Aankomst in Havana...

Cuba, José Martí International Airport

Uiteindelijk na een 'voorspoedige' reis landen we dan op de luchthaven in Havana. De overstap in de luchthaven van Madrid was al bij al nog vrij vlot verlopen. Het was wel van de ene kant van de luchthaven naar de andere kant. We waren bang om te laat te zijn maar uiteindelijk moesten we toch nog wel wat wachten.
Gedurende de vlucht zat er een eerder 'corpulente' "rijke" cubaan voor ons moeke. Op zich geen probleem maar deze cubaan vond dat hij niet voldoende plaats had op zijn zetel en dus gooide hij regelmatig zijn hand over de rugleuning van zijn zetel. De hele vlucht was volgeboekt en dus was ook iedere milimeter meer dan ten volle benut dus... echt uitgeslapen kwam ons moeke niet echt aan in Havana...
De aanduiding internationale luchthaven is ook een relatief begrip... later zal dat nog duidelijker blijken.
Uiteindelijk geraken we zonder al teveel moeilijkheden voorbij de douane. Dan sta je te wachten aan de band waar je de bagage kan ophalen alleen vraag je je af of je wel juist staat... links staat er een kar met 5 dozen met airco's, rechst staat er kar met 4 autobanden, wat verderop staat een kar met microgolf ovens,... je waant je in een cargo terminal maar ... dan komt de band plots in beweging en rollen de valiezen van de band en ook de onze.
We hadden georganiseerd dat we de huurwagen op de luchthaven konden oppikken. En de verhuurmaatschappij 'REX' had in het gebouw ook effectief zijn kantoor. Ondanks de angst die ons werd aangedaan hebben we maar 1 uur moeten wachten op de wagen. Gelukkig konden we in het kantoor wachten want daar was de airco werkzaam want in de aankomsthal was het tropisch warm.
Naief zoals we waren gingen we er vanuit dat alles vlot 'met de kaart' kon betaald worden. er was inderdaad een betaalterminal alleen van het oude type. Dit betekende betalen via de magneetstrip, en dat met een kaart die al een paar jaren in zak zit... dus inderdaad dat werkte niet. Gelukkig bood de geldterminal in de aankomsthal wel geld zodat we de wagen in ontvangst konden nemen. Bij het noteren van de bestaande schade aan de wagen bleek al snel dat dit onbegonnen werk was en de verantwoordelijke gebaarde dat we het zo zouden laten want er waren iets teveel krassen en bultjesn en deukjes inde wagen om ze allemaal te noteren.
Uieindelijk geraken we met de wagen weg maar eerst kregen we van de vriendelijke bediende nog een boekje met wegenkaarten voor heel Cuba mee en ook de aanduiding van hoe we onze slaapplaats ,onden bereiken. Hij wees ons op een kaarty de richting aan met de aanduiding dat we het op het einde nog eens moesten vragen.
Dus maar de weg op... rond de luchthaven was het nog relatief verlicht, we waren ondertussen 10u 's avonds dus al vrij donker. Een beetje verder weg van de luchthaven was de verlichting steeds schaarser en kregen we de eerste ervaring met de cubaanse wegwijzers... er waren er geen of toch zo goed als...
Uiteindelijk geraken we in het centrum van de stad, na een aantal oldtimers met open mond te hebben nagekeken. Een aantal malen een discusietje over welke weg te volgen en het te 'vragen' aan een Cubaan geraken we goed in de buurt maar het laatste deel was niet helemaal zeker...
Dus nogmaals de vraag gesteld aan een cubaan die zo behulpzaam was om snel in dewagen te springen en zo de weg te wijzen. Handig maar ons moeke was het daar niet echt mee eens en was daar ook niet gelukkig mee maar het was wel effectief want na 5 minuten stonden we voor onze casa particular.
Onze casa bevond zich op de eerste verdieping en een verdieping in Cuba is echt wel een verdieping en dat met 2 zware valiezen...
Maar de charme van de casa maakte veel goed alsook de zalige douche en het heerlijke bed.