwamen we ook weer onze homovrienden van de o sluis tegen. Aardige mannen die op weg zijn naar Andre Rieu in Maastricht. Zij hadden ook de speciale supermarkt van Jumbo, de show supermarkt, ontdekt en raakte er niet over uitgesproken. "Daar moet je zeker naar toe".
Ook troffen we een andere booteigenaar, die ook op weg was naar Andre Rieu. Als je contacten met mensen op prijs stelt, vaar dan met de CO2-ZERO. Je voelt je een echte BNer.
BB 47.0 en SB 45.0 en 11 mijl gevaren. Het wordt steeds gekker. ( 20 km op minder dan 7% accucapaciteit?) Dat zou een actieradius van 285 km betekenen. De zon scheen overigens flink.

Weer op weg naar huis, eerst met de bus, ook een mooie ervaring. Jaren geleden in een bus gezeten. Lekker eten in Den Bosch en om 22.00 weer thuis. Een leuke dag.

Heb je ervaring in het bootvaren, je wilt je ook een BNer voelen en een week van de rust en de natuur zonder geluid of uitlaatgassen genieten. Je kunt je aanmelden voor een week. Ga daarvoor naar www.CO2-ZERO.EU