Treinen en fietsen naar duin en zee

Nederland, Bloemendaal

Met zoon en fietsen per trein naar Santpoort Noord vertrokken, waar we een stuk door de Kennemerduinen gingen fietsen, op weg naar het strand van Parnassia (Bloemendaal aan Zee). De route heb ik via knooppunten uitgezocht: http://www.fietsknoop.nl/fietsknoop/view/1583717/Santpoort--x20-N--x20----x20-Bloemendaal--x20-aan--x20-Zee

(de app is helaas verschrikkelijk traag en datavretend, maar je kunt de routes ook uitprinten en een fietsknooppunt-atlas is ook erg prettig om mee te nemen).

Het was uitstekend weer, rond 21 graden. Wel hoge bewolking, maar nog zonnig genoeg voor de factor 30 ;-)

De route kende amper een vlak stuk maar het was de moeite waard. Bos, duinen (veel duindoorn, doornappel, al dan niet drooggevallen duinmeertjes en zelfs een heel tam vosje dat we maar net konden ontwijken en op zijn gemak het pad oversjokte). Het was vrij druk, logisch met dit weer!

Bij Parnassia stalden we de fietsen en liepen het strand op. Het was net eb en ik had al op een getijdensite gezien dat het binnen twee uur vloed zou worden! (altijd gedacht dat daar zo'n 6 uur tussen zou zitten... Vandaag dus niet!).

Het was vanzelfsprekend redelijk druk, veel kinderen en honden (we zaten net over de grens van het hondvrije strand). Een gemoedelijke drukte, inclusief viskar!

Zoals ik al had verwacht kwam de vloed razendsnel op, heel boeiend om te zien!

We genoten ook van het uitzicht op IJmuiden, waar een booreiland werd binnengehaald en grote passagiersschepen gingen en kwamen (net drijvende flatgebouwen!).

Rond zes uur gingen we van het strand weg, een paar tinten bruiner. Via de N200 (knooppuntroute 18-19-20) reden we naar Haarlem. Het eerste stuk door de duinen, langs de Erebegraafplaats. De julistorm van vorige week heeft hier hard toegeslagen, overal lagen in stukken gezaagde bomen en takken en restanten afzetlint van de brandweer...

Met het laatste stukje op google maps bereikten we de Grote Markt in Haarlem, waar we wat hebben gegeten voor de de trein terug naar huis namen.

Note to self: op Amsterdam Centraal kun je alleen met de kleine lift op perron 1 en 2 komen en moet je nog een flink stuk lopen eer je bij perron 1 (sprinter Zandvoort/Uitgeest) bent. Plan de overstap dan ook ruim!
En in Haarlem vind je de liften helemaal rechts in het station.

heerlijk dagje en broodnodig om de rest van de wereld daarna weer te kunnen bevechten ((HUG))