De derde dag

Japan, Shibuya-ku

Gisteren (zondag) hebben we onze jetlag weggeslapen:15 uur lang! We werden pas om 12.30 uur wakker. Snel brood geroosterd, koffie en op weg. Shibuya verkend, op het drukste kruispunt ter wereld gelopen, overal schreeuwende reclame, megastores van Zara, Forever 21, Bershka, H&M, vijf verdiepingen hoog, New York is er niets bij. Een bustour gemaakt langs de belangrijkste gebouwen (keizerlijk paleis), bijna een uur en nog maar in één gebied. Heel Tokyo is niet te doen op 1 dag. S avonds naar Akibara, de games- en techwijk. Net kermis daar: overal lichtreclames, herrie, drukte, muziek. Megastores van Sega. Je komt ogen tekort.
Verder nog Japans gegeten. Een soort spaghetti met stokjes! Ging prima.
Wat opvalt in het straatbeeld: alleen maar Japanners, nauwelijks westerlingen of gekleurde mensen. In de metro kwam een oudere man naar Peter toe om te vragen waar we vandaan kwamen: het was voor het eerst in zijn leven dat hij 'live' een Europeaan zag. Waar we vandaan kwamen? Amsterdam? Nee, zei Peter: Eindhoven. Philips. Oh dat wist die meneer wel: shaving!!
Deze man sprak een beetje Engels, de meesten niet. Ook jonge mensen niet. Terwijl er zoveel reclame is van Amerikaanse winkels, alle modellen op de reclameborden zijn trouwens Amerikaans, geen Aziatische mensen. Typisch.
Ook bijna nergens te vinden: prullenbakken. De straten zijn extreem schoon. Kennelijk houdt iedereen zijn rotzooi bij om thuis netjes te scheiden. Alles lijkt hier welvarend, schoon, geen zwervers, geen dieren, zelfs geen aangelijnde honden.
Wel hele aardige vriendelijke mensen. Een winkeljuffrouw liep met ons een pasr straten mee om het treinkantoor te wijzen, ondertussen vriendelijk kachend en knikkend, want ze sprak geen eoord Engels. Maar superlief!
Kortom,nee vermaken ons wel!!!

Wauw! Dat moet inderdaad een aparte ervaring zijn om in zo'n grote stad zo'n beetje als enige westerling rond te lopen. Krijg je denk ik echt het idee alsof je op een vreemde planeet bent, zeker na zo'n lange reis. Apart om in zo'n modern land te horen dat mensen nog nooit een echte westerling gezien hebben, maar dat reclames wel weer heel westers zijn. Veel tegenstellingen. Leuke foto's!

Henry 2015-07-13 08:55:14

シェービング! (shaving) hahahaha lache! dat is weer eens wat anders als als nederlander voor levende wiettransporteurs aangezien te worden.