Victoria Falls

Zambia, Livingstone

Op 2 april zijn we vanuit South Luangwa vertrokken naar Victoria Falls. We werden van onze lodge naar het kleine vliegveld Mfuwe gebracht. Dit was een klein half uurtje rijden. Vanaf Mfuwe wordt er alleen op Lusaka, de hoofdstad van Zambia, gevlogen. Wij hadden een vlucht naar Lusaka en daarna een overstap naar Livingstone. Livingstone ligt op 11 km van de Falls. We waren eigenlijk veel te vroeg dus moesten we de tijd doden met lezen, foto’s kijken en rondsnuffelen in het souvenir winkeltje. Na een tijdje mochten we inchecken, dat gaat lekker gemoedelijk op zo’n klein vliegveld. Flesje water in de handbagage? Geen probleem! We konden ons kleine propeller vliegtuigje al zien staan. Van binnen leek het wel een beetje een dwangbuis.....Het was krap en warm, maar het ging allemaal prima, vliegtijd 1 uur.. In Lusaka hadden we dus een overstap, daar stond een nog veel kleiner propeller vliegtuigje voor ons klaar, totaal voor 20 passagiers, 1 steward, 1 piloot en 1 co-piloot. Wij hadden een vrouwelijke piloot. We waren met maar 11 passagiers. Het was al weer heel warm in het vliegtuig. In dit vliegtuig ontbraken luikjes waarmee de ramen bedekt kunnen worden. Gevolg: snikheet!! Gelukkig kregen we isolatievellen om de ramen mee te bedekken. Na een uur vliegen zijn we geland op Livingstone airport. We konden door de cockpit ramen meekijken tijdens de vlucht en landing. Gaaf om te zien allemaal. Op het vliegveld werden we opgewacht door een chauffeur van ons hotel Zambezi waterfront lodge. Een mooie lodge aan de rivier de Zambezi. We waren moe vanwege de hitte en de reis. Wel hebben we ’s avonds plannen gemaakt voor de volgende dag, nl. ’s morgens naar de watervallen en ’s avonds een sunset cruise. Je kunt hier ook nog raften en bungee jumpen etc maar zo avontuurlijk zijn wij niet...De watervallen waren heeeeel indrukwekkend. Ze zijn 1,5 km breed, ongeveer de helft ligt in Zambia en de andere helft in Zimbabwe. Wij hebben alleen gelopen langs het deel in Zambia. Omdat het nu het einde is van het regenseizoen, zijn de watervallen op hun krachtigst. Dat hebben we geweten, ondanks een regenjas zijn we kletsnat geworden. Maar gelukkig was het ruim 30 graden en zonnig dus waren we zo weer droog. Spectaculair was de regenboog die we te zien kregen in de wolk van waterdruppels die opstijgt uit het geweld van de waterval. Aan het eind van de middag zijn we op de boot gestapt. Het was een cruise met diner. Lekker eten en drinken met zicht op de zon die onder gaat. Dit was ook heel geslaagd. Vanmorgen hebben we het centrum van Livingstone bekeken. We zijn eerst naar het Livingstone museum gegaan. David Livingstone is de eerste Europeaan geweest die de watervallen ontdekt heeft. De stad Livingstone is dus naar hem vernoemd. Er zijn nog veel gebouwen uit de (Engelse) koloniale tijd te vinden. Verder hebben we een souvenir markt bezocht en lekker rondgelopen. Dat kan hier. Je wordt als toerist weinig ‘lastig gevallen’ door mensen die je van alles willen verkopen. Morgen 5 april vliegen we weer terug naar Lusaka, daar komen we in de loop van de middag aan. Daar slapen we nog 1 nacht in een hotel en dan vliegen we 6 april ’s avonds via Dubai weer naar Amsterdam. Aankomst Amsterdam 7 april. Onze vakantie zit er dus jammer genoeg bijna op. Het was een fantastische reis. We zijn echt een tijd weg geweest in een heel andere wereld. Dit is zo en zo voelt het ook. Naar huis gaan vinden we ook weer fijn. Het idee dat we volgende week weer moeten werken is wel een stuk minder😐

Het ziet er allemaal fantastisch uit ! Geniet nog even van de laatste dagen. Tot 18 April.

Peter en Jasper 2016-04-04 20:44:05

Zien naar je (verhalen) uit gekleurde man!