Omgeving Aberfeldy, Kinloch Rannoch, Blair Atholl en Queens View

Verenigd Koninkrijk, scotland

Dag 17;
Vandaag onze laatste dag in het Perthshire gebied. Op ons lijstje om te bezichtigen staat de "Queens View", beroemd door Queen Victoria, maar pas bekend geworden door Queen Isabella, de vrouw van Robert the Bruce. Omdat "Queens View" betrekkelijk dicht bij Aberfeldy ligt, hebben we een tochtje bedacht om zo de dag goed door te brengen met betrekkelijk weinig kilometers. We rijden Aberfeldy ten noorden uit over de "Tay Bridge" naar Weem om door te rijden over de B8019 naar "Tummel Bridge". Hier is ook een mooi vakantiepark met lodges gelegen, wellicht iets voor een volgende keer.
We zijn daarna doorgereden naar "Kinloch Rannoch", voor ons een niet onbekend plaatsje, omdat we onze allereerste Schotland vakantie hier hebben doorgebracht in het "Dunalastair Hotel", midden in het kleine plaatsje. Toch uit nieuwsgierigheid even een blik naar binnen geworpen, omdat het toen een karakteristiek maar keurig gedateerd hotel was. Onze mond viel open van verbazing, van alles niets meer. Een totaal gerenoveerd hotel, wat volgens zeggen afgelopen mei 2017 weer was heropend.
Wel chique, maar totaal anders dan destijds en de nostalgische sfeer die het destijds voor ons had, is volledig verdwenen.
Na bekomen te zijn, zijn we weer in de auto gestapt om langs de linkeroever, een smalle weg, rond "Loch Rannoch" te rijden. Bij de afslag naar "Rannoch Station", zijn we linksaf geslagen om daar naar het spoorweg station te gaan. Dit station is nog in gebruik en wordt voornamelijk door wandelaars gebruikt voor wandeling in de omgeving van "Rannoch Moor". De spoorlijn heeft verbindingen op de West Highland Line met Fort William en Glasgow. We zijn uiteindelijk dezelfde weg weer teruggereden om via de andere oever van "Loch Rannoch" over de B846 weer uit te komen in Kinloch Rannoch.
Hier dachten we de auto wat 'voeding' te kunnen geven, echter helaas geen benzinestation. Maar goed, voor nog zo'n kleine 50 kilometers in de tank te hebben, maakte we ons nog geen zorgen. De 'navi' dame gevraagd ons naar de dichtstbijzijnde benzinepomp te brengen, waar zij kordaat haar gegevens aangaf. Wij weer verder op pad, waarbij we, toch wel nadrukkelijk de benzinemeter, met al die stijgende en dalende wegen, angstvallig in de gaten bleven houden. Het leek wel of per kilometer er een liter uit mijn tank verdween, maar dat zal wel onze angst zijn geweest. We moesten richting Pitlochry, ergens zouden we dan een tankstation tegenkomen. Uiteindelijk kwamen we uit via de B847 op de A9. Gelukkig een paar kilometer verder op de A9, terwijl de meter aangaf dat ik nog voor 5 kilometer brandstof had, zagen we op een groot bord langs de A9 bij Pitagowan van alles op een bord staan. Visitor Centre, eten en drinken, winkels en .... autoservice, een zucht van verlichting ging kort door ons heen dat we dachten dat we het gehaald hadden. Nergens een tankstation te zien. De paniek sloeg toen pas echt toe, wat nu? In Blair Atholl bij het Visitor Centre gestopt, motor uitgezet om brandstof te besparen, en gevraagd naar een tankstation, want de meter stond intussen op 'nul'. Gelukkig voor ons was de benzinepomp nu 'echt' niet meer ver weg, nog een brug over, bocht door en eindelijk zagen we 300 meter verder "Gulf" staan. En wat we toen dachten, deed er niet meer toe, in het ergste geval dan maar een paar honderd meter moeten lopen. Gelukkig was onze auto ons zeer goed gezind en bracht ons langszij een 'unleaded' pomp, zonder verder tegenstribbelen. Alle twee slaakten we een zucht van verlichting. Achteraf kun je zeggen; wat stom, maar ja wie denkt nu 's morgens er aan wanneer de tank nog voldoende inhoud aangeeft, dat je nergens een tankstation tegenkomt. Maar van deze les hebben we geleerd. We zijn teruggereden naar het Visitor Centre om daar even iets kleins te eten, want dat was met alle spanning er niet van gekomen, en de dames te bedanken voor de goede raad voor de benzinepomp. Na wat foto's te hebben genomen, gaan we verder op de route naar "Queens View". Na Killicrankie slaan we rechtsaf de B8019 op om uiteindelijk bij "Queens View" de parkeerplaats op te draaien. Bij de parkeerautomaat voor twee pond in de meter te hebben gegooid, gingen we te voet naar het 'koninklijke' uitzicht. En inderdaad het is werkelijk een vorstelijk uitzicht over de vallei en "Loch Tummel". Ook 'vorstin' Petra vastgelegd op de foto, om daarna over de B8019 bij Tummel Bridge de B846 te nemen om naar Aberfeldy terug te keren. Onderweg nog even gestopt bij "Tomphubil Lime-Kiln" voor een schitterend uitzicht met mooie paarse heide. In Aberfeldy gestopt om bij pub "The Fountain" van ons laatste Schotse avondmaal te genieten. Terug in onze cottage alvast de voorbereidingen getroffen voor de dag van morgen, ons afscheid van Aberfeldy en Schotland.

Wat een belevenis , deze omgeving ken ik op mijn pintje, Zo mooi dat jullie genieten van deze omgeving.