Verder naar het zuiden.

Nederland, Arkel

Vanmiddag op weg naar Heusden. Dat schijnt de moeite waard te zijn. Havenmeester Simon Van WSV de Hors in Arkel adviseert om in de linkse haven in Heusden te overnachten.
Nadat we een perspex voorraam en de kleine lekkage in de achterkajuit te hebben opgelost vertrekken we (Rob en Hans) om 15.00 uur richting Heusden.
BB 98,7 en SB 98,7%, dus de accu's zijn vol.
Een bout was uit de windgenerator getrild. Niet ernstig maar het is bijna niet voor te stellen dat dat kan. Door een klein sluisje met een enthousiaste sluiswachter die zich niet kon voorstellen dat we met een volledig elektrische boot naar de Middellandse zee aan het varen waren. Eigenlijk kunnen we het ons zelf niet voorstellen.
Dan kom je op de Waal en je merkt direct dat het serieuzer is. Vele vrachtboten en stroom van zo'n 0,9 mijl tegen. Na een zo'n 4 km kunnen we de afgedamde Maas opvaren. Een brede rivier met een op zuid Engeland lijkende oever aan bakboord. Verder weinig boten te zien. We varen nu weer meer dan 4,5 mijl/uur.
Rob belt via de Watersport Almanak de geadviseerde haven. tenminste dat denkt hij. Hij krijgt een enthousiaste, wat later bleek Ronald Verkade te zijn, aan de lijn, die alle wilde weten over onze elektrische boot. Hij belde zelfs zijn vriendin dat hij later zou thuis komen.
Toen we dichter bij Heusden kwamen bleek het echter niet de bedoelde haven te zijn, maar een bunkerstation een klein stukje verder. Daar die Ronald zo enthousiast had gereageerd, wilde we hem niet teleurstellen door niet te komen opdagen.
Daar aangekomen hebben we de CO2-ZERO uitgebreid laten zien en alle verhalen die horen bij het totstandkomen van het project. Ronald die zichzelf Ronassis noemt had vergelijkbare verhalen. Met een waterfiets van Griekenland door Frankrijk naar Nederland!! Dezelfde enthousiaste reacties als wij was hij tegengekomen onderweg.
We besloten daar te blijven liggen ofschoon het wel een vreemde plek was, een bunkerstation met een elektrische boot? Ronald wilde ons wel naar het stadje Heusden te brengen. Met z'n drieën voorin de bestelbus. Rob aan het stuur en Ronald hangend tussen de twee voorstoelen op weg naar Heusden.
Wat een fantastisch stadje is dat. Met z'n drieën gegeten in het Eetcafe Havenzicht en daarna een uitgebreide wandeltocht door Heusden met Ronassis als gids.Om een uur of elf weer terug naar de boot , weer in de bestelbus.
Voordat we naar het stadje gingen heeft Ronald zijn boot laten zien, waaraan hij 10 jaar heeft gewerkt. Wat een leuke 'partyboot'. Geschikt voor max. 12 personen. Echt geschikt voor uitje op het water.( www.FoodFriendsCruise.nl of mail naar info@ronassis.nl )