Huy naar Luik Opstapper Teun

België, Hoei

s’Morgens om 7 u. na een niet bijster goede nachtrust vanwege de snelweg waar de haven naast was gelegen waren we de boel aan het opruimen
om te vertrekken naar Luik mogelijk Maastricht .
Teun had de resterende eitjes gebakken zonder dat het systeem uitviel.
Na dit eenvoudige ontbijt (er was niet ingekocht door de consternatie met de politie gisteravond) zijn we 8.15 u vertrokken.
De yachtclub Huy zoals ze zich noemen hadden wel een voortreffelijke
Douche en toilet gelegenheid.
De temperatuur was uitstekend zodat we alle zijpanelen hebben los geritst en vervolgens op weg naar de sluis een 20 minuutjes varen.
Daar aangekomen dachten we snel aan de beurt te zijn omdat er een schip in lag dat stroomopwaarts zijn ging vervolgen.
Helaas de deur ging dicht en het licht bleef op rood ,sluismeester aangeroepen op de marifoon of hij ons gezien had,maar het bleef oorverdovend stil aan de andere kant. Dus geduldig wachten.
Bij het volgende vrachtschip wat de sluis verliet konden naar binnen varen met een groen licht. Oproep heeft denk toch geholpen al kregen we geen antwoord.
Teun was goed ingespeeld bij het afmeren handteerde hij de pikhaak perfect om als hulpschroef naar de trap te komen.
Op deze manier kan je gemakkelijk de lijn overzetten via de treden om 6 m.
te zakken.
We voeren nog wel langs mooie natuurgebieden met fantastische landhuizen en grote tuinen, maar hoe meer we Luik naderde begon de industrie het landschap af te wisselen.
Er indrukwekkend om te zien hoe de restanten van de staal industrie haar sporen heeft nagelaten. Het ziet er uit als een grote roest monument met ook ingevallen gebouwen.
Ik ben benieuwd in hoeverre de Belgen hier nog een industrieel erfgoed van zullen maken? Wallonië was in die periode het rijkste deel van Belgie.
Vervolgens passeerden we het stadion van voetbalclub Standard Luik wat er uitzag als een grote rode doos met weinig stadion uitstraling. Belgische architectuur?
Hierna kwamen we in de stad Luik dat zag er wel goed uit met haar prachtige bruggen en andere oever verbindingen. Het mooi te zien hoe de rivier zich door de stad slingert vanaf het water gezien.
De jachthaven is mooi gesitueerd in het centrum van de stad met daarnaast een mooie boulevard welke recentelijk is vernieuwd met parkeerplaatsen voor de gasten.
Toen we afgemeerd waren kwamen zoals gebruikelijk in elke haven de mensen voorzichtig rond de boot snuffelen en interesse tonen.
Daarna beginnen de gesprekken. Het steeds weer bijzonder om te ervaren hoe deze boot haar belangstelling weet te trekken.
Het verhaal over stilte tijdens het varen en niet in je eigen uitlaat gassen zitten bij het voor de wind varen zet veel jachtbezitters aan het nadenken.
Heel leuk om die discussies te hebben op de steiger.
Om 15.00 u de Volvo opgezocht via track en trace en die bleek nu gelukkig
niet weggehaald te zijn.
Met Teun terug naar Huy ook weer leuk om nu met de auto door een ander landschap te rijden met een groots uitzicht over de Ardennen.
In Huy aangekomen scheiden onze wegen Teun ging direct door naar huis om vannacht de Veli Volantis door A’dam te loodsen en via de staande mastroute de boot in Hellevoetsluis af te meren.
Ik ben terug naar Luik gereden ,de boot opruimd afgesloten en de havenmeesteres verwittigd van onze komst en het vermoedelijke vertrek
a.s. woensdag door Rob.
Het waren weer 3 mooie dagen met veel humor en leuke mensen.