14e etappe: zaterdag 31 augustus van Serres naar Plaisians -(82km)

Frankrijk, Plaisians

Voor de laatste keer konden 2 bikkels nog eens lepeltje-aan lepeltje slapen in onze Glampin-tent.
De overige bikkels mochten boven in het stapelbed of in de tent op een luchtbed slapen.
Klaas en Linda hadden bruidssuite in de tent….
Na de vermoeiende etappe van gisteren was het om 22.30 uur al oogjes toe en snaveltjes dicht.
Het was zo stil op de zo goed als verlaten camping dat we alleen de geluiden van een waakzame prairiehond in de verte hoorden. De camping was een typische Franse camping uit de jaren 70 met een toilet met “gaten” in de grond en originele trekdouches.
Maar gelukkig had de eigenaar wel redelijk nieuwe voorzieningen voor invaliden gemaakt, die dankbaar door de bikkels werden gebruikt.
En toiletten voor de nachtelijke bikkels waren rondom aanwezig…..
Om 7.15 uur op en proberen een beetje orde in de chaos te krijgen. Maar Klaas en Linda hadden hier al zoveel ervaring mee, dat het ontbijt binnen 10 minuten al op het “terras ” gereed stond.
Na een korte briefing waarin Kees nog even stil stond aan de lange klim die ons te wachten stond vertrokken we onder schitterende omstandigheden opgewekt aan onze voorlaatste rit.
Na 5 km begonnen we aan de klim die na 750 meter klimmen werd onderbroken doordat de navi een andere route aan wees .Dus omkeren en even het juiste spoor oppakken.
Was een opwarmertje voor de klim van 17 km.
De route voer in eerste instantie langs mooie uitgestrekte boomgaarden met mooie Goudrenetten (?)
De eerste kilometers kenmerkten zich door een langzaam oplopend landschap. Na 20 km reden we door een heel mooi klein dorpje in gekloofd aan alle kanten door hoge rotspartijen.
We besloten van de gelegenheid gebruik te maken om deze keer eens vroeg koffie te drinken, niet alvorens dat we besloten even de plaatselijke kerk uit 1599 in te gaan en een paar minuten stil te staan ter nagedachtenis aan Frans. Dit was een waardig bikkelmomentje!
Na de koffie hervatten we onze tocht door een werkelijk schitterend landschap, waar we intens van konden genieten daar het een heel licht oplopend gebied was. (3 a 4%)
We reden daar kilometers doorheen zonder gestoord te worden door verkeer.
Een ieder genoot hier zo intens van dat er minuten lang niet werd gecommuniceerd.
Wat een natuur en stilte. Maar na deze relatief makkelijke klim hervatte de route zich door een oplopend landschap. Alvorens aan de “hindernis” van 8 km te beginnen werd nog even het innerlijke van onze maag versterkt. We werden opgeschrikt door een passerend Bikkel- busje met Klaas en Linda die even koffie wilden drinken.
Helaas hadden wij daar geen tijd meer voor en spraken we af dat wij dit hetzij boven op de top hetzij in de eerste beste gelegenheid na de klim zouden doen……..De klim was warm en pittig.
Hoewel het langzaam een uniek mooie omgeving werd, kregen we door de zwaarte van de klim hier steeds minder aandacht voor.
Deze col de Perty liet om de paar honderd meter de werkelijke hoogte zien en deze liep op van 600 meter tot aan t eind van ruim 1302 meter.
De laatste kilometers onder de brandende zon kostten veel inspanning.
Hoe zalig was het geluk dat we boven kwamen en de wind om onze oren voelden. Boven stonden een 15-tal wielrenners net als wij ademloos te genieten van het prachtige uitzicht.
Heel in de verte ontwaakte de Mont Ventoux zich, maar die was met de fiets nog een heel eind weg. Na genoten te hebben van dit panorama werd het tijd om aan de afdaling te beginnen.
Dit was een steile en gevaarlijke afdaling gekenmerkt door een relatief slecht wegdek en zeer veel bochten. Nu deden onze handen meer pijn dan onze voeten door het constante remmen.
Tijdens de afdaling, zonder enige tegenligger, kwamen we helaas geen koffiepunt tegen, dus geen Klaas en Linda te zien. Uiteindelijk arriveerden we na 75 km in Buis de Baronnies waar we ons bij de eerste bar tegoed deden aan koffie/thee e/o een frisje.
Daar ontmoetten wij onze begeleiders die ons de weg wezen naar ons laatste onderkomen in een gehucht dat niet te vinden is voor een simpele fietser uit de polder.
De laatste 400m moesten we dan ook te voet afleggen om uiteindelijk in een vrijstaand huis met privé-zwembad te belanden.
Hier hebben wij de hele benedenverdieping met 3 grote kamers en eet/woonkamer ter beschikking. Het is in de middle of no-where . Maar hier mogen we dan ook 2 nachten verblijven daar we morgen een extra ingelaste rustdag hebben.

Maandag beginnen we aan onze laatste tocht de zwaarste van de 3 klimmen naar de top van de Mont Ventoux en wel vanuit Malaucene.
Hier hopen we onze echtgenotes na 2 weken weer te verwelkomen, Iets waar we zo langzamerhand wel naar uitkijken.

Wat een respect verdienen jullie. Geweldig. Geniet van de rustdagen!

Imelda Plemper 2019-08-31 22:40:13

Toppers!

Jacqueline 2019-08-31 22:59:13

Dik verdiend om eens even bij te komen hier. Geniet er van! De dames staan al te trappelen om het vliegtuig in te stappen en naar jullie toe te komen! Geniet van het weerzien!

Henk & Eline 2019-08-31 23:43:59

Nog effe...wat een mooie herinneringen bouwen jullie op! Om nooit te vergeten!

Anja 2019-08-31 23:54:21

Hartelijk dank voor dit geweldige verslag. Het is zo levendig beschreven dat ik het is alsof ik het zelf meemaak. Nog even doordouwen Veel sukses. Ik heb veel bewondering voor jullie allen. Groeten vanuit Lelystad

Paul Stoffels 2019-09-01 00:16:35

Heerlijk nog even een rustdag en dan echt de laatste loodjes. Heel veel succes BIKKELS.

Hans en Nel 2019-09-01 00:34:23

Wat een zware maar mooie tocht. De nagedachtenis in het kerkje aan Frans zal een bijzonder moment geweest zijn. De mooie natuur en jullie met elkaar daarvan genieten. Geniet van de rustdag en tot maandag op de Mont Ventoux.

Elly 2019-09-01 04:20:11

Bikkels, wat een geweldige tocht. Heerlijk genieten vandaag van de rustdag en heel veel succes voor de laatste tocht. Wat verdienen jullie veel respect zeg. Het is geweldig om dit met jullie mee te krijgen. Dank je wel.

Marja de Haan 2019-09-01 08:02:24

Mooi omschreven ! Alsof ik er zelf bij ben 👍👍 succes met het laatste stuk en de mooiste maar ook lastige klim vanuit Malaucene. Zet ‘m op!

Wiebe 2019-09-01 08:59:10

Geniet van jullie rustdag. Het is een genot om jullie belevenissen te lezen. Succes met de laatste kilometers. Het is al vaker gezegd: Jullie zijn zeer zeker enorme BIKKELS💪💪💪

Jurjen 2019-09-01 09:08:56

Lekker genieten van jullie extra rustdag vandaag :) fris en fruitig morgen die berg omhoog! Toppers

Mariska 2019-09-01 09:13:15

Geniet van jullie mooie rustdag en uitzicht ,

Rene Twisk 2019-09-01 09:32:32

Wat is het iedere keer leuk geschreven. Wat een geweldige denkwaardige reis zal dat zijn voor jullie. Nog even en dan de climax: de Mont Ventoux. Sterkte iets met laatste loodjes... maar eerst even lekker in t zwembad duiken en genieten!

Jeanny 2019-09-01 09:43:11

Wat zijn jullie een kanjers!

Corine 2019-09-01 09:50:49

Blijft echt leuk om jullie avonturen te lezen. Respect en geniet van jullie rustdag!

Rob. 2019-09-01 10:08:20

Het heeft diepe indruk op mij gemaakt dat jullie je dierbare vriend Frans hebben herdacht in een heel oud kerkje in dat mooie dorpje tussen hoge rotspartijen. Fijne dag toegewenst!

Ali Boerhout -Struik 2019-09-01 10:14:06

Geniet van de rustdag, en maandag veel succes.

Harm en Etty 2019-09-01 10:37:13

Het is elke dag weer fijn te lezen, dat het allemaal lukt en wat jullie voor moois onderweg tegenkomen geweldig Lekker genieten van de rustdag en zeker genieten als de dames er zijn.

Elly 2019-09-01 10:43:03

Wat een reis, wat een herinneringen voor altijd! De laatste dagen zullen niet alleen fysiek zwaar zijn... Heel veel succes.

Chris 2019-09-01 10:45:55

wat super fijn dat alles zo goed is gegaan...vrouwen komen eraan....pffff eindelijk hier geen rustdag...maar voor ons een hele rustweek:)!! Op naar de TOP! Wij vinden het TOP!

josé en Jan 2019-09-01 12:19:52

Wat zwaar !!! prachtige natuur!!!! En wat een schitterend kerkje om even Frans te herdenken ……. Geniet van deze welverdiende rustdag!!

Gina 2019-09-01 12:24:30

Ik vind jullie echte Bikkels!! Geniet lekker van jullie rustdag en morgen de zware laatste loodjes. Toppers!! 💪🌞

Annalies 2019-09-01 13:08:50

geniet van jullie rustdag en maandag veel succes met jullie laatste klim naar de top van de Mont Ventoux waar jullie vast een warm welkom wacht .

Johan en Janke 2019-09-01 14:13:59

Hoi Bikkels, super wat jullie allemaal gedaan hebben. Nu extra rust en dan de laatste klus aanpakken, het zal zeker lukken en ik wens jullie heel veel succes morgen! Petje af voor jullie hoor.

Dinie 2019-09-01 16:36:49

Geweldige sporters,geniet van jullie rustdag, morgen een tweeledige finish,, en de top en de hereniging met de vrouwen.. prachtig boek hebben jullie geschreven! Enorm trots, op jullie alle zes! Hoor.....

Wim kuijpers 2019-09-01 16:51:48

Wij genieten van de verslagen, respect voor jullie, want het is regelmatig flink afzien. Fijn dat jullie familie er straks bij is en wij wensen jullie maandag heel veel succes.

Wim en Rina Brouwer 2019-09-01 17:07:55

Heel veel succes met de laatste loodjes, jammer dat het zover is anders was ik erbij geweest om jullie te verwelkomen boven aan de monsterberg,

Annie 2019-09-01 17:50:51

Mooi geschreven weer Bikkels! En dan ook zo mooi, dat momentje in het oude kerkje, kippenvel hoor! Heel veel succes morgen met het laatste stuks! Ik noemde het al eerder, maar jullie zijn oprecht BIKKELS!!! Toi Toi Toi voor morgen!

Astrid 2019-09-01 19:15:12

Gisteren van geniet-; steile klim- naar waardig Fransmoment. Vandaag van rust-; lekker peddel- naar energie oplaadmoment. Morgen van maan-; knok door- naar FINISHmoment. Op naar de TOP, Bikkels,👫👭👬, ook voor Linda & Klaas.

Thea 2019-09-01 22:33:08

Wij genieten en treuren mee door de mooie omschrijvingen van het landschap en jullie belevenissen. Nu lekker genoten van de rustdag en helemaal klaar voor de klapper, sterkte en vooral ook plezier.