Dagje Malmö

Zweden, Malmo

Vandaag reizen Mandy en ik per trein van Kopenhagen naar Malmö. Dit is slechts 40 minuten met de trein, dus we dachten waarom niet.

Al om kwart voor tien stappen we de trein in samen met veel te veel andere mensen die hetzelfde idee hadden als wij 😅 Maar we weten toch een zitplek te bemachtigen en 40 minuten later stappen we uit in Zweden 🇸🇪

In Denemarken betaalde we met Deense kronen. Om dat om te rekenen naar euro’s moest je het bedrag door ongeveer 7,5 delen. Nu in Zweden is alles in Zweedse kronen. Om dat om te rekenen naar euro’s moet je het bedrag door 12 delen. Rekenmachine in de aanslag vandaag.

We beginnen onze tocht in het centrum gebied naast centraal station. Hier staan mooie oude gebouwen en een kerk waar we naar binnen stappen. Ook lopen we nog een leuk winkeltje in wat meer als een museum aan voelt. Kei veel leuke kunst zien we daar en ik blijf dan ook foto’s maken 😇 Het Form Design Center waar we daarna inlopen is een stuk minder indrukwekkend. We zullen als kunst leken er wel geen verstand van hebben 🙈

Na het centrum gebiedje willen we richting het slot. Maar eerst zijn we toe aan lunch. We hebben gezocht naar een bakker, maar die konden we niet vinden. Toen gingen we maar voor een pokebowl met crispy ebi en tofu. De bowls waren uniek, want ze hadden veel fruit en ook sla erbij gedaan. Ondanks dat het niet helemaal was wat we verwacht hadden, was het wel heel lekker.

Het slot was ook niet wat we ervan verwacht hadden. Overigens was het nu ook een museum geworden. Maar we besloten liever rond te lopen in de stad. We liepen door het park vol mooie herfstkleuren. Na dit park bezochten we nog een park, maar daarna hadden we er wel weer even genoeg van. We gingen richting treinstation Triangeln, een station tussen Malmö centraal en Kopenhagen in. We liepen daar nog even rond bij wat winkeltjes waar we wat Aziatische snacks kochten om te proberen.

Als laatste wilden we langs de Mall gaan in Hyllie, genaamd Emporia. We kochten een kaartje en zochten de juiste trein. De informatievoorziening was echt matig en uiteindelijk besloot ik het maar gewoon iemand te vragen. Het bleek dat vanaf dit treinstation geen treinen vertrekken naar Kopenhagen. Wat vreemd was want op de heenweg waren we daar wel gestopt. We besluiten de trein naar Malmö centraal te nemen om vanaf daar toch naar Hyllie te kunnen reizen. Op centraal blijkt dat de eerstvolgende trein naar Denemarken vertraging heeft en dat de twee treinen erna een aangepaste route hebben. Namelijk rechtstreeks naar Kopenhagen in plaats van eerst nog langs Triangeln en Hyllie. Dat verklaart waarom we geen treinen zagen op Triangeln. We besluiten de Mall maar over te slaan en direct terug te reizen naar Kopenhagen. Ja, we hebben Malmö nu wel gezien, Kopenhagen vinden we toch een stuk leuker.

Bij Linda thuis treffen we Linda op de bank. Mandy en Linda ontmoeten elkaar en we kletsen elkaar bij over afgelopen 2 dagen. Daarna besluiten we de rest van de avond chillend door te brengen. We halen weer lekker eten bij itami, want we hebben geen zin om te koken. Kijken nog de laatste aflevering van De avondshow met Arjan Lubach. Dan zijn we moe en gaan we naar bed. De plannen voor morgen, de laatste dag, zijn al gemaakt 😛

Ze hebben zeker geen Robert als treindienstleider daar een Zweden

Henk 2023-11-05 08:29:16

😂 Als ze al een Robert hebben, dan niet de onze

cindy.op.reis.blog 2023-11-05 09:55:47

Tsjonge jonge wat een reis avontuur weer zeg. Leuk dat Mandy er ook bij is. Geniet maar lekker van het avontuur.👍