de eerste dag in Cuba

Cuba, Viñales

Het was een zeer charmante casa particular waar een aantal kamers aan toeristen werden verhuurd. De avond voordien had de eigenaar ons verzekerd dat we de wagen veilig op de straat konden achterlaten. Echt veel vertrouwen hadden we daar niet in want de verhuurmaatschappij had ons gewaarschuwd dat wanneer we de nummerplaat zouden kwijt spelen we 250 CUC zouden moeten betalen en ook wanneer de wiledoppen er niet meer zouden zijn dus... 's morgen gingen we dan ook eens heel discreet van op het balkon kijken of alles nog aanwezig was en ja hoor geen probleem.
We werden vergast op een heerlijk ontbijt met kaas en lekker brood en lekker veel vers fruit... een goede start om de dag te beginnen.
Aangezien we nog logies moesten vinden voor de laatste dagen van de reis gingen we met de wagen op zoek naar een geschikt hotel maar dat bleek toch niet zo een goed idee te zijn. Ofwel was de straat afgesloten of was ze opgebroken of stond er een vrachtwagen in de weg... een echt succes was dat niet echt. We zouden het dan wel opzoeken via internet dachten we toen naief weg ....
Zoals gepland namen we de weg naar Vinales en zoals gebruikelijk zo kort mogelijk langs de kust... uiteindelijk belanden we op de snelweg wat achteraf een geluk zou blijken want de toestand van de wegen is niet echt denderend te noemen.
Op de autosnelweg met 2maal 3 rijbanen kregen we een zeer bevreemdende ervaring want we waren op een bepaald moment helemaal alleen op de weg. Een goede kilometer voor en achter ons was er helemaal niets te zien en af en toe kwam je op de pechstrook een fietser, een voetganger, een paardenkar tegen.
Bij een stop aan een drankgelegenheid aan de snelweg komen we in gesprek met een paar jonge gasten wiens moeder een casa particular heeft en na een telefoontje voor de volgende 2 nachten ook nog ruimte heeft.
Ze zal ons opwachten aan het tankstation in de hoofdstraat van Vinales met een bloem in haar handen en ze heet Estrelle. En inderdaad we vinden aan het tankstation een kleine dame met een verwelkte bloem, want het half uur dat we er zouden over doen bleel omwille van de omweg die we namen toch wel meer dan 1 uur te zijn. Met haar minifietsje ging ze ons voor naar haar huisje dat niet onmiddellijk het mooiste uit de buurt was maar ja ...