Dharmapala Mawatha Ampara Sri Lanka

Sri Lanka, Dharmapala Mawatha Ampara Sri Lanka

Olinte wordt vandaag 27 jaar!
Als verrassing sturen we haar een opname van een bruidspaar, dat ontvangen wordt door Kandydancers, die hen met ceremoniële muziek en dans naar binnen begeleiden. We worden om 10.00 uur opgehaald door Mr. Ariyawansa, de manager van Sarana en Pradeep, de chauffeur. Op kantoor worden we ontvangen door de assistent-projectmanager, mevrouw Ranjani. Ze vertellen over de werkwijze bij Sarana en we krijgen chocomel, thee en hapjes aangeboden. De chauffeur is ook meegekomen. Dan bieden we onze cadeautjes aan, die ze het beste zelf kunnen sorteren. We gaan bij de kinderen kijken en we delen snoeppapier en ballonnen aan. Dat vinden ze heel leuk. Alle kinderen zingen voor Olinte happy birthday. De oudere meisjes/vrouwen met een beperking zijn aan het lunchen en krijgen later een ballon. Een vrouw laat ons haar knutselwerken zien en we mogen ieder een kaart uitkiezen. Buiten bekijken we de tuin, het speeltuintje en een klein winkeltje dat mede gerund wordt door een van de bewoners. Dan krijgen we een lunch op kantoor aangeboden, die we met onze handen opeten. Ondertussen worden de kleintjes buiten op het gras neergezet om meloenen te eten. We kijken en luisteren naar de dans en zang van de kinderen, die ook met een wedstrijd meegedaan hebben en dan moet ik ook nog even mee dansen. Het is heel gezellig. We stappen in de bus om te gaan kijken bij het bejaardentehuis. Daar worden we heel hartelijk bedankt voor onze bijdrage aan de bedden en matrassen. Er is een slaapzaal voor de vrouwen en een voor de mannen, een eetruimte, een rustruimte en een ijzeren leuning/leiding naar de tempel. Dit tehuis is uitgeroepen tot het beste van Sri Lanka! De manager had eigenlijk haast, maar nam alle tijd voor het geruststellen van een oude, onrustige vrouw en voor de assistent manager, die het moeilijk had i.v.m. het overlijden die ochtend van een van de bewoners. Hij vertelde ons over de sandwichmethode, een manier om iemand vriendelijk te wijzen op zijn/haar fouten. Terug in het hotel om even alle opgedane indrukken te verwerken. Daar is het nogal druk i.v.m. een bruiloft. Ik lig even met mijn ogen dicht bij het zwembad en voel iets op mijn broek. Ik kijk en zie een man zijn hand wegtrekken en wegrennen. Dat geloof je toch niet…Tijdens het diner staat de tv hard aan en dat galmt in de holle ruimte. Er zijn verkiezingen op komst en dat is belangrijk om te volgen. Opvallend detail in het stijlvol ingerichte restaurant is het roze pedaalemmertje naast de wastafel.
De laatste week is ingegaan…