Dag 1 acqua clara

Cuba, Pinar del Río

In het kader van vakantie is naast het ontdekken van nieuwe horizonten, en daar hebben we met de safaritocht al goed ons deel gedaan is het ook een moment van ontspannen en gewoon genieten...
Daarom zijn we ingecheckt bij het 'Bungalowpark' Acqua Clara. Dit is een vakantiedorp voor de cubanen waar je een bungalow kan huren met inbegrip van ontbijt. Het klimaat is gelijk aan dat van sunparks maar dan buiten maar de afwerking van de bungalows is iets minder... maar ja een mens kan niet alles hebben.

Maar eerst ons vertrek bij Estrelle, want dat was omdat het zondag was een ontbijt naast de obligate knack worst en het omelet en de ananas ook met een taart. Zelfs met slagroom of toch wat we denken dat het was maar het was lekker.

Bij het bungalowpark dachten we met de kaart te kunnen betalen maar dat lukte toch weer net niet... enkel betalen in cash, harde valuta waren mogelijk. Dus op weg naar Pinar del Rio om geld uit de muur te halen maar we hadden blijkbaar onze weeklimiet overschreden met de waarborg van de wagen waardoor we geen geld konden afhalen. Dan maar geld gewisseld op straat wat toch wel een aantal spannende momenten opleverde, een B film zou het niet beter doen. je moet het je zo voorstellen: je staat aan de geldautomaat en het lukt niet om geld af te halen, je wordt benaderd door een cubaan die je wil helpen en samen ontdekken dat het niet gaat. Dezelfde cubaan stelt dan voor dat hij je wel cash geld wil wisselen. Je krijgt wat argwaan in de ogen, de cubaan merkt dat. Hij vraagt een vriend die uit een stapel geld enkele biljetten haalt en ze aan hem geeft. De cubaan trekt je mee een winkel binnen waar hij iemand met een uniform zoekt en hem de vraag stelt of de bankbiljetten echt zijn. Deze bevestigd dat het echte zijn en dan is de deal rond en sta ik 5 munuten later op de straat met het nodige geld...

Terug op het bungalowpark blijken op zondag nogal wat cubanen gebruik te maken van het zwembad van het park wat een hele middag salsa at the pool gaf...