Dag 9

Frankrijk, Les Vans

Dag 9 - 130 km
Eerst nog even terug naar gister avond. Le Puy was dus een pelgrims stad en ik ben ook maar eens rond gaan kijken. Het maakte een hele diepe indruk op me. Eerst naar boven gelopen naar de kathedraal ( kan iemand eens opzoeken hoeveel traptredes dat zijn, ik kan me niet voorstellen dat ouderen daar zomaar naar boven gaan, of mijn beentjes waren gewoon moe?). Diep onder de indruk heb ik daar twee kaarsjes aangestoken. Terwijl ik daar normaal toch niet zoveel last van heb.... Buiten gekomen kijk je in de verte op een andere kerk heel hoog op een rots. Daar naar toe klimmen konden mijn beentjes niet meer af.
Toen dat terrasje, ik raak aan de praat met een Nederlander die te voet onderweg is naar Santiago. Was ongeveer op de helft en was al bijna 9 weken onderweg (en dan verklaren jullie mij voor gek?). Hij hield van de rust. Ik durfde niet te vragen of hij een vrouw had.....
Het hotel was prima. Niet eens het duurste en deze keer geen spinrag in de hoeken van het plafond!
Toen de tocht van vandaag. Op een gegeven moment volgde de route een voormalige spoorbaan, nu gravelpad. Kom je bij een tunnel, je kunt niet links of rechts dus daar moet je doorheen.... Ik al eens een 50 meter ingereden maar pikdonker. Dus terug. Zit er bij de ingang een simpele lichtschakelaar, ingedrukt en voila, de lampen in de tunnel, zo om de 50 meter sprongen aan. Toch niet helemaal gerust erop, dus uit het noodpakket de zaklamp erbij gepakt en rijden maar. Wat een vreemd idee. De tunnel liep ook niet recht, dus op het laatst pas zag he licht aan het einde van de tunnel... Deze was 1,5 km lang. Zo heb ik er nig 4 meer gehad, wel korter. Lees ik later dat van okt tot april je niet in deze tunnels mag komen omdat er vleermuizen in hun winterslaap zitten. Ben ik blij dat ze er nu niet zaten!
Vervolgens op het hoogste punt van de route geweest, 1250 meter.
Na Bastide draaide de route de D151 op richting Ste amarguerite. Heel klein weggetje. Als je hier een keer in de buurt bent moet je dat zeker een keer rijden. Zou het alleen niet doen met caravan of camper, dat gaat je niet lukken. Maar wat een prachtig stuk. Zo'n 40 km langzaam dalen naar Le Vans alsof je in een ansichtkaart fietst waarop staat "Tot ziens in de Ardeche". Ik heb bijna 40 km de beentjes niet bewogen. Die waren dan ook aardig stijf toen ik het laatste stukje wel echt moest trappen
Met dank aan de route van Paul Benjaminse. Deze wegen en paden zou ik op eigen houtje nooit gevonden hebben. En dat maakt het toch wel een super tocht. Ik merkte vandaag dat ik al een dag of 5 mijn mp3 speler niet eens opgehad heb!

Ik kom langzaam zuiderlijk, te zien aan de begroeiing, en te horen aan de honderden krekels! En zo te zien heb ik morgen ook weer factor 50 nodig.
Ik heb nu 1275 km gefietst (dit blog telt alleen de rechte lijn) en het gaat nog steeds prima! Ik krijg wel een handigheidje om de eindplaats per dag uit te kiezen op de terrasjes dus.....proost en tot morgen!

Woensdag in Spanje haha Hij gaat lekker . Respect

Rini Jansen 2016-07-25 17:30:02

Mooi om te lezen hoe je geniet van alles! Respect...1275 km...pffffff knap hoor!

Marja 2016-07-25 17:44:25

Nu dit is toch wel een pilsje waard wat een avontuur weer vandaag. Ons Pa vind het geweldig zegt ook ik zal blij zijn als ik Ger zie!!! Die kijkt al uit naar jou verhalen.๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜ƒ Groetjes van ons drietjes xxx

Petra 2016-07-25 18:09:45

De website van de kathedraal zegt het volgende over toegankelijkheid: 'ROLSTOELEN EN KINDERWAGENS: 137 treden grote trap is moeilijkโ€ฆ Het beste is dus rechtsaf te gaan voor de hoofdtrap, rue Sรฉguret, daarna linksaf, rue Cardinal de polignac, tot aan rue St. Georges (kleine parkeerplaats), waar u de kathedraal in kan via achteringang.' Of had je die info liever niet gehad, over de beter te bereiken achteringang? ;-) Fijn dat het zo voorspoedig gaat! Hier beginnen de voorbereidingen ook serieuze vormen aan te nemen, net koffer uit de berging gehaald. Proost, op de volgende kilometers!

Angela 2016-07-25 18:14:43

Je bent echt al ruim over de helft.......je ben al ruim voor ons in Spanje...had ik ook mijn caravan sleuteltje maar meegegeven(grapje) vanavond oefenen voor de playback...dus proost.gr

Betty 2016-07-25 19:03:30

Je zit erg goed op schema Gert ! Dat geeft je ook een beetje meet tijd om wat te zien ! Geniet er maar lekker van , van deze tocht krijg je geen spijt !! Het geeft je mooie herinneringen ! Proost voor vanavond , je hebt het weer verdiend ! Groet uit Uje .

Tante Jeanne 2016-07-25 19:20:33

Wat een verhalen, kijk er iedere avond ernaar uit om je verhaal te lezen. Ik denk zeker of er moet iets raars gebeuren wat niet te hopen is, dat jij idd eerder in Spanje bent dan wij, maar we zullen zien. Succes voor de komende kilometers.

Marie-Therese 2016-07-25 19:22:13

Super om al je verslagen te lezen. en wat gaat het goed. De laatste loodjes nog en dan gezellig samen vakantie vieren. Nog veel succes verder Hannie en ik hebben net weer de nodige km gelopen ook fijn

rianne 2016-07-25 19:43:55

Wat een mooi verhaal. Deze tocht zal zeker in je geheugen blijven. Het is een vereiking van je leven. Je zult nog wel eens meer van die tochten opzoeken. Zeer knap gedaan. Wij zijn weer benieuwd naar morgen.

Pa en ma 2016-07-25 19:48:41

Dat gaat goedkomen met jou. Kerken en kathedralen bezoeken en kaarsjes opsteken. Niet minder dan 268 traptreden, terwijl traplopen heel erg slechts is voor wielrenbeentjes.................... "La chapelle dรฉdiรฉe ร  saint Michel est accessible par un escalier de 268 marches". En nu op naar Spanje, daar staan ook nog wel een paar kathedralen, kerken en kapelletjes. Pak de lift, ga zeker niet traplopen......... Geniet onderweg, je bent zo in Spanje. Sportieve groet uit Gerwen, cees

Cees, overbuurman 2016-07-25 19:53:58

Goed bezig Herman! ๐Ÿ˜‰ niks voor mij om te doen, maar zo te lezen een prachtige ervaring die ze jou niet meer afpakken ๐Ÿ˜†. Tot volgende week ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘‹๐Ÿ‘‹๐Ÿ‘‹

Frank 2016-07-25 19:57:50

Geweldig al die mooie uitzichten!... En wat maak je super leuke dingen mee!.. Haak onze caravan maar achter oe fietske, da kan vraag maar aan jullie Han!...๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„ Morgen weer suc6!...๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Anita Jansen 2016-07-25 20:00:33

Ik lees het wel, Gert gaat nooit meer over de route soleil. Als ik je verslagen lees zie ik ons alweer met het campertje door Frankrijk touren. En dan kom jij met de fiets op nog veel mooiere plekken. Nog veel fietsplezier.

Carlo 2016-07-25 21:05:18

Geweldig om je verslag te lezen wat genieten jammer dat we niet mee kunnen kijken,alleen die tunnels sla ik over. Supper verslag je hebt je roeping gemist๐Ÿ˜‰sucses .

Annemarie 2016-07-25 22:30:07

Wat heb je al veel gezien en de nodige kilometers gemaakt. Geweldig hoe je de omgeving nu kunt zien. Geniet ze nog. Kei mooi om je verhalen te lezen.

Petrie 2016-07-25 22:31:04

Dag Gert, leuk om al je verhalen te lezen. Herinneringen komen weer boven! Wij hebben er ook nog steeds mooie herinneringen aan. Het meest frustrerende is de grensovergang Frankrijk/Spanje. Het lijkt echt nergens op, haha. Tijdens die laatste klim kijk je mooi uit over de Middellandse zee als het niet te troebel is door de warmte. Probeer het museum van Dali nog even te bezoeken in Figueres. De een vind het mooi de andere weer wat minder. Wij vonden het geweldig. Bon voyage en hasta lavista! Groet uit Nuenen.

Frans van Dommelen 2016-07-25 23:18:55

Wat een schitterend verslag weer. Ben diep onder de indruk dat je zoveel mee maakt. ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š het lezen is aal genieten๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿป๐ŸŽฝ

Mieke 2016-07-27 19:21:40

Wat een supertocht Gert... De herinneringen hieraan zijn grote rijkdommen!! Veel afzien waarschijnlijk maar een ervaring voor het leven!! Succes bij de vervolging van je fantastische reis

mieke 2016-07-27 21:02:36

Mooie verslagen Gert wist niet dat je zo een schrijftalent hebt .het gaat je allemaal goed af veel succes en we blijven je volgen