Een nieuwe uitdaging!

Rusland, Карачевское городское поселение

EEN NIEUWE UITDAGING!
Met de wandelaars en fietsers besloten om deze zomer gewoon verder te gaan! We wisten niet zo goed waar naartoe maar besloten er een symbolische tocht van te maken: bestemming Wuhan in China! Aangezien het coronavirus van daaruit helemaal tot bij ons kwam, moeten wij er ook in slagen die zelfde afstand af te leggen! Maar 11000 kilometer is een beetje ver dus we doen het op onze manier:
  • de wandelaars vertrekken in Eeklo, de kilometers die we al samen wandelden worden meegeteld. Dit wil zeggen dat onze tocht start in Seryy Kamen', op de grens tussen Wit-Rusland en Rusland!
  • de fietsers vertrekken in Wuhan en fietsen richting Europa. Ook hier worden de kilometers al meegerekend, wat wil zeggen dat we starten in Saihantaolai Sumu in de provincie Binnen-Mongolië in China.
  • we bewegen ons naar elkaar toe en hopen mekaar snel terug te zien!

WANDELAARS: KARATSJEV (RUSLAND) - 2444KM
Met de wandelaars zijn we begonnen aan onze tocht door Rusland. Daar keken we wel naar uit want dit is toch een land waar niet altijd zo positief over gesproken wordt in het nieuws en waar we eigenlijk toch niet zoveel van afweten. Maar onze ervaringen tot nu toe zijn heel positief! De mensen die we tegenkomen zijn heel vriendelijk en we krijgen veel vragen over waar we naartoe gaan. Communiceren wordt wel steeds moeilijker, zeker in de kleine dorpen spreekt bijna niemand een andere taal. Gelukkig kunnen we via onze smartphone al iets vertalen en met mekaar praten. Vandaag zijn we aangekomen in Karatsjev, een klein stadje in Oblast Brjansk. Een oblast is een soort provincie en deze heeft heel wat geschiedenis. De regio was al in de middeleeuwen bewoond en later een belangrijke handels- en industrieel centrum. In Karatsjev zelf valt er niet zoveel te beleven, maar onderweg kwamen we al heel mooie plaatsjes tegen!

Proficiat aan de wandelaars: Daisy, Anita, Kelly, Daniël, Ingrid, Annie, Johny, Nancy T, Mario, Johan S, Maarten, Melisa, Annick
FIETSERS BOEZJEERN: MAZONGSHAN (CHINA) - 2483KM
Met de fiets zijn we ondertussen onderweg in Mazongshan, een van de minst bevolkte regio's van China, grenzend aan Mongolië. De regio telt maar liefst 38 000 m², terwijl hier maar 1000 mensen wonen!Gelukkig waren we hier op voorzien en hadden we genoeg eten en drinken mee voor onderweg! We doen hier lange kilometers zonder ook maar iets of iemand tegen te komen, alsof we een lange tocht door de woestijn maken. En toch is er ook in deze regio heel wat geschiedenis terug te vinden. Hier zijn heel wat fossielen en zelfs skeletten van dino's teruggevonden! Goede wegen liggen in dit uitgestrekte gebied niet echt, dus dat is soms lastig fietsen. We kijken er naar uit om terug in de bewoonde wereld te komen en al het stof weg te spoelen!

Proficiat aan de fietsers: Linda, Daniel, Ingrid, Nadine, Nancy

FIETSERS COLLEGA'S DE KRING: TARKINT (MALI) -4929KM
Met de collega's fietsen we verder doorheen Mali. De regio waar we door fietsen is heel dor en stoffig. Niet overal wonen evenveel mensen en het oogt soms wat woestijnachtig. Je ziet dat er in deze regio veel gevochten is. Hier en daar zien we uitgebrande auto's aan de kant van de weg. Volgens de lokale bevolking zijn hier in maart nog 29 Malinese soldaten vermoord tijdens een actie tegen de rebellen. Alle verhalen over het geweld maken nogal indruk en het zorgt er voor dat we ons toch niet altijd even veilig voelen. We luisteren goed naar de lokale bevolking over welke wegen we beter wel of niet nemen, maar we hopen toch snel uit dit oorlogsgebied te kunnen vertrekken!