Dag 16, van Roompot naar Hellevoetsluis

Nederland, Hellevoetsluis

Vanmorgen ben ik heel vroeg vertrokken (05:45), zodat ik voor een groot deel van de trip stroom mee had.

Toen ik de haven uitvoer richting de Roompotsluis, kon ik genieten van een prachtige opkomende zon.

Ik kon de sluis zo invaren en het schutten ging snel. Na de Roompotsluis op zeil door de Geul van Banjaard richting het noordwesten. Er stond heel weinig wind, maar genoeg om 2 knopen te lopen en dat was voor mij voldoende: ik wilde makreel vangen.

Mooi een lange lijn achter de boot met een parafaan en een pater noster eraan en afwachten.

Na twee uur zeilen en nog niet eens halverwege de Geul van Banjaard was de wind volledig weg en heb ik de motor maar gestart. Ik heb heel langzaam gevaren, want ik wilde toch echt die makreel vangen....

Uiteindelijk de lijn maar zonder succes binnengehaald en wat steviger door gaan varen.

Onderweg heb ik hele groepen bruinvissen gezien (zeker 10 groepen). Niet zo dichtbij als op de Oosterschelde, maar het blijft geweldig om die beestjes te zien. Verder heb ik nog regelmatig zeehonden gezien en eentje besloot om heel verheugd heel hard naar de boot toe te zwemmen, een prachtig gezicht.

Toen ik uiteindelijk rond 15:30 bij de Goerreese sluis aankwam was dat ook nog een hele happening. Het gebeurt weleens dat ze in de sluis spuien, vandaag dus ook. Het gevolg daarvan is dat er een stroom staat in de sluis, terwijl de deuren dicht zijn. Als ik dan alleen vaar, ben ik vaak te laat om een lijn bij de middenbolder te belegen en dan lig je ineens achterstevoren in de sluis.....

Ik maak me daar niet zo'n zorgen om, desnoods vaar ik achteruit de sluis uit, maar dat is nooit nodig. Als de sluis gaat schutten, dan is de stroom ineens de andere kant op en draai ik vanzelf weer de goede richting uit. Ik kon dus gewoon vooruit de sluis uit. Het hele gebeuren zorgde wel voor verbaasde gezichten op een andere boot, gevolgd door een hoop ongevraagde adviezen. De verbazing werd nog groter toen ik kalm mn schouders ophaalde en geen van de adviezen opvolgde. Toen de boot daarna vanzelf goed kwam te liggen keken de mensen op de andere boot helemaal verbaasd. Ik had slechts een grote grijns.

Op het Haringvliet was er veel blauwalg. In Hellevoetsluis netjes aangelegd en 's avonds de boot van Robert en Noor bewonderd: wat een mooi schip!

Ik heb een heerlijke vakantie gehad! De eerste week met Lien samen was heerlijk. De tweede week in m'n eentje was ook echt fijn. Wat geniet ik toch altijd van die heerlijke boot, het water en Nederland.