WANDEL EN FIETSDAG 5 EN 6 SEPTEMBER STICHTING MONT VENTOUX

Frankrijk, Montbrun-les-Bains

Na onze aankomst op de Mont Ventoux hebben we op woensdag toch nog even de spieren los gefietst bij de Gorges d’ Aulan voor een ritje van 45km.
Daarna uitrusten, fi
tsen nakijken en lekker uit eten geweest.
Donderdagmorgen vroeg uit de veren voor het vertrek met onze bus naar Sault voor het uitzwaaimoment van onze wandelaars van team Passie.
Circa 350 wandelaars, zowel Nederlanders als Fransen, gingen de berg (26km) bedwingen voor de Stichting Mont Ventoux en onze goede doelen.
Na de toespraken en de 1 minuut stilte trok de lange stoet in eerste instantie via een steile afdaling naar het beginpunt van de klim tot een hoogte van 1912m.
Vanaf het plein in Sault zagen wij, nu als toeschouwers, een lang lint van wandelaars.
Naar mate de kilometers vorderden werd het lint steeds uitgerekter.
Wij met de Bikkel-bus moedigden de wandelaars op diverse plekken op de route enthousiast aan.
Zo ook, moedigden wij de vrouw uit Roermond aan, die ons op onze klim van afgelopen maandag vanuit Malaucene zo hartstochtelijk naar boven heeft begeleid.
Het weer was die dag onvoorspelbaar. Bij vertrek was het weer nog redelijk, maar de wind werd al snel een spelbreker.
Een uitloper van de mistral deed de naam van de berg “eer” aan. Harde wind en mist op de top zorgden voor extreme omstandigheden.
Wij kregen nog meer bewondering voor hun geweldige prestaties.
Alle teamleden van Passie en andere betrokkenen kwamen uiteindelijk verkleumd, maar voldaan, na deze heroïsche klim over de finish.
Met een diepe buiging en respect hebben we ze verwelkomd.
Na het in ontvangst nemen van de medaille van KWF, snel warme kleren aan en zo spoedig mogelijk met het busje deze plek “des onheils” verlaten.
Halverwege de afdaling bracht de zon weer welkome warmte.
Zo gaat dat op de mythische berg met zijn wisselende weersomstandigheden. Je moet er zijn geweest om het te ervaren.

Vrijdagmorgen, de dag voor de fietsers om naar de top van de Mont Ventoux te gaan. Ook nu weer vroeg uit de veren.
Wij wilden eerst onze spieren losmaken door naar het vertrekpunt in Sault te fietsen (12km) Dit was een klim van ca 6km, maar voor getrainde bikkels was dat “appeltje eitje”. Zodoende waren we veel te vroeg gearriveerd en konden we ons opwarmen met een stevige kop koffie, daar het ‘s morgens nog behoorlijk koud was (ca 5 graden).
Het vertrek was om 9.30 uur gepland, maar door de diverse toespraken, gevolgd door 1 minuut (serene) stilte met de helmen af, vertrok de eerste groep pas om 9.45 uur. Het was overigens nog zeer de vraag of de fietsers wel naar de top mochten/konden gaan, daar er boven op de top sprake was van zeer harde (mistral) wind.
De organisatie heeft na lange tijd besloten om de rit boven op de top te laten eindigen. Dit tot grote opluchting van de mees
te renners.
Tot aan de stop in Chalet Reynard hebben in volgorde, Gerrit, Philip en Jaap ieder met de fiets van Frans ca 6km gefietst, waarna Kees de laatste 6 zware kilometers voor zijn rekening nam.
Dit was voor een ieder van ons een zeer emotioneel gebeuren. Om nu, de fiets van Frans, die zelf een paar keer met ons mee naar de top was geweest, naar boven te brengen.
Een heel mooi en bijzondere gebeurtenis.
Hiermede sloten wij onze Monstertocht, die in het teken van Frans stond, op een waardige wijze af.
Boven op de top was er sprake van bijzonder emotionele momenten.
Zo werd Gerrit verrast met de komst van zijn buurman, die zijn vrouw enkele jaren geleden aan kanker had verloren.
Zij was ook deelneemster geweest van de Stichting Mont Ventoux.
Op de top arriveerden mensen met diverse handicappen. Zo zagen wij een man die met slechts 1 been en 1 arm op de racefiets, alsmede een rolstoeler boven komen. Ook kwamen wij diep onder de indruk van een deelnemer voor de Stichting, die aan kanker leed en geheel was uitbehandeld.. Deze man kwam geheel uitgeput over de eindstreep.
Ook de andere leden die voor team Passie fietsten wisten de met name 6 zware, laatste kilometers te voltooien, waarmede ook zij hun missie voor het goede doel hebben volbracht. In tegenstelling tot het weer tijdens de wandeldag hadden de fietsers wel een zonnetje, maar ook met een koude wind in met name de afdaling.
De wind was zo heftig dat er zelfs in de afdaling soms nog bij getrapt moest worden.
’s Avonds hebben wij met een grote groep in de Pizzeria gegeten. Het geslaagde evenement werd afgesloten met een groots feest.
De eerste groep is op zaterdag alweer afgereisd naar Nederland en op zondag zullen de overige deelnemers huiswaarts keren.
Hiermede is er een eind gekomen aan een 3 weken durende reis en ook aan onze reisverslagen.

Wij willen alle volgers en mensen die zo enthousiast een reactie op onze verslagen hebben gegeven heel hartelijk bedanken, namens ons team Bikkels Monstertocht Lelystad Mont Ventoux.

Het was voor mij een erg indrukwekkende ervaring om dit mee te maken. Veel, heel veel “brok-in-mijn-keel-momenten”. Het besef dat het in het leven gaat om te genieten van al het dierbare om je heen is nu wel bij me doorgedrongen. De tijd is ons aller vijand. De sfeer, de emoties, de trots, het gemis van dierbaren......je maakt het allemaal mee. Dat KFC Lelystad Bikkel Gerrit (en ook de rest van de bikkels) heeft kunnen sponsoren heeft deze beleving nog mooier gemaakt. Het heeft Klasien van Olst best wat moeite gekost om mij te overtuigen om mee te gaan, als bestuurslid van het Inloophuis Passie, naar de Mont Ventoux; ik voel me vereerd dat ik zo’n speciale gebeurtenis als “buitenstaander” heb mogen meemaken. Ook de met gierende lachsalvo’s overladen autoritten met Angelie Bavelaar Morssink en de mooie gesprekken blijven onuitwisbare herinneringen. Voor velen is de “cirkel” nu rond. Voor vele anderen is die “cirkel” nu nog een stip op de horizon. Levend in een emotionele achtbaan waarin hoop en vrees onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Respect, heel veel respect voor onze Lelystadse bikkels en voor al die anderen die de afgelopen dagen de Mont Ventoux zijn beklommen en het gevecht gewonnen hebben ter nagedachtenis, uit liefde en respect van één of meerderen van hun dierbaren die er gewoon niet meer zijn. 💫🌹

Johan Tijink 2019-09-07 14:57:04

Lieve medestrijders begeleiders familie en kennissen Onvergetelijke week wat ik met jullie beleefd heb maar vooral wat die bikkels gedurende 15 dagen geflikt hebben en goed en zinvol ondersteund door Linda en Klaas voor de logistiek allemaal fantastische mensen. Ook zijn er nog een paar bikkels ( Paul AartJan en Jamie) naar boven geweest waarbij nog even wil vermelden dat onze Paul een ongelooflijke prestatie heeft neergezet op zondag jl. Hij heeft op een dag drie beklimmingen naar de top gedaan en loopt nu nog gewoon rond waanzinnige prestatie Paul en dan op vrijdag nogmaals deelgenomen aan de klom vanuit Sault fantastisch. Iedereen moet beseffen dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden dus doneren lieve mensen. Ad

Ad Kragtwijk 2019-09-07 15:38:59

Respect, saamhorigheid, optimisme, veerkracht, liefde, teamspirit. Kortom: bikkels!

Hans Gootjes 2019-09-07 15:50:00

Een gedenkwaardige tocht waar nog heel vaak over gesproken gaat worden. Bedankt voor de verslagen zodat we jullie konden volgen. Respect voor jullie Bikkels. Groet Hans en Nel.

Hans en Nel 2019-09-07 16:05:27

Wat een week was dit voor de bikkels maar ook voor ons vrouwen. En geweldig iedereen boven gekomen zowel lopers als fietsers. Ook een emotionele week. Iedereen bedankt en kom goed thuis. Liefs mij. ❤️💋🦋

Truus Schaak 2019-09-07 16:07:39

Jullie hebben het allemaal volbracht. Een geweldige prestatie. Top.

Marchien 2019-09-07 16:20:04

Wat een prestatie👍Bedankt voor de mooie verslagen . Ik heb er van genoten

Mieke Mantje 2019-09-07 17:58:12

Wat heb ik een bewondering voor alle mensen die de Mont Ventoux bedwongen hebben,het zijn allemaal bikkels.Maar onze Lelystadse bikkels hebben de 1450 km ernaar toe ook nog eens gefietst,mannen wat een superprestatie en heel erg fijn dat ik dat via verslagen helemaal heb kunnen volgen,allemaal bedankt daarvoor.Bikkels allemaal een lieve groet.

Rita Bordewijk 2019-09-07 18:01:59

WoW, wat een enorme prestatie, en wat een geweldige ontlading, heb alle dagen intensief jullie vorderingen gevolgd, was elke dag blij en trots, ook op Klaas en Linda, die jullie vier zo goed en liefdevol verzorgden, maar wat een apotheose, de laatste twee dagen, ongelofelijk, jullie prestatie, de wandelaars, de fietsers, de hardlopers,gewoon ongelofelijk, het was vaak lezen met tranen,,ook ik ben Inge verloren aan kanker, maar vanaf nu ga ik nog meer elke maand sparen voor volgend jaar,als jullie weer wat gaan doen steun ik zeker, hoop dat jullie vrienden mag noemen,,,ontzettend bedankt voor jullie liefdevolle inspanningen en overwinning. ,!!!! Bedankt!!

Wim Kuijpers 2019-09-07 18:32:35

Wat een geweldige prestatie van iedereen. Mooi om alle verslagen te kunnen lezen en er op die manier een beetje bij te zijn. Goede terugreis!

Imelda Plemper 2019-09-07 18:57:35

Fietsers en wandelaars, jullie zijn allemaal geweldige bikkels! Gefeliciteerd met jullie superprestaties. Met veel bewondering de verslagen gelezen en meegeleefd met de door jullie verrichte inspanningen. Bewondering ook voor de verzorgers, zonder hen zou het nog veel zwaarder zijn geweest. Elkaar steunen en inspireren, daar gaat het om en dat hebben jullie maar weer eens bewezen! Een goede terugreis voor iedereen!

Elske van Goïnga 2019-09-07 19:33:03

Geweldige prestaties en mooie verslagen. Ik heb er van genoten.

Greet Schaak 2019-09-07 20:01:16

Wauwww wat hebben wij genoten van deze reisverhalen,wat een prestatie hebben jullie geleverd,in een woord Bikkels

Andries en wil 2019-09-07 20:47:51

Niets anders dan respect voor al deze mensen👍👍👍👍👍💕💖

Elly 2019-09-07 21:27:03

Wat een topprestatie!! Genoten van jullie boeiende verslag.

Yolanda Hamersma 2019-09-07 22:43:37

Genoten van jullie verslagen. Fantastisch gedaan met z'n allen💪💪 Goede en veilige terugreis

Jurjen 2019-09-07 23:26:48

Met tranen over mijn wangen lees ik deze verslagen weet. Wat heb ik/ wij diep respect voor jullie. Wat heeft iedereen een top prestatie geleverd. De emotie die jullie daar hadden was / is zo voelbaar bij mij/ons. Wat ook geweldig hoe Frans mee is gegaan. Kippenvel hoor. ❤ Bikkels zo trots op jullie geen woorden eigenlijk. Maar trots op iedereen, diepe buiging. Wij hebben in een paar mnd 4 dierbare verloren aan kanker 😥 Zelf ook nog vechtend. Dus zo meegeleefd in en met veel emoties. Voor iedereen dikke knuffels die mee hebben gedaan, begeleiding, een ieder die er was. Wij in gedachten. Love you all❤❤❤❤❤ Henny en Kees

Henny Nieuwhof 2019-09-08 08:46:27

Mooi einde van een lange emotionele tocht....we hebben hier met jullie meegeleefd! Goed gedaan mannen ! Bikkels for live 💪

Wiebe 2019-09-08 09:24:34

Een diepe buiging voor jullie allemaal. Geweldig gedaan

Peter Smorenburg 2019-09-08 09:29:22

Genoten van jullie verslagen. Respect voor iedereen die gefietst en wandelend de berg zijn op gegaan.

Jacob en Wimke 2019-09-08 11:14:02

Jullie reisverslagen waren met een lach en een traan. Meer kippenvel momenten. CHAPEAU voor iedereen!!! Dikke knuf ❌❌❌

Nancy 2019-09-08 11:21:08

Veel respect voor allemaal . Geweldig gedaan ook de verslagen /foto's het was TOP!👍

Harm en Etty 2019-09-08 11:40:04

Mannen, bikkels of ...... zoals ik jullie noemde ;-) Het was een eer om jullie te begeleiden van Malaucène naar de Top. José en Nol

Nol Geurts "de man van de vrouw uit Roermond" 2019-09-08 12:50:19

Drie geleden ben ik berg op gefietst toen was het 33 graden en weinig wind, dat was zeker op de kale rots een zware beklimming, het jaar daarop was ik vrijwilliger, en konden op donderdag de wandelaars niet naar boven zij moesten stoppen op de parkeer plaats voor de kale rots, voor vele een afknapper, maar de volgende dag toen het weer beter was, vanaf de zelfde plek verder. Oud berg bedwingers hebben met jullie mee geleefd en wij vroegen ons af lukt dat wel met die wind, toen de eerste foto,s kwamen dachten ha gelukkig. Maar met dit mooi beschreven verhaal was ik weer helemaal bij. Geweldig dat het weer gelukt is kanjers

Jan Leuwener 2019-09-08 13:17:40

Hartelijk dank BIKKELS om ons mee te nemen op jullie mooie en emotionele tocht! Heb genoten van de verslagen iedere dag weer. Wat hebben jullie en ook de wandelaars het fantastisch gedaan. Diep respect en diepe buiging voor jullie allemaal!!!

Astrid 2019-09-08 13:40:13

Zo ontzettend mooi en emotioneel bedankt voor jullie verslagen het was geweldig om mee te kunnen lezen/leven.... chapeau mannen!!

Gina 2019-09-08 21:58:04

Wat een onderneming en wat een prestatie! TOP-werk!