Eviva España!

Spanje, amorebieta etxano

WANDELAARS: AMOREBIETA-ETXANO (1160KM)

De afgelopen twee weken werd er goed doorgewandeld. Alle blaren op de voeten zijn ondertussen genezen en we voelen ons elke dag een stuk fitter!

Het plaatsje waar we aangekomen zijn, heeft een naam die we maar niet uitgesproken krijgen en het is hier heel rustig. Maar het is duidelijk dat we in Baskenland zijn aangekomen. Overal zie je de Baskische vlaggen wapperen en er wordt hier een taaltje gesproken waar wij niets van begrijpen. Maar het groene bergachtige noorden van Spanje is prachtig en de zeebriezen geven hier op de warme dagen wat verkoeling.

We maakten een tussenstop net over de Spaanse grens in San Sebastian, ook wel gekend als het Knokke van Spanje. Je kijkt er inderdaad je ogen uit als je ziet hoeveel dure auto's langs je rijden in de stad en welke mooie boetiekjes er allemaal te vinden zijn. Maar het is hier prachtig, de stad ligt tussen de bergen en de zee en het uitzicht van op de heuvels doet je even stilstaan. Een terrasje op de zeedijk zat er nog niet in, maar het was zalig om even met onze blote voeten in de zee te lopen!

Proficiat aan alle wandelaars: Anita, Micheline, Ingrid, Nancy, Mario, Patrick, Jan, Lien, Nancy, Ronny

FIETSERS BOEZJEERN: OVIEDO (1464KM)

Met de fietsgroep kozen we ook voor de route door het groene noorden van Spanje. Het is er wat frisser dan in het binnenland maar het is ook een stuk bergachtiger. Sommige stukjes waren best pittig!

We zijn aangekomen in Oviedo, de hoofdstad van de provincie Asturië. Aan dit tempo zijn we volgende week op onze eindbestemming! Oviedo is een gezellige stad met veel leuke pleintjes. We horen van de Spanjaarden dat de terrassen hier binnenkort terug open gaan. Dan zullen we hier al niet meer zijn, maar in gedachten genieten we op een terrasje van een sangria en tapas! De Spanjaarden zijn overigens allemaal heel vriendelijk. Er zijn niet veel pelgrims onderweg dus we krijgen hier wel wat belangstelling!

Proficiat aan de fietsers: Linda, Anita, Micheline, Ingrid, Patrick, Nancy

FIETSERS COLLEGA'S DE KRING: SANTIAGO DE COMPOSTELA - MERIDA (2380)

Het tempo zat er bij de collega's de afgelopen weken stevig in en vorige week al kwamen we toe in Santiago de Compostela! Ons doel bereikt!
We zagen de kathedraal al van ver staan en het was best bijzonder om af te stappen op het grote plein aan de kathedraal. De lokale bevolking geeft aan dat het nu normaal heel druk is in de stad, maar nu kunnen we de pelgrims op één hand tellen. Sommige wandelaars hebben 3 maanden naar hier gewandeld en zagen op het grootste deel van hun tocht heel weinig mensen.

We besloten al snel dat we zouden verder te fietsen. Ondertussen heeft iedereen echte fietsersbenen gekregen en we hebben zin om op de fiets verder van natuur en cultuur te genieten. De wereld ontwaakt terug een beetje: mensen komen terug buiten, winkels gaan open, binnenkort mogen we al eens een terrasje doen. Dat nodigt uit om verder te gaan. We besluiten om richting Afrika verder te fietsen en stellen als eerste doel Marrakech. Jan droomt echter van het doorkruisen van het hele continent richting Zuid-Afrika, 13 000 km!

Vandaag zijn we aangekomen in het Spaanse Mérida. De stad zou gesticht zijn door keizer Augustus, net voor onze tijdsrekening, en overal in de stad zie je oude monumenten. Het oude amfitheater en oude tempels zijn indrukwekkend! We voelen we dat we richting het zuiden gaan want het wordt elke dag een beetje warmer! Maar we zijn al bijna terug aan de zee, we kijken al uit naar een verfrissende duik!

Deze week 30 km gewandeld

Helga 2020-05-29 17:34:18

Het zal ver gedaan zijn voor mij om te fietsen en te wandelen ik begin terug aan mijn keileuk vrijwilligerswerk