En we gaan door!

Spanje, ponferrada

WANDELAARS: PONFERRADA (1601KM)
De vermoeidheid in de benen begon wat toe te slaan, dus we besloten om toch maar de kortere weg door het binnenland te nemen. Het weer beloofde niet veel goeds, dus zo konden we toch de meeste regen van de bergen in het Noorden ontlopen.

We wandelen eerst richting Burgos, een vaste stopplaats voor pelgrims. De stad kent heel wat geschiedenis en heeft steeds op de route naar Compostela gelegen. De eerste brug van de stad zou in 1200 gebouwd zijn, speciaal om de pelgrims de rivier te kunnen laten oversteken en hun tocht verder te zetten. De kathedraal en oude stadspoort zijn een mooi bewijs van hoe deze stad belangrijk was in de regio. Ondertussen zijn we aangekomen in Ponferrada. In de buurt van deze stad was vroeger goud te vinden. Daar kwam veel volk op af en in de middeleeuwen werd een kasteel gebouwd dat prachtig bewaard gebleven is. De lokale bevolking zegt ons dat dit de laatste grote stop op weg naar Compostela is, het is nu niet ver meer! We kijken er al naar uit en vinden het best een beetje spannend dat we er nu echt bijna zijn!

Proficiat aan de wandelaars: Kelly, Daniël, Ingrid, Annie, Johny, Mario, Johan S, Melisa, Nancy, Ronny, Joke, Jan

FIETSERS BOEZJEERN: VILALBA (1666KM)
Van in Oviedo zetten we onze fietstocht verder. We besloten eerst nog een aantal kilometers langs de kust te fietsen alvorens richting Compostela te gaan. In het mooie badplaatsje Tapia de Casariego mochten we onze tent op het strand opzetten. Wakker worden met de golven op de achtergrond was echt bijzonder! Het plaatsje had mooie stranden en waar de kust heuvelachtig werd, kon je via de trappen naar het stadje.
Van aan de zee gingen we in een rechte lijn naar Compostela. Het enthousiasme om onze eindbestemming te bereiken is groot, dus het tempo zat er stevig in! We vonden het dan ook niet erg dat we nog even in de regen moesten rijden. Onze bestemming was net te ver, dus zijn we op 100km voor de eindstreep in Vilalba aangekomen. Hier in de regio zijn niet zoveel dorpen meer, dus we fietsen vaak lange tijd zonder veel huizen te zien. Ook in Vilalba valt weinig te beleven, de enige bezienswaardigheid is een ouder toren die nu omgevormd is tot een hotel. Maar dat valt jammer genoeg buiten ons budget… We genieten nog van de lekkere lokale keuken en doen energie op voor de laatste 100 kilometer. We kijken er naar uit!

Proficiat aan de fietsers: Linda, Daniel, Anita, Francis, Nadine

FIETSERS COLLEGA’S DE KRING: CASABLANCA (3124KM)

Met de collega’s van De Kring verlieten we Europa! In Gibraltar namen we de boot richting Marokko. Het was wat moeilijk om een plaatsje op de boot te bemachtigen omdat de grenzen naar Afrika nog niet helemaal open staan. Maar met een mooie fooi zijn we toch gemakkelijk aan de overkant geraakt. Het was dan ook heel rustig op de boot waardoor we konden genieten van het zicht op de kust van Spanje en Marokko.

In de kleinere dorpen onderweg is het soms wat moeilijker om ons verstaanbaar te maken, maar met google translate komen we al heel ver. We kijken al uit naar onze verdere tocht doorheen Afrika maar hopen dat het een milde zomer wordt. Momenteel maken we gebruik van de koele ochtenduren om onze tocht te starten. Daarna rusten we uit en verkennen we de omgeving.

Nu zijn we aangekomen in Casablanca! Wat een mooie stad is dit! Met zijn 3,3 miljoen inwoners is het even wennen aan de drukte, maar er zijn hier prachtige monumenten. De kleine winkels met alle kleuren en geuren nodigen uit om overal een kijkje te gaan nemen.