Vertrek

Nederland, Schiphol

Na de laatste spullen in m’n koffer gepakt te hebben vertrek ik vanaf Amersfoort naar Schiphol. Op Schiphol aangekomen tref ik Pita, 2,5 uur voor vertrek van de vlucht. Binnen no-time zitten we al voor de juiste gate. Nog 2 uur te gaan. Maar deze tijd kunnen we wel gebruiken om weer goed bij te praten. In het vliegtuig (we vliegen met KLM) lezen we de reisgids van Denemarken door en bereiden we ons voor op een leuk gezellig toeristisch weekendje.

Na slechts een uurtje vliegen komen we aan in Kopenhagen. We vinden bij de uitgang meteen de trein naar Kopenhagen Centraal. 3 haltes verder staan we opeens midden in de stad. We verbazen ons over Tivoli, een pretpark meteen naast het station. Gek om en achtbaan en zweefmolen te zien rond gaan vlak naast een drukke weg. Al snel vinden we onze bus die ook precies aan komt rijden als wij de halte naderen. +/- 7 haltes verder stappen we uit en zien we Linda staan. Dikke knuffels worden uitgedeeld want we hebben elkaar al lang niet meer zo goed en uitgebreid gezien. Dit beloofd een leuk weekend te worden.

Bij Linda’s huis drinken we thee en praten we elkaar een beetje bij onder het genot van Scandinavische koekjes. Ook delen we onze plannen wat we allemaal zouden kunnen en willen doen. Ook besluiten we dat de deelfietsen deze week ons hoofdvervoersmiddel zal worden.

We kunnen niet langer wachten en duiken met een deel fiets de stad in. Hier heb je een specifieke app voor nodig. Via de app vind en huur je een fiets. De hoogte van de huur is afhankelijk van de duur van de huur, je betaald per tijdseenheid. Na het starten van de huur ontgrendel je met behulp van Bluetooth de fiets. Bij Pita wilde de app niet werken, na veel moeite die van mij wel. De fietspaden in Kopenhagen zijn net als in Nederland veel aanwezig. Inmiddels was het al donker geworden, maar het was leuk om de stad ter fiets te ontdekken. Toen we na ongeveer 10 minuutjes fietsen naast Tivoli stonden, onze eerste stop, bleek mijn mobiel geheel van slag te zijn. Hij gaf aan nog maar 1% batterij te hebben en ook de simkaart niet meer te kunnen vinden. Dit was een probleem want de fietsen die Pita en ik gehuurd hebben kunnen we zo niet meer vergrendelen en teruggeven. We moesten wat, dus ik heb via de hotspot van Linda geprobeerd zo snel mogelijk de fietsen in te leveren via de app. Hopen dat die 1% het net lang genoeg vol zou houden. Pfieuw… dat lukte. Voor de terugweg moesten we maar wat anders verzinnen maar voor nu konden we gewoon van onze avond gaan genieten.

We gingen Tivoli in. Dit is een soort thema pretpark. Je kan het een beetje vergelijken met de Efteling, maar dan midden in de stad en alles staat dichter op elkaar. Gezien de tijd van het jaar is het thema nu Halloween. Je betaald voor de entree en daarna voor de ritjes die je wil maken in de verschillende atrracties. Ook zijn er kei veel eet tentjes in het park. Het was heel leuk en ook bizar om hier rond te lopen. Zoooo veeeeel pompoenen!!! Blijkbaar is het park enkele weken dicht geweest om deze aankleding zo te bewerkstelligen. De foto’s zeggen genoeg denk ik.

Na Tivoli zijn we naar de haven gegaan, die met alle gekleurde huisjes. Het was donker dus daar zagen we niet heel veel van, maar het was toch leuk om de sfeer te proeven. We gingen bij een veganistisch restaurant naar binnen en waren toen heel blij daar op te kunnen warmen. Het is hier kwa temperatuur ongeveer hetzelfde als in Nederland, maar de wind is hier veel kouder. Muts, handschoenen en sjaal zijn hier al wel aan de orde. Heel de avond hebben we zitten kletsen en rond 10 uur verlieten we het restaurant om per metro en bus (en Linda de fiets) onze weg naar ons bed te vinden.

Deze eerste dag voorspeld een goed weekend!

Ohja, ik had nog wat leuke weetjes geleerd van de Denemarken reisgids. Wist je dat…
  • Groenland een eiland van Denemarken is.
  • Denemarken in 1814 bankroet gaat en daarbij Noorwegen aan Zweden geeft.
  • Sinds 1513 de Deense koningen om en om Frederik en Christiaan heetten.
  • De Deense vlag de oudste ter wereld is. Hij dateert van 1625.

Veel plezier, park ziet er gezellig uit

Ellie 2023-10-28 10:50:56

Veel plezier dames, voel me betrokken met die 1% telefoon. PowerPack mee?!

Henk 2023-10-28 11:18:44

Wederom genieten van jullie (zoveelste) uitstapje.

Hans Tappel 2023-10-28 11:34:35

Kijk, weer een reisverslag, alsof we je zouden vergeten bij de DSO. Veel plezier.